Cannes-jurylid Nathalie Peters (IPG Mediabrands): 'Geijkte inhakers zie ik te vaak'

Cannes-jurylid Nathalie Peters (IPG Mediabrands): 'Geijkte inhakers zie ik te vaak'
  • Bureaus
  • 19 jun 2017 @ 10:20
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • CannesMediabureauAwardMediastrategie

Tien Nederlanders zitten dit jaar in de jury van reclamefestival Cannes Lions. MarketingTribune vroeg ze naar hun kijk op Cannes en de positie van Nederlandse creativiteit. Aan het woord is ditmaal Nathalie Peters, Head of Digital Transformations bij IPG Mediabrands en jurylid Cyber. 'Nederland scoort goed op integratie.'

De passie van Nathalie Peters is het (door)ontwikkelen van nieuwe digitale initiatieven en bedrijven. Bij OgilvyOne richtte ze Ogilvy Interactive op en bouwde mee aan de start van Tribal DDB. In 2005 maakte Peters de stap naar mediabureau IPG MediaBrands. Als managing director initieerde ze de digitale bureaus Digilogue, Reprise Media (inmiddels geïntegreerd in Traffic4u), Cadreon (RTB) en Spring Creek (social). Vanuit haar functie als Head of Digital Transformation bepaalt ze nu de digitale koers van de groep en bewaakt de implementatie ervan.

Sinds april 2015 is Peters voorzitter van IAB Nederland, de branchevereniging voor digital advertising en marketing innovatie. Ze zoekt graag de podia op om over de ontwikkeling van het vak te spreken en jureert ook in diverse Nederlandse vakjury’s.

Heb je al eerder gejureerd in Cannes? Zo ja, wat vind jij bijzonder aan jureren op dit festival?

Nathalie Peters: 'Ja, in 2013 heb ik de Media Lions gejureerd. Dit jaar ben ik gevraagd voor de Cyber Lions en dat voelt toch wel een beetje als de mondiale Eredivisie van onze industrie. Het unieke van jureren in Cannes is dat je in één keer (nou ja, er zit zeker een volle week (t)huiswerk en een volle week jureren in Cannes in) het beste werk uit de hele wereld ziet. Je krijgt een fantastische state of the art, je ziet trends, overeenkomsten en verschillen. Daarnaast is het discussiëren met internationale jurycollega’s natuurlijk uitermate boeiend. En heel eerlijk: het is ook heel fijn om een week in Cannes te zijn.'

Hoe staat Nederland er volgens jou voor in 2017 als creatieve natie? 

'Laat ik beginnen met op te merken dat het aandeel digitaal in de mediamix in onze digitale advertising-industrie sterk groeit. Voor mij één van de randvoorwaarden voor verdere ontwikkeling van digitale creativiteit.

Dan mijn idee over Nederland als creatieve natie in 2017? Ik ben van mening dat we in Nederland goed bezig zijn met lange termijn content-gedreven platformen. We gebruiken steeds meer de sociale interactie die gefaciliteerd wordt door de social media-platformen. We leren steeds meer om op creatieve wijze in te spelen op het gedrag van de doelgroep en om blijvend effect te bereiken. Persoonlijk word ik heel blij van de WE-case, dat is content-integratie op hoog niveau. Verder vind ik dat Nederland heel goed scoort op het gebied van integratie van live events en digital experiences. Ik zie een mooie ontwikkeling bij interactive apps, gamification en goede VR-toepassingen. Zo laat de Doritos-case zien dat Virtual Reality ook op grotere schaal waarde voor de consument biedt.

In tegenstelling tot Nederland zie ik in het campagnewerk van de internationale inzendingen in het algemeen meer lef, meer grote ideeën en meer edgy technology. In Nederland handelen we vaak nog te klein, komen we te vaak met inhakers op de geijkte momenten. Ik support de beloning bij de SpinAwards voor crossmediale campagnes met een hoge mate van interactie, creativiteit en authenticiteit. Waarbij de communicatie die gebaseerd is op (zachte) data en insights weet te boeien, te binden en een lange levensduur heeft. De ‘Go Places’-case van Heineken is daar het bewijs van.'

Welke trends in jouw vakgebied gaan dit jaar meer dan ooit een rol spelen (en prijzen winnen) in Cannes?

'Als jurylid wil en kan ik niet speculeren over win-kansen. Maar dat gezegd hebbende, ik ben onder de indruk van het superslim en 24/7 inzetten van de grote platforms als Twitter, Facebook en Instagram. Zij maken optimaal gebruik van slimme algoritmen en artificial intelligence. Voor mij toch wel de eyeopener bij de voor-jurering. Een tweede trend is het inzetten van edgy technology, waaruit nieuwe, vaak digitale producten ontstaan. Daarnaast voorspel ik dat het belang van art-direction en design gaat toenemen. Een logische stap bij het volwassen worden van ons vak. En tot slot: contentmarketing. 24/7 relevant zijn in plaats van incidentele campagnes.'

Interview: Jeroen Mirck, contentmanager Media & Bureaus van MarketingTribune.

Lees op MarketingTribune.nl méér Cannes-interviews.

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken