Verdwenen Merken (5): Gonny van der Zwaag over Greenpoint

Verdwenen Merken (5): Gonny van der Zwaag over Greenpoint
  • Bureaus
  • 9 sep 2016 @ 13:14
  • 28180 x gelezen
  • Link
  • Richard Otto
    Richard Otto

    Founder
    Tens Media
  • MobileInnovatieMerkenCommercials

In een serie over Verdwenen Merken voelen Richard Otto en Robbert van Loon (auteurs van het gelijknamige boek) een groot aantal reclame- en mediamensen aan de tand over hun favoriete verdwenen merk. In deze aflevering: Gonny van der Zwaag, mede-oprichter van de grootste Apple community van Nederland: iCulture.

Van der Zwaag: Als je goed oplet zie je ze nog wel eens bij tankstations of in verwaarloosde bushokjes: de groene stickers van Greenpoint. Nu doen we misschien wat lacherig over Greenpoint, maar het betekende in Nederland wel een doorbraak. De 'autotelefoon' kwam binnen bereik van de gewone man. Mobiele telefoons waren in die tijd vooral bedoeld voor noodgevallen: om aan het thuisfront te laten weten als je met ergens pech gestrand was. Het idee dat je een paar kilometer zou moeten rijden om iemand te bellen, was toen niet zo vreemd. Het was al bijzonder genoeg dat het kón.’

Over Greenpoint

Greenpoint was een mobiel telefoonnetwerk van PTT Telecom dat in 1992 met een unieke dienst op de markt kwam. PTT had namelijk op diverse plaatsen in ons land een zogeheten Greenpoint geplaatst en als je binnen een straal van 150 meter hiervandaan stond, kon je gebruik maken van je mobiele ‘Kermit Telefoon’. Onder druk van de advocaten van Kermit de Kikker moest het die naam al snel laten vallen, waarna de telefoons Greenhopper gingen heten. Deze techniek moest het alternatief worden voor het toen nog razend dure autotelefoonnetwerk. Na enkele jaren had het merk ruim 60.000 klanten vergaard, maar ingehaald door de techniek is het merk nog voor de millenniumwisseling van de markt gehaald.

Het boek 'Verdwenen Merken' kost € 29.95 en is hier te bestellen.

Lees ook:
Ruud de Langen over Wastora
Willem-Albert Bol over Libertel 
Wim Ubachs over Choq
Jan Dijkgraaf over Freeler



Richard Otto

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken