[Interview] Ivo Roefs en nieuwe co-CEO Alistair Beattie over innovatiekracht van DDB & Tribal Amsterdam

[Interview] Ivo Roefs en nieuwe co-CEO Alistair Beattie over innovatiekracht van DDB & Tribal Amsterdam
  • Bureaus
  • 21 okt 2016 @ 16:01
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • CreatieDigitaalInterviewBig dataStrategie

DDB & Tribal Amsterdam heeft een nieuwe topman: Alistair Beattie. Hij is 'co-CEO' samen met Ivo Roefs. In zijn nieuwe rol wordt Beattie verantwoordelijk voor de creatieve en strategische leiding van het bureau, dat internationale groei ambieert. Daarnaast heeft hij binnen het DDB-concern de functie van EMEA-president voor Tribal Worldwide. MarketingTribune hield een dubbelinterview met Beattie en Roefs. 'We focussen op innovatie, productiviteit en digitaal leiderschap.'

Proficiat met je aanstelling, Alistair! Je vervangt Sandra Soskic als co-CEO. Toch blijft het een ongebruikelijke functietitel. Waarom kiest DDB & Tribal er wederom voor om te worden bestuurd door twéé Chief Executive Officers?

Alistair Beattie: 'Het hebben van twee leiders is voor ons succesvol gebleken. Aanvankelijk hebben we hiervoor gekozen om aan onze interne organisatie aan te tonen dat de fusie tussen DDB en Tribal DDB op basis van gelijkheid plaatsvond. Het hebben van twee CEO’s toont de organisatie dat beide onderdelen voor ons even belangrijk zijn. Het is nog steeds een goed model en er zijn veel voordelen.  De voornaamste is dat het ons meer ruimte geeft om ons te richten op onze klanten.  Daarnaast geeft het ons de mogelijkheid om onze invalshoeken met elkaar te delen. Vaak zitten we op dezelfde lijn. Maar zelfs als dit een keer niet het geval is, komt er altijd iets goeds uit voort wanneer we dit met elkaar bespreken.'

Hoe gaat de rolverdeling tussen jullie beide er precies uitzien?

Ivo Roefs: 'We maken een verdeling tussen de klanten op basis van lokale of internationale business. Wat het managen van het bureau betreft zijn onze verantwoordelijkheden gelijk. Indien relevant specialiseren we ons in gebieden waar we persoonlijk het meeste ervaring in hebben. Alistair focust zich bijvoorbeeld meer op strategische kwesties van klanten.'

DDB en Tribal DDB fuseerden in Nederland vijf jaar geleden tot één bureau. Met de komt van Beattie zeggen jullie nu klaar te zijn voor de volgende stap in de toekomst van digital marketing. Hoe zien jullie die volgende stap, hoe zien jullie de toekomst?

Roefs: 'Er zijn genoeg mensen die zeggen dat digitale marketing niet bestaat – alleen gewone marketing. Maar dit betekent niet dat er geen digitale expertise bestaat. Die is er duidelijk wel. Onze fusie had als doel om een community te creëren waar het bouwen van een merk en digitale marketing gelijk en complementair aan elkaar zijn. De toekomst is een bureau dat geboren is vanuit merkdenken, digitaal is opgevoed, waardoor creatieve business-ideeën naadloos geconverteerd worden in geïntegreerde marketing-omgevingen.'

Alistair, je hebt 20 jaar ervaring bij onder meer DDB en AKQA. Wat heb je daarvan geleerd dat in je nieuwe rol enorm van pas gaat komen?

Beattie: 'Ik heb het geluk gehad om bij, naar mijn mening, een aantal van de beste bureaus van de wereld te mogen werken met ontzettend goede mensen. Velen daarvan heb ik in de afgelopen zes jaar binnen het DDB-netwerk ontmoet. Mijn rol binnen DDB Europe heeft me de mogelijkheid gegeven om te werken aan zowel de ontwikkeling van wereldwijde merkideeën als ook aan applicaties voor de lokale markt. Bovendien heb ik met geweldige teams mogen samenwerken aan complexe pitches zoals die van McDonald’s in Noord-Amerika eerder dit jaar. Dit heeft me de kans gegeven om zowel lokale als universele inzichten te begrijpen en daarmee ideeën te kunnen ontwikkelen die op veel verschillende niveaus focus kunnen aanbrengen. Bij AKQA heb ik gewerkt aan het ontwikkelen van innovatieve ideeën en heb ik geleerd te navigeren door onbekende terreinen. AMV was ontzettend goed in het bouwen van klantrelaties. Wieden+Kennedy heeft me aangemoedigd om te vechten voor een idee – al helemaal voor gekke ideeën. LBI heeft me geholpen om na te denken over het bouwen van een cultuur over meerdere bureaus.'

Je hebt ook een achtergrond in design, als ex-partner van Me Company. Hoe komt die ervaring van pas bij een reclamebureau met een sterke basis in digital?

Beattie: 'Tegenwoordig zijn merken meer dan iconen of communicatie-ideeën – ze zijn dynamische en functionele ervaringen. Dit komt vaak door de digitale transformatie rondom het product of de dienst. Ik ben erg geïnteresseerd in hoe merken voelen, naast wat ze zeggen en hoe ze eruit zien. Mijn achtergrond in design heeft me hierin geholpen omdat je altijd aan het samenspel tussen vorm en functie blijft denken.'

Je bent ook EMEA-president van Tribal Worldwide. Is dat goed te combineren met het leiden van een lokaal bureau in Nederland?

Beattie: 'De netwerkrol zorgt dat ik betrokken blijf en helpt me om met vernieuwende ideeën bij onze klanten te komen. Elke rol draagt bij aan de andere – een regionale en lokale rol vullen elkaar aan. Vooral omdat mijn focus op internationale klanten zal blijven.'

Wat zijn de eerste grote klussen waar jullie beide als co-CEO's mee aan de slag gaan?

Roefs: 'Nu we de huisregels van onze gedeelde kamer hebben vastgesteld en gewend zijn geraakt aan elkaars werkritme, kunnen we verder gaan met de belangrijke zaken. We zullen ons blijven focussen op het innoveren van onze diensten, productiviteit en digitaal leiderschap. We zullen de flexibiliteit van onze teams versnellen om op veranderingen in klantenbehoeften te kunnen reageren.

Verder zullen we ons bezig gaan houden met:

  • Werken aan een nieuwe propositie voor onze retail-klanten die data, wetenschap en user-experience samenbrengt om fysieke en digitale conversie te verhogen
  • De uitbreiding van ons social media-aanbod
  • Het werven van new business op basis van ons geïntegreerde service-aanbod, inclusief de rol van data
  • Het verkennen van nieuwe samenwerkingen en manieren van werken met platformen zoals Facebook en Snapchat.'

Wat is jullie visie op de toekomst van het reclamevak?

Beattie: 'Ik denk niet dat consumenten snel de Minority Report-visie op de toekomst zullen omarmen. De huidige retoriek van de data-, media- en tech-industrieën is dat het lijkt alsof ze iets fundamenteels uit het oog zijn verloren. Consumenten hebben het recht en de mogelijkheid om ons ‘uit te zetten’. We gaan een sombere toekomst tegemoet met meer griezelige contextuele reclames, meer adblockers, minder creativiteit en meer algoritme-stalking... tenzij we van richting veranderen. Ik denk dat we een communicatiemodel moeten ontwikkelen dat gebaseerd is op toestemming, vertrouwen en relevantie. We beschikken over krachtige middelen, waaronder het analyseren van gedrag met behulp van data en geavanceerde media-targeting, die we moeten gebruiken om emotionele connecties op te bouwen en tegelijkertijd een kortetermijnreactie uit te lokken.'

Welke trends worden nogal eens onderschat in digital marketing?

Beattie: 'De opkomst van gaming als een sport voor toeschouwers. Ik denk niet dat mensen genoeg nadenken over het creëren van reclame rondom gaming en gamers. De doelgroep is enorm en precies in het hart van de generatie waar merken zich op zouden moeten richten.'

Tot slot: waar staat het door jullie geleide DDB & Tribal Amsterdam over vijf jaar?

Roefs: 'Vijf jaar is een lange tijd in reclame! Het gesprek van de dag zal niet meer gaan over digital, social en mobile. Onze focus zal komen te liggen op het maken van de juiste verbindingen tussen de verschillende systemen die er zijn, om geavanceerde end-to-end marketing-oplossingen aan onze klanten te kunnen leveren. We zullen ons hebben ontwikkeld in wat we kunnen met behulp van Artificial Intelligence en andere kennissystemen. Maar we zullen nog steeds creativiteit moeten gebruiken om de business van onze klanten te laten groeien.'

Interview: Jeroen Mirck, platform-manager Bureaus van MarketingTribune.

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken