Cannes-jurylid Anneke Schogt (IMA): 'Echtheid is beslissend bij mijn keuzes'

Cannes-jurylid Anneke Schogt (IMA): 'Echtheid is beslissend bij mijn keuzes'
  • Bureaus
  • 9 jun 2017 @ 09:48
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • InterviewCannesReclameAward

Tien Nederlanders zitten dit jaar in de jury van reclamefestival Cannes Lions. MarketingTribune vroeg ze naar hun kijk op Cannes en de positie van Nederlandse creativiteit. Aan het woord is ditmaal Anneke Schogt, managing director van Influencer Marketing Agency (IMA) en jurylid Promo & Activation. 'Het menselijk perspectief is dit jaar leidend.'

Sinds begin 2016 geeft Anneke Schogt leiding aan Influencer Marketing Agency, kortweg IMA. Ze heeft de stap naar IMA gemaakt met als voornaamste doel de groeiende startup naar het volgende niveau te tillen. Schogt brengt meer dan vijftien jaar ervaring in digitale innovatie met zich mee, variërend van reclame tot technologie, en van startups tot grote multinationals.

Haar vorige baan was Country Manager voor Microsoft Advertising, waar ze onder meer verantwoordelijk was door de digitale strategie van Xbox, Skype, MSN en Outlook. Voorheen was Schogt managing partner bij reclamebureau Indie Amsterdam, waar ze toonaangevende Europese campagnes met een digitale focus creëerde voor onder andere Nike, Dominos's Pizza en Ben & Jerry's.

Heb je al eerder gejureerd in Cannes? Wat verwacht je ervan?

Anneke Schogt: 'Ik ga dit jaar voor het eerst jureren tijdens Cannes Lions. Ik kijk er naar uit om met vakgenoten te sparren over innovatieve ideeën waarvan je eigenlijk zou willen dat ze van jou waren. Cannes is voor mij een vertegenwoordiging van originele ideeën en verbinding tussen culturen. Jaar op jaar is het een feestje dat niet alleen het creatieve ijkpunt verhoogt, maar ook het wereldwijde netwerk van creatieve individuen dichterbij elkaar brengt. Ik weet nu al dat dit een ongelooflijke ervaring gaat zijn, die ik graag mee terug neem naar mijn bedrijf IMA.'

Hoe staat Nederland er volgens jou voor in 2017 als creatieve natie?

'Als land hebben we zo'n rijke creatieve geest, zie alleen al het aantal indrukwekkende bureaus die we hier huisvesten. Juist over de grenzen heen kijken is verweven in onze cultuur, daarom doen we het altijd goed in Cannes.'

Welke trends in jouw vakgebied gaan dit jaar meer dan ooit een rol spelen (en prijzen winnen) in Cannes?

'Ik verwacht een trend te zien in het werk dat om menselijk perspectief draait. Ideeën die de ware passie en de drijfveer van mensen triggeren, werk dat een innerlijk verschil voor ons maakt en beweging op gang brengt. Het écht zijn - echte mensen met echte verbintenissen - zal voor mij een beslissende factor zijn in het wel of niet vallen voor een idee of campagne.'

Interview: Jeroen Mirck, contentmanager Media & Bureaus van MarketingTribune.

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken