Rijksoverheid en JWT verdiepen campagne tegen discriminatie op arbeidsmarkt

Rijksoverheid en JWT verdiepen campagne tegen discriminatie op arbeidsmarkt
  • Bureaus
  • 1 jun 2016 @ 11:52
  • 9642 x gelezen
  • Link
  • Redactie MarketingTribune
    Redactie MarketingTribune

    Redactie
    MarketingTribune
  • PolitiekMaatschappijArbeidsmarktOverheidCampagnes

Minister Lodewijk Asscher van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft dinsdag de aftrap gegeven voor een nieuwe campagne van de Rijksoverheid tegen discriminatie tijdens het wervings- en selectieproces, onderdeel van het actieplan tegen discriminatie op de arbeidsmarkt. Met deze campagne wil de overheid werkgevers en HR-professionals ondersteuning bieden bij werving en selectie door te laten zien hoe je kunt voorkomen dat onbewuste vooroordelen het sollicitatieproces beïnvloeden.

Uit onderzoek blijkt dat iedereen onbewuste vooroordelen heeft. Het helpt ons in het dagelijks leven snel beslissingen te nemen en de wereld te ordenen, maar maakt ook dat we soms informatie en kansen missen. Onbewuste vooroordelen kunnen werkgevers tijdens het sollicitatieproces negatief beïnvloeden. De nieuwe campagne tegen discriminatie op de arbeidsmarkt maakt mensen ervan bewust dat je over je vooroordelen heen kunt stappen.  

Bewustwording

Om het bewustzijn omtrent vooroordelen bij werkgevers en HR-medewerkers te versterken heeft de Rijksoverheid een aantal korte video’s laten maken. In deze video’s zijn werkgevers en HR-medewerkers te zien die vertellen over hun eigen vooroordelen ten opzichte van sollicitanten en hoe ze hier succesvol overheen zijn gestapt. Zoals de Surinaamse Sherida, eigenares van een apotheek, die de 59-jarige Marjan heeft aangenomen. Of Roshan, leidinggevende bij een kinderopvang, die moslima Fatima heeft aangenomen.

Om de campagne kracht bij te zetten is de website Discriminatie.nl vernieuwd. Zo vind je er handige tips over hoe je als werkgever kunt voorkomen dat vooroordelen het wervings- en selectieproces beïnvloeden. Verder kun je een speciale online test doen om erachter te komen of je zelf vooroordelen hebt. Dit is een door Harvard University ontwikkelde Impliciete Associatie Test. Deze test wordt toegepast om onbewuste vooroordelen te meten.

De overheid voert al sinds september 2015 campagne tegen discriminatie. Bij die initiële campagne (van Noise) was onder meer rapper Typhoon betrokken, die uitgerekend deze week in het nieuws kwam omdat hij zich in Zwolle gediscrimineerd voelde bij een politie-controle. 

Credits

Opdrachtgever: Rijksoverheid

Bureau: J. Walter Thompson Amsterdam

Strategy director: Daan de Raaf 

Strategie: Moniek van Westerop 

Art: Ruben van Dijk 

Copy: Mats Wilke 

Business director: Maroeschka Volker 

Verantwoordelijk bij klant: Carolina van Langen

Productiebedrijf: &Bromet 

Regisseur: Frans Bromet 

Producer : Sarah Dierckx, Saskia Boorsma 

Editor: Sander van Gaalen 

Sound: Studio De Keuken 

Digitale productie: NoProtocol 

Mediabureau: Carat 



Redactie MarketingTribune

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie
Blauw Research

Marktonderzoekbureau in Rotterdam. Marktonderzoek, zowel kwantitatief als kwalitatief onderzoek met als expertises research community's


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken