Cannes-jurylid Bas Korsten (JWT Amsterdam): 'Nederlandse reclame mag best ambitieuzer'

Cannes-jurylid Bas Korsten (JWT Amsterdam): 'Nederlandse reclame mag best ambitieuzer'
  • Bureaus
  • 23 jun 2017 @ 12:02
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • ReclameInnovatieCreatieInterviewCannes

Tien Nederlandse vakgenoten zitten dit jaar in de jury van reclamefestival Cannes Lions. MarketingTribune vroeg ze naar hun kijk op Cannes en de positie van Nederlandse creativiteit. Aan het woord is ditmaal Bas Korsten, jurylid Promo & Activation en creative partner van het vorig jaar zo enorm succesvolle J. Walter Thompson Amsterdam. 'Het gaat in Cannes om durf en schaal.'

Korsten is geestelijk vader van het project 'The Next Rembrandt', vorig jaar een van de grote winnaars in Cannes. Korsten studeerde af als ingenieur in Logistiek Management, maar koos voor de reclamewereld. Hij stond aan de wieg van de bureaus Selmore en Nothing, waarna hij in 2011 toetrad tot de directie van JWT Amsterdam.

Dit jaar won Korsten zelf trouwens ook goud: ditmaal met School for Justice, een project voor de Free a Girl Movement, in de categorie .

Wat vind jij bijzonder aan jureren op dit festival?

Bas Korsten: 'Ik heb een aantal jaren geleden Print en Outdoor gejureerd. De ervaring is heel intens, je bent toch een aantal dagen van vroeg tot heel laat met elkaar opgesloten in een iets te koude vergaderzaal. Dat schept een band. Ik heb ook nog steeds contact met een aantal juryleden van toen. Het zijn vrienden geworden.'

Hoe staat Nederland er volgens jou voor anno 2017 als creatieve natie?

'Iets beter dan een aantal jaar geleden. Ik denk dat er nu meer Nederlandse bureaus zijn die beter begrijpen wat er nodig is om in Cannes te winnen. De durf. De schaal. De manier van inzenden.'

Welke trends in advertising gaan dit jaar meer dan ooit prijzen winnen in Cannes?

'Ik denk dat het snijvlak van creativiteit en technologie bijzondere dingen gaat opleveren dit jaar. En in het verlengde daarvan fundamentele ideeën waarbij communicatie het bijproduct is. Twee ontwikkelingen waar wij ons als bureau heel erg bij thuis voelen.'

Interview: Jeroen Mirck, contentmanager Media & Bureaus van MarketingTribune.

Tien Nederlandse juryleden

Cannes Lions heeft dit jaar veranderingen doorgevoerd in het jurytraject. De omvang van de jurypanels is teruggebracht met 92 leden. Nederland is met tien juryleden (vijf mannen, vijf vrouwen) goed vertegenwoordigd in Cannes. Klik hieronder op hun namen om de interviews te lezen die MarketingTribune met hen hield in de aanloop naar het festival.

  • Promo & Activation: Anneke Schogt, managing director van IMA
  • Design: Mark van Iterson, Global Head of Design, Heineken International
  • Direct: Darre van Dijk, Chief Creative Officer van TBWA Worldwide
  • Film: Elissa Singstock, executive producer W+K Amsterdam
  • Film Craft: Saskia Kok, executive producer van Bonkers
  • Innovation: Emmanuel Flores, Head of Tech bij J. Walter Thompson
  • Cyber: Nathalie Peters, Head of Digital Transformations bij IPG Mediabrands
  • Promo & Activation: Bas Korsten van J. Walter Thompson Europe
  • Media: Marieke Verhart, client director van MediaCom
  • Product Design: Janwillem Bouwknegt, partner van NPK Design

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken