Sire vraagt ouders: 'Laat jij jouw jongen genoeg jongen zijn?'

Sire vraagt ouders: 'Laat jij jouw jongen genoeg jongen zijn?'
  • Bureaus
  • 25 jul 2017 @ 12:05
  • Link
  • Redactie Bureaus
    Redactie Bureaus

    Redactie
    MarketingTribune
  • ActivatieMaatschappijCampagnesDoelgroepen

Stichting Ideële Reclame (Sire) lanceert vandaag zijn nieuwe campagne ‘Laat jij jouw jongen genoeg jongen zijn?’. Met deze campagne wil Sire opvoeders aan het denken zetten over hoe ze met jongens omgaan. 'Jongensgedrag wordt steeds minder gewaardeerd in onze maatschappij.'

'Voor jongens die te weinig ruimte krijgen, liggen onderpresteren, onzekerheid en motivatieproblemen op de loer', zo weet Lucy van der Helm, directeur van Sire. 'Jongens en meisjes zijn gelijkwaardig, maar niet hetzelfde. Met deze campagne willen we een discussie op gang brengen die er hopelijk voor zorgt dat jongens de meer ruimte krijgen om zich te ontwikkelen op de manier die het beste bij hen past.' 

Gedragsdeskundige Lauk Woltring onderschrijft het belang van de campagne: 'Hoewel ‘de jongen’ niet bestaat, is er een tendens gaande dat ‘jongensgedrag’ minder wordt gewaardeerd in onze maatschappij. We remmen jongens soms te veel af in hun gedrag, zo leren zij minder uit eigen ervaring en dat remt hen in hun ontwikkeling.'

'Discussie moet worden gevoerd'

Over het algemeen wordt door opvoeders verwacht dat kinderen zich rustig gedragen, goed luisteren en stilzitten. Terwijl jongens meer leren door te ontdekken, te experimenteren, risico’s te nemen, veel te bewegen. Uit een peiling van onderzoeksbureau MeMo² in opdracht van Sire, blijkt dat 56% van de Nederlandse ouders met jongens het probleem herkent dat jongens niet genoeg ruimte krijgen, met als gevolg dat jongens onderpresteren. Daarnaast vindt meer dan driekwart van de ouders met jongens dat het onderwerp aandacht moet krijgen.

Voor de ontwikkeling van de 'jongens-campagne' sprak Sire met verschillende wetenschappers en experts. Wetenschappers en experts verschillen van mening over de oorzaak van de problematiek, maar zijn het erover eens dat er aandacht moet komen voor het onderwerp. ”Jongens leren van nature door te proberen. Daar moet de ruimte voor zijn. Want die manier van ontwikkelen komt als ze volwassen zijn goed van pas”, zo zegt evolutionair psycholoog Mark van Vugt hierover. Lauk Woltring: “Als je jongens niet voldoende ruimte geeft, gaan ze misschien wel erg hun best doen om te doen wat er van hen gevraagd wordt, maar komen ze niet toe aan hun eigen ontwikkeling”.

Symbool: onverwoestbare spijkerbroek

Als symbool voor de campagne is samen met DSM Dyneema en de denimfabrikant Soorty een onverwoestbare broek ontwikkeld: Broekie. Met deze broek krijgen jongens de ruimte om te leren door te proberen. De broek bestaat voor ruim 60% uit Dyneema® en is 15 keer sterker dan staal. Via sire.nl/jongens maken opvoeders kans om de broek te winnen als zij de vraag ‘Laat jij jouw jongen wel genoeg jongen zijn?’ beantwoorden.

Op de campagnewebsite van Sire staat een aantal tips van experts over het opvoeden van jongens en achtergrondinformatie over de campagne: www.sire.nl/jongens.

Grey, Issuemakers, Chapter Film 

Ook voor deze campagne heeft Sire samengewerkt met een groot aantal partijen, die allemaal ‘om niet’ hebben meegewerkt. Grey Amsterdam is de bedenker van de campagne en van Broekie. De Issuemakers nam de totale PR voor haar rekening. Verder werkten mee: Chapter Film & Motion Design (TVC & bioscoop), Witman Kleipool, Mick de Lint (fotografie), Digined (social), Skybox (site), Venture Collective (expertvideo’s), Soundcircus (radio), Posij (muziek), DSM & Soorty voor de onverwoestbare broek, Monalyse (monitoring) en MeMo² (onderzoek).

Naast de tv-commercial is er een bioscoopversie van een minuut. Verder wordt print, radio, outdoor, online (video), social en PR ingezet. Opvoeders maken kans op de onverwoestbare broek door de video's te beoordelen op Sire.nl/jongens.

‘Laat jij jouw jongen genoeg jongen zijn?’ is een initiatief van Stichting Ideële Reclame, een onafhankelijke stichting die sinds 1967 campagnes maakt voor belangrijke maatschappelijke onderwerpen. Sire wil met haar campagnes mensen wakker schudden, aan het denken zetten en het debat aanjagen. Met haar campagnes streeft Sire er naar de maatschappij een beetje mooier te maken. Alle Sire-campagnes komen tot stand middels de belangeloze medewerking van de communicatiebranche.

Credits 

Bureau                       : Grey Amsterdam
Creatie                       : Frank van Rooijen, Lionell Schuring, Rens Quirijnen, Bjorn van den Hout
Account                      : Annette Menheere, Evelien Klipp, Carline Schaad
Strategie                     : Miriam van der Heijden
Productiemaatschappij  : Chapter Film & Motion Design
Director/Editor             : ReinJan Prakke 
Director/Head of styling: Judith Knubben
D.O.P. & colorist          : Kevin Kimman
Animaties                    : Berend van Eerde, Tom Schrooten
Casting                        : Jut & Jul Casting
Muziek                        : Posij
Geluid                         : Soundcircus  
VO                              : Werner Kolf
Fotografie                   : Witman Kleipool, Mick de Lint
Expert video's             : Venture Collective, Tomas van Harten
Site                             : Skybox
Hosting                       : Vellance
Onverwoestbare broek  : Soorty en DSM
Onderzoek                   : MeMo², Wim Peters
Monitoring                   : Monalyse
PR & woordvoering     : Issuemakers, Lars Ykema en Anne Backer
Sire team                   : Yvette Belt, Jeroen van Seeters, Pepijn Rooijens, Lucy van der Helm, Vanessa Alkemade, Yvonne Markman



Redactie Bureaus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken