[Interview] Dave van der Meer over Sparta Rotterdam

  • Bureaus
  • 3 apr 2017 @ 10:53
  • Link
  • Bas Vlugt
    Bas Vlugt

    Eigenaar
    Nederlands MediaNetwerk
  • CrossmediaInterview

Sparta Rotterdam, voorgedragen door SUPERREBEL, is genomineerd voor Cross Media Adverteerder van het Jaar 2017. Aan het woord is Dave van der Meer, commercieel manager van Sparta.

Kun je Sparta introduceren?

Sparta Rotterdam is de oudste professionele voetbalclub van Nederland. Opgericht op 1 april 1888 in Rotterdam en sinds 1916 spelend in het meest kenmerkende (en tevens eerste) voetbalstadion van Nederland, Het Kasteel. De club is na de traditionele top drie (Ajax, Feyenoord en PSV) het vaakst (zes keer) landskampioen geworden. De oude dame won drie maal de KNVB-Beker en was in 1960 de eerste club die de kwartfinale van de Europacup haalde. In de jaren 80 aansprekend door als één van de eerste clubs shirtreclame te dragen en wat voor een sponsor: attractiepark De Efteling sierde enkele jaren het rood-wit gestreepte shirt waarin legendes als Dick Advocaat, Louis van Gaal, John de Wolf, Ed de Goey en Danny Blind in speelden.

Na zes moeilijke jaren in de Jupiler League promoveerde de club in april 2016 weer naar de Eredivisie en behaalde dit seizoen onder andere de halve finale van de KNVB Beker. Het Sparta Stadion stroomt elke twee weken vol en is bijna vanzelfsprekend uitverkocht. De club leeft als nooit tevoren en naast de sportieve doelstelling om de komende jaren in de Eredivisie te blijven spelen zorgt de achterban, zowel qua supporters als de businessclub van circa 500 bedrijven voor een stevig fundament onder Sparta Rotterdam.

Hoe kijken jullie naar de ontwikkeling van crossmedia?

Deze ontwikkeling gaat zo ontzettend hard dat het haast niet bij te houden is. Als je goed om je heen kijkt, zie je telkens nieuwe initiatieven en vormen verschijnen. Of het nu de inzet van social media bij een tv-programma is of een al dan niet gesponsorde chatfunctie met de klantenservice via een website of smartphone.

Op welke manier bouwen jullie kennis over crossmedia op?

Voor een relatief kleine organisatie als Sparta Rotterdam proberen we zoveel mogelijk kennis te vergaren. Uiteraard door samenwerking met partners als SUPERREBEL, maar ook onze mediapartners ZPRESS, Algemeen Dagblad, RTV Rijnmond en Fox Sports spelen hier een rol in. Daarnaast maken we vaak gebruik van stagiairs die vaak met nieuwe inzichten komen en die kennis dan weer delen met de organisatie.

Op welke crossmediacase van Sparta ben je trots?

De seizoenkaartcampagne is voor veel voetbalclubs een zeer belangrijke. Je praat hierbij over een belangrijk deel van de jaarlijkse omzet en om hier sales te genereren moet je zoveel verschillende doelgroepen aanspreken dat je crossmediaal zichtbaar moet zijn. Daarom gaan bij de seizoenkaartcampagne vaak alle registers open, onder andere radioreclame, ad-banners, tv-commercials, ouderwetse billboards langs de weg, advertenties in huis-aan-huis, regionale en landelijke kranten worden ingezet. Allemaal met het doel een bepaalde doelgroep aan te spreken en te verleiden tot het kopen of verlengen van de seizoenkaart bij Sparta Rotterdam. De campagne Op z’n Spartaans was hier succesvol in.

Hoe werken jullie op gebied van crossmedia samen met SUPERREBEL?

SUPERREBEL heeft de campagne Op z’n Spartaans voorgesteld bij Sparta Rotterdam. Inmiddels zijn we ruim 2,5 jaar bezig met Op z’n Spartaans en dit is inmiddels ingeburgerd bij de gehele club. Sparta is een club waar de budgetten voor marketing vrijwel nihil zijn, maar overal waar we mogelijkheden zien om de huisstijl door te voeren in campagnes doen we dit. SUPERREBEL adviseert hierbij en doet tevens aan de bewaking van de campagne. Bij vrijwel elke uiting die Sparta Rotterdam heeft of die er nieuw bij komt gaan wij samen met SUPERREBEL sparren over de juiste term, uitstraling en eventuele impact per mediakanaal.

Wat is het laatste nieuws?

Het laatste nieuws is dat wij komende zomer verwachten live te gaan met een compleet vernieuwde website. De huidige website is, eerlijk toegegeven, sterk verouderd en toe aan vernieuwing. Dit onderdeel heeft lang geduurd vanwege de hoge eisen en de daarmee samenhangende kosten. SUPERREBEL heeft hiervoor de belangrijkste aanzet gegeven qua design en we verwachten hiermee iedereen te verrassen komende zomer. 

www.sparta-rotterdam.nl
www.superrebel.com

www.crossmediaawards.nl

Bas Vlugt

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken