Verdwenen Merken (15): Rupert Parker Brady over Metz & Co

Verdwenen Merken (15): Rupert Parker Brady over Metz & Co
  • Bureaus
  • 25 okt 2016 @ 10:54
  • 19263 x gelezen
  • Link
  • Richard Otto
    Richard Otto

    Founder
    Tens Media
  • StrategieMarketingWinkelenMerken

In een serie over Verdwenen Merken voelen Richard Otto en Robbert van Loon (auteurs van het gelijknamige boek) een groot aantal reclame- en mediamensen aan de tand over hun favoriete verdwenen merk. We sluiten deze serie voorlopig af met retailexpert Rupert Parker Brady (oud-hoofdredacteur van MarketingTribune) over het warenhuis Metz & Co.

'Het oudste warenhuis van Amsterdam, Metz & Co, weet ik mij als fysieke plek nog goed te herinneren', zegt Parker Brady. 'Ik kwam er als kind al met mijn ouders en later ook zelf. 'Wie heeft er niet ooit met z'n geliefde bovenin de glazen dakkoepel thee gedronken met uitzicht op de grachten?' Dus dat is best wel een verdwenen retailmerk waar ik nostalgische gevoelens voor koester.'

Over Metz & Co

De grote luxe warenhuizen zijn bijna uit het straatbeeld verdwenen. Wie kent bijvoorbeeld de prestigieuze warenhuizen Schunk, Winkel van Sinkel, Ter Meulen, Grand Bazar of Hirsch & Cie nog? Ondanks de snelle veranderingen van het winkellandschap heeft het fenomeen 'warenhuis' zeker nog wel toekomst. Al heeft De Bijenkorf een aantal vestigingen gesloten, financieel staat het als een huis. Daarnaast opent het Canadese Hudsons' Bay volgend jaar tientallen filialen op voormalige V&D-locaties. Een legendarisch warenhuis dat het helaas niet heeft gered, is Metz & Co. 

Al rond 1740 werden de fundamenten van dit Amsterdamse warenhuis gelegd. Moses Samuels, afkomstig uit het Noord-Franse Metz, startte destijds een handel in luxe stoffen. Pas 150 jaar later werd het een echt warenhuis en kreeg het de bekende merknaam Metz & Co. Het warenhuis verwierf hierna landelijke bekendheid door de verkoop van haute-couturemerke en was toonaangevend op het gebied van woninginrichting. Naast Amsterdam werden er vestigingen geopend in onder andere Den Haag, Groningen en op Schiphol. De laatste veertig jaar wisselde het warenhuis verschillende malen van eigenaar, maar bleef mode het voornaamste paradepaartje. Het bleek echter geen lucratieve Arabische volbloed te zijn, want in 2013 was alleen het pand in de Leidsestraat nog open. 

Door slechte verkopen verhuisde het Metz & Co in 2012, na 104 jaar, naar een nabijgelegen pand, maar bleef slechts de helft van van de winkelruimte over. Haar oude filiaal werd omgebouwd tot Abercrombie & Fitch flagshipstore,  Naar nog geen jaar viel hier het doek voor Metz & Co en werd het warenhuis omgebouwd tot Hugo Boss-filiaal. De laatste Metz & Co eigenaar was van plan om in Amsterdam-Zuid een nieuw warenhuis te starten, maar dat is er tot op heden nooit van gekomen.

Lees de verhalen van meer dan 300 verdwenen merken in het boek Verdwenen Merken. Het boek 'Verdwenen Merken' kost € 29.95 en is hier te bestellen.

Lees ook:

Ruud de Langen over Wastora
Willem-Albert Bol over Libertel 
Wim Ubachs over Choq
Jan Dijkgraaf over Freeler
Gonny van der Zwaag over Greenpoint
Jean-Paul Schaddé van Dooren over Caraco
Taco Rijssemus over Buckler
Patrick Petersen over Video 2000 
Jeroen Kijk in de Vegte over Club Veronica    
Lodewijk van der Peet over Planet Internet
Vincent Everts over Baan Software
Stephan Fellinger over NOB
Maarten Spanjer over Yab Yum 
Hans Prummel over RTL Véronique 

Richard Otto

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken