XXS maakt internationale campagne voor Werkspot

XXS maakt internationale campagne voor Werkspot
  • Bureaus
  • 3 jan 2017 @ 09:41
  • Link
  • Redactie MarketingTribune
    Redactie MarketingTribune


  • ReclameCommunityCommercialsCampagnes

Werkspot is deze week gestart met een nieuwe campagne in Nederland en Italië. Het is de eerste internationale commercial die in samenwerking met reclamebureau XXS Amsterdam is ontwikkeld. De nieuwe tv-commercial is gebaseerd op het campagne-inzicht dat in Nederland al langer wordt gebruikt, over het belang van online reviews.

Een paar jaar geleden startte Werkspot met een massamediale campagne voor de Nederlandse markt. Deze campagne was gebouwd op een inzicht dat Werkspot samen met XXS Amsterdam ontwikkelde op basis van kwalitatief en kwantitatief onderzoek. Wat bleek? Klussen wordt massaal uitgesteld. Ruim 39% van de Nederlanders heeft een klus die al langer dan een jaar is blijven liggen. Dit blijkt uit de Klusmonitor die wordt uitgevoerd door Market Response in opdracht van Werkspot.nl.

Waarom worden die klussen massaal uitgesteld? Uit kwalitatieve verkenning blijkt dat mannen en vrouwen zeer verschillend kijken naar het belang van een klus. Vrouwen vinden zowel grote als kleine klussen belangrijk. Mannen stellen kleine klussen uit omdat deze geen prioriteit voor ze hebben. Grote klussen blijven liggen omdat mannen juist teveel tijd verliezen aan het zoeken naar de perfecte oplossing of perfecte vakman. In de commercials van Werkspot werd dit fenomeen centraal gesteld met als belofte: zet grote en kleine klussen gewoon op Werkspot en de harmonie in huis keert terug. Met alle positieve gevolgen van dien.

Groeiversnelling naar Italië

Inmiddels gaat het heel hard in het domein van online klussen in Nederland. Eind 2016 werd de grens van 1,5 miljoen geplaatste klussen op Werkspot gepasseerd. En de markt blijft groeien: het eerste half jaar van 2016 werd door een kwart van de Nederlanders een klus uitbesteed.

Dit succes was voor Ronald Egas de reden om in 2014 te starten in Italië. Eind 2012 is hij aangesteld als CEO van Werkspot.nl om de markt in Nederland te veroveren en Werkspot.nl internationaal uit te rollen. De sterke groei in Nederland is de afgelopen jaren onder andere gedreven door te adverteren op televisie. Vanaf 8 januari wordt deze strategie ook in Italië ingezet om de volgende groeifase te realiseren.

Egas: 'Nu we in heel Italië een dekkend netwerk van 6.500 vakmannen hebben opgebouwd, zijn we nu klaar om op nationale televisie te gaan. Net als in Nederland met Werkspot is het ons doel om marktleider te zijn. We verwachten dit binnen 12-18 maanden te kunnen realiseren.'

Onderzoek naar invloed online reviews

Najaar 2016 werd in Milaan en Rome onderzocht of de Italiaanse markt vergelijkbaar is met de Nederlandse. Juist ook als het gaat om de rol van man en vrouw. Dat bleek helemaal zo te zijn. De huidige Nederlandse commercial met ‘Bram’ in de hoofdrol bleek ondertiteld even goed begrepen te worden door de Italiaanse klant.

Ten opzichte van de bestaande campagne werd één belangrijk inzicht toegevoegd en wel het belang van reviews: 59 procent van de Nederlanders zegt online reviews te gebruiken bij de zoektocht naar een vakman, waarvan 71 procent aangeeft haar keuze daar ook mede op de baseren. Ook uit het Italiaanse onderzoek bleek dat de mogelijkheid om reviews te vergelijken als extreem belangrijk wordt gezien.




Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken