Cannes-jurylid Janwillem Bouwknegt (NPK Design): 'Grandeur van dit festival is ongekend'

  • Bureaus
  • 19 jun 2017 @ 18:44
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • BrandingCannesInterviewAwardProductdesign

Tien Nederlanders zitten dit jaar in de jury van reclamefestival Cannes Lions. MarketingTribune vroeg ze allemaal naar hun kijk op Cannes en de positie van Nederlandse creativiteit. Aan het woord is ditmaal Janwillem Bouwknegt, partner bij NPK Design en jurylid Product Design. 'Bedrijven zijn meer dan ooit bezig om de footprint van hun producten te verkleinen.'

Direct na zijn studie Industrieel Ontwerpen aan de TU Delft, is Janwillem Bouwknegt in 1997 bij NPK Design begonnen. Het ontwerpbureau werkt voor bedrijven variërend van startups tot multinationals. 'Het is een continue uitdaging om creativiteit te leveren onder druk, ongeacht de fase van het project, zodat de goede ideeën die je in het begin ontdekt ook echt goed worden.'

Bouwknegt is momenteel creatief directeur en één van de vier partners bij NPK Design. Hij is trots dat zijn bureau al meer dan 100 ontwerpprijzen heeft gewonnen. Over trots gesproken: 'In mijn eerste jaren bij NPK Design is één van mijn ontwerpen opgenomen in de vaste collectie van het MoMa in New York.'

Heb je al eerder gejureerd in Cannes? Zo nee, wat verwacht je ervan?

'Ik heb nog nooit gejureerd op dit festival. Ons bedrijf heeft ook nog niet eerder eraan meegedaan. Dit komt mede voort uit het feit dat de Cannes Lions toch een ander publiek hebben dan de meer geëigende designprijzen zoals een Red Dot en IF. De Lions hebben echt een eigen publiek. Dat merkte ik toen ik ter voorbereiding de lijst doornam van de voorgaande prijswinnaars in de categorie Product Design. Je begrijpt direct wat de criteria zijn om hierin een kans te maken. Een winnaar herken je daarna direct.'

Hoe komt Cannes Lions op je over?

'De hele sfeer van het festival straalt een enorme grandeur uit, de wereldwijde aandacht voor het festival is ongekend. Ik vind het daarom een enorme eer om er aan deel te nemen. Alles wordt tot in de puntjes verzorgd en ik verwacht dat het een mooi creatief feest wordt.'

Hoe staat Nederland er volgens jou voor in 2017 als creatieve natie?

'Er werken in Nederland meer en meer mensen in ons vakgebied, wat een enorme diversiteit oplevert aan creatief werk. De aandacht voor innovatie vertaalt zich in een enorme hoeveelheid mooie producten en diensten die worden ontwikkeld. Nederland heeft daarbij een zeer goed gevoel voor de Europese smaak en oog voor kwaliteit.'

Welke trends in design gaan dit jaar een grote rol spelen (en prijzen winnen) in Cannes?

'Producenten zijn meer dan ooit bezig om de footprint van hun producten op de wereld om ons heen te verkleinen en de impact op de eindgebruiker tegelijkertijd te vergroten. Ik vermoed dat we veel winnaars gaan zien die daarop gefocust zijn.'

Interview: Jeroen Mirck, contentmanager Media & Bureaus van MarketingTribune.

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken