[Interview] Lex Szanto over Cannes, leeuwen en War Child
- Bureaus
- 14 jul 2017 @ 11:28
- Link
-
Katja Brokke
redacteur
Nederlands MediaNetwerk - CannesCommercialsCampagnesInterview
- 14 jul 2017 @ 11:28
- Katja Brokke
RNDBT Content won in Cannes een gouden leeuw in de categorie film craft voor hun Batmanvideo voor War Child. We spreken met Executive Producer Lex Szanto over de campagne, Cannes en de creatieve industrie.
Als je op de dag zelf op de hoogte wordt gebracht dat je een Gouden Leeuw hebt gewonnen is de uitreiking uiteindelijk best relaxed. Maar je weet niet wat er nog meer gewonnen heeft. Dan is het uiteindelijk toch wel heel bijzonder om je War Child/Batman film op het grote podium te zien tussen al het andere, inspirerende, prijswinnend werk.
Met welke vraag kwam War Child bij jullie?
Heel basaal. De vraag was ben je in staat om dit project te produceren? Maar er is eigenlijk geen geld….
Hoe is de Batmanvideo tot stand gekomen?
Het BATMAN script, bedacht door Marcel Frensch en Rogier Mahieu voor War Child, was van meet af aan bij iedereen de favoriet. Maar ook het lastigste te produceren. Bovendien moesten we een risico nemen m.b.t. de copyrights van het Batman pak, die we nooit op tijd gecleared konden krijgen, als we de rechten überhaupt al kosteloos zouden krijgen van DC Comics. War Child geloofde enorm in de film en gezien de urgentie van hun missie hebben zij moedig de beslissing genomen on de film hoe dan ook te maken, en later pas de rechten proberen te clearen.
Voorwaarde voor ons was om dit verhaal in een authentieke omgeving te filmen. Libanon bleek de beste keus want in Beiroet kregen we hulp van een lokale filmproductie maatschappij, Bee on Set prod. Samen met hen hebben wij enkele vluchtelingen kampen bezocht nabij de Syrische grens.
Het derde kamp dat wij bezochten was het meest geschikt. Het stamhoofd van het kamp wilde graag meewerken aan deze missie van War Child. In het kamp hebben we alle kinderen bij elkaar geroepen en ter plekke een casting gedaan. Iedereen wilde wel in het filmpje meespelen, de kinderen waren dol enthousiast.
1 jongetje, nog nooit voor een camera gestaan, bleek een natuur talent. Nu nog iemand voor het Batman pak. Omdat we met een zeer klein groepje wilden filmen konden we geen acteur uit Nederland meenemen.
De mannen in Libanon bleken niet de juiste bouw te hebben voor dit pak dat als een pudding over hun heen viel. De regisseur Jeroen Mol heeft mij toen in het pak gehesen en helaas paste ik daar perfect in ;-) Op de snikhete filmdag ben ik 5 liter water verloren. Drinken deden we alleen in de bus. Het was Ramadan dus uit respect dronken we geen water in het kamp.
De volgende dag waren we uitgenodigd om ’s avonds koffie te drinken in de tent van het gastvrije stamhoofd, tevens vader van het jongetje. Meestal werd zo’n koffie ritueel opgevolgd door frequente bezoekjes aan het toilet, zo waarschuwde War Child ons, maar uit respect en hoffelijkheid hebben we allen de kopjes netjes leeg geslurpt.
Terug in Nederland hebben we de film gemonteerd en voorzien van visual effects, zoals bijvoorbeeld de helikopter en rokende stad op het einde van de film. Bij de eerste presentatie aan Warchild had iedereen een brok in de keel. Machtig om aan zo’n goed doel te kunnen bijdragen!
Deze video is onderdeel van in totaal vier video’s voor War Child. Wat zien we in de andere drie?
RNDBT Content en Jeroen Mol hebben uiteindelijk drie van de vier films gemaakt. Terwijl om haar heen de stad in puin wordt geschoten zien we in de tweede film een jong meisje in een donkere schuilkelder spelletjes spelen met een levensgrote uitvoering van haar knuffelkonijn. Totdat ze wordt weggehaald door haar moeder om haar naar een veiligere plaats te brengen.
In de derde film verteld een jong meisje met haar zus het kinderlijke fantasieverhaal van hun gruwelijke reis en de dingen die ze gezien en meegemaakt hebben. De fantasie tekst die ze gebruikt staat in schril contrast met de mensonterende live-beelden.
Wat betekent het winnen van de leeuw voor jou persoonlijk en voor het bureau?
We hebben de prijs gewonnen in de categorie film craft direction. Dus alle eer en credit gaat terecht uit naar Jeroen Mol! Er is ondertussen een hoop aandacht vanuit het buitenland voor Jeroen als regisseur. Voor mij en ons net gestarte gezamenlijke bedrijf RNDBT Stories is het een fantastische opsteker om extra aandacht te genereren en te laten zien dat we in staat zijn om met beperkte middelen een impactvol verhaal neer te zetten voor een klant!
Is Cannes een moetje, of kom je er graag?
Het is vrij simpel als je het niet fijn vindt om het beste werk van de wereld te zien, internationale vakgenoten te ontmoeten aan de Middellandse zee onder het genot van een drankje, dan moet je zeker niet gaan. Wij komen er graag.
Doe je er inspiratie op? In hoeverre geeft het een beeld van de hedendaagse creatieve industrie?
We doen er zeker inspiratie op! Als je ziet wat er wint dan is er, ondanks alle veranderingen die ons dynamisch vak ondergaat, een ding wat nooit veranderd; Een goed idee en kwaliteit staat op de eerste plaats en komen altijd boven drijven!
In welke richting zal RNDBT Content zich de komende tijd gaan ontwikkelen?
De Batman film voor War Child is gemaakt onder het kopje ‘NoProfitOnNonProfit’ van onze Content afdeling. Mede door het succes van deze film zijn we nu bezig om naast het online content gedeelte, regisseurs te gaan vertegenwoordigen op een 50/50 basis. Een goede productie is een basisaanname voor een project. De regisseurs creëren uiteindelijk het onderscheidend vermogen! Het is eigenlijk niet meer dan fair dat een regisseur dan gelijkwaardig wordt gehonoreerd. Tevens kunnen senior regisseurs bij RNDBT Stories een eigen ‘cirkel’ van jonge talentvolle regisseurs aan zich binden om hen te coachen en te begeleiden bij hun projecten. Op die manier hebben de senior regisseurs een eigen bedrijf met de lusten maar zonder de lasten.
Wat is het laatste nieuws?
Dat RNDBT Stories op zoek is naar goede, creatieve regisseurs die geïnteresseerd zijn om een groter rendement te halen uit hun naam en faam als commercial regisseur en de drive hebben om met RNDBT Content pro actief eigen creatieve concepten te ontwikkelen!
Lees ook: RNDBT Content en War Child winnen Gouden Leeuw
</p> <p><strong>Deze video is onderdeel van in totaal vier video’s voor War Child. Wat zien we in de andere drie?</strong></p> <p>RNDBT Content en Jeroen Mol hebben uiteindelijk drie van de vier films gemaakt. Terwijl om haar heen de stad in puin wordt geschoten zien we in de tweede film een jong meisje in een donkere schuilkelder spelletjes spelen met een levensgrote uitvoering van haar knuffelkonijn. Totdat ze wordt weggehaald door haar moeder om haar naar een veiligere plaats te brengen.</p> <p>In de derde film verteld een jong meisje met haar zus het kinderlijke fantasieverhaal van hun gruwelijke reis en de dingen die ze gezien en meegemaakt hebben. De fantasie tekst die ze gebruikt staat in schril contrast met de mensonterende live-beelden.</p> <p><strong>Wat betekent het winnen van de leeuw voor jou persoonlijk en voor het bureau?</strong></p> <p>We hebben de prijs gewonnen in de categorie film craft direction. Dus alle eer en credit gaat terecht uit naar Jeroen Mol! Er is ondertussen een hoop aandacht vanuit het buitenland voor Jeroen als regisseur. Voor mij en ons net gestarte gezamenlijke bedrijf RNDBT Stories is het een fantastische opsteker om extra aandacht te genereren en te laten zien dat we in staat zijn om met beperkte middelen een impactvol verhaal neer te zetten voor een klant!</p> <p><strong>Is Cannes een moetje, of kom je er graag?</strong></p> <p>Het is vrij simpel als je het niet fijn vindt om het beste werk van de wereld te zien, internationale vakgenoten te ontmoeten aan de Middellandse zee onder het genot van een drankje, dan moet je zeker niet gaan. Wij komen er graag.</p> <p><strong>Doe je er inspiratie op? In hoeverre geeft het een beeld van de hedendaagse creatieve industrie?</strong></p> <p>We doen er zeker inspiratie op! Als je ziet wat er wint dan is er, ondanks alle veranderingen die ons dynamisch vak ondergaat, een ding wat nooit veranderd; Een goed idee en kwaliteit staat op de eerste plaats en komen altijd boven drijven!</p> <p><strong>In welke richting zal RNDBT Content zich de komende tijd gaan ontwikkelen?</strong></p> <p>De Batman film voor Warchild is gemaakt onder het kopje ‘NoProfitOnNonProfit’ van onze Content afdeling. Mede door het succes van deze film zijn we nu bezig om naast het online content gedeelte, regisseurs te gaan vertegenwoordigen op een 50/50 basis. Een goede productie is een basisaanname voor een project. De regisseurs creëren uiteindelijk het onderscheidend vermogen! Het is eigenlijk niet meer dan fair dat een regisseur dan gelijkwaardig wordt gehonoreerd. Tevens kunnen senior regisseurs bij RNDBT Stories een eigen ‘cirkel’ van jonge talentvolle regisseurs aan zich binden om hen te coachen en te begeleiden bij hun projecten. Op die manier hebben de senior regisseurs een eigen bedrijf met de lusten maar zonder de lasten.</p> <p><strong>Wat is het laatste nieuws?</strong></p> <p>Dat RNDBT Stories op zoek is naar goede, creatieve regisseurs die geïnteresseerd zijn om een groter rendement te halen uit hun naam en faam als commercial regisseur en de drive hebben om met RNDBT Content pro actief eigen creatieve concepten te ontwikkelen!</p> <p>Lees ook:<strong> <a data-cke-saved-href='http://marketingtribune.nl/bureaus/nieuws/2017/06/rndbt-content-en-war-child-winnen-gouden-leeuw/' href='http://marketingtribune.nl/bureaus/nieuws/2017/06/rndbt-content-en-war-child-winnen-gouden-leeuw/' target='_blank'><font color='#0066cc'>RNDBT Content en War Child winnen Gouden Leeuw</font></a></strong></p> <p> </p>
-
Katja Brokke
- Werkt bij: Nederlands MediaNetwerk
- Functie: redacteur
- Website:http://www.nederlandsmedianieuws.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Shortlist Gouden Zaag 2024 bekend
- In memoriam Dennis Hamakers: Strateeg met groot hart voor...
- ONVZ lanceert nieuwe merkcampagne
- VluchtelingenWerk Nederland lanceert donatiecampagne...
- Esprix: Menheere nieuwe eindjuryvoorzitter en Van de Ridder in...
- Leescoalitie lanceert bewustwordingscampagne 'Wie leest heeft...
Laatste Nieuws
- Hotel AZC als toonbeeld van echte... 13-12-2024
- Kerstcampagne Montblanc over de... 13-12-2024
- GroupM en The Invaders lanceren... 12-12-2024
- Seneda wint Gouden Zaag 202411-12-2024
- Nieuwe campagne FinancieringsGids... 11-12-2024
- Kerst 2024: Deutsche Telekom, omdat... 11-12-2024