BVA en Ebiquity lanceren modelcontract voor mediabureaus

BVA en Ebiquity lanceren modelcontract voor mediabureaus
  • Bureaus
  • 6 jul 2017 @ 14:09
  • Link
  • Redactie Bureaus
    Redactie Bureaus

    Redactie
    MarketingTribune
  • StrategieMediabureauBig dataZakelijkMediastrategie

Voor Nederlandse adverteerders is er nu een Modelcontract Mediabureau beschikbaar. Na alle ophef over de ANA Papers vorig jaar heeft Ebiquity Netherlands dit modelcontract geïnitieerd voor de Nederlandse markt. Het modelcontract is vandaag aan adverteerders gepresenteerd op een bijeenkomst van de Bond van Adverteerders (BVA).

Vorig jaar publiceerde Amerikaanse adverteerdersbond Association of National Advertisers (ANA) een onderzoek over het gebrek aan transparantie aan de inkoopkant van media. Het rapport leidde tot veel discussie in de markt. Met name het steeds ingewikkelder wordende medialandschap en digitale ecosysteem zorgen ervoor dat bestaande contracten tussen mediabureau en adverteerder vaak niet meer aansluiten bij de veranderende werkelijkheid.

Deze ophef schreeuwt om heldere afspraken over data, technologie, dienstverlening en audit rights. Dit zijn volgens Ebiquity allemaal zaken die in een contract tussen bureau en adverteerder meegenomen zouden moeten worden. Er zou bij het opstellen van een contract in ieder geval over nagedacht dienen te worden. Daarom is dit modelcontract opgesteld. De Nederlandse versie is toegesneden op het Nederlands recht. 

'Modelcontract bevordert transparantie'

Bart van der Gaag, managing partner Ebiquity Netherlands: 'Het Modelcontract Mediabureau sluit aan bij de veranderende werkelijkheid en de digitale ecosystemen zoals die er nu zijn. Ook is er rekening gehouden met de General Data Protection Regulation (GDPR) die volgend jaar in de hele EU in werking treedt. Het modelcontract is een uitstekend uitgangspunt voor het vastleggen van de samenwerking met je mediabureau en heeft als doel om wederzijds volledig transparante afspraken te kunnen maken.' 

'BVA staat voor vrije, verantwoorde, effectieve commerciële communicatie', zegt BVA-directeur Olaf Croon. 'De laatste jaren heeft BVA digital en transparantie de hoogste prioriteit gegeven binnen de vereniging door kennissessies en masterclasses hierover te organiseren. BVA helpt adverteerders op deze manier hun kennisniveau te vergroten en transparante afspraken te kunnen maken. Om die reden juichen we dit initiatief van Ebiquity Netherlands van harte toe en faciliteren we graag in het presenteren van het contract aan onze achterban. Het modelcontract geeft adverteerders en bureaus een goed handvat om transparante afspraken met elkaar te maken.'

De presentatie van de BVA-sessie was in handen van Ebiquity Netherlands en zijn preferred partner Digital Decisions. Het contract is te vinden op BVA.nl

Redactie Bureaus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken