The Good Shop koppelt goede doelen aan reclamemakers

The Good Shop koppelt goede doelen aan reclamemakers
  • Bureaus
  • 21 jul 2017 @ 09:50
  • Link
  • Redactie Bureaus
    Redactie Bureaus

    Redactie
    MarketingTribune
  • MaatschappijCreatieCommunityMVO

The Good Shop is een nieuw platform dat reclame-professionals verbindt aan goede doelen en charitatieve organisaties. Professionals uit de reclamewereld kunnen zich vrijwillig aanmelden. The Good Shop stelt vervolgens teams samen waarin zij aan de slag gaan om pro bono een campagne te ontwikkelen voor een goed doel. Te weinig goede doelen en maatschappelijke initiatieven hebben de middelen om bureaus in te huren om hen te helpen bij het ontwikkelen van campagnes. Hierdoor krijgt het werk wat zij doen niet altijd de aandacht die het verdient, aldus The Good Shop.

'The Good Shop is ontstaan vanuit het idee om onze eigen ervaring en skills in te zetten voor organisaties die het hard nodig hebben, maar niet de middelen hebben', zegt Jorik Houweling (DDB & Tribal), mede-initiatiefnemer van The Good Shop. 'In gesprekken met collega’s en andere professionals kwam naar voren dat meer mensen de drive delen om iets goeds te doen voor een ander, alleen weten de meesten mensen niet waar ze moeten starten. Er is zo veel ontwikkeling op het gebied van liefdadigheid en vrijwilligerswerk om goed te doen, wij proberen deze creativiteit en energie samen te brengen.'

The Good Shop is opgericht door vijf advertising professionals. Joris Groot (DDB & Tribal Amsterdam), Jorik Houweling (DDB & Tribal Amsterdam), Romy van der Linden (Ahold Delhaize), Ciaran Woods (MediaMonks) en Naique Tanate (VICE Media). Zij vormen samen het bestuur van The Good Shop. Manpreet Sethi (WeTransfer) voert de technische ontwikkeling uit. 

Briefen en koppelen

De organisatie stelt per briefing een team samen van een strateeg, producer en creatief (team). Samen spenderen zij ongeveer één avond per week aan de opdracht. De opdrachten verschillen van aard, maar moeten in een relatief korte tijd uitvoerbaar zijn — denk aan het werven van vrijwilligers, vergroten van de bekendheid, werven van leden enzovoort. The Good Shop koppelt de teams aan creative en strategy directors om goede creatieve begeleiding te bieden. Op dit moment zijn de teams voornamelijk uit het netwerk van de organisatie gegroeid, maar in de toekomst wordt op projectbasis gekeken naar de beste fit voor de opdracht.  

Aanmelden als reclame-professional kan op www.thegoodshop.gives

Lopende projecten

Momenteel lopen er een aantal projecten waaronder BuurtBuik en Open Embassy. Lokale organisatie BuurtBuik bereidt gratis maaltijden van overvloedig eten van supermarkten, winkeliers en horeca. Zij wilden nieuwe partners enthousiast maken om samen voedselverspilling tegen te gaan. Hiervoor heeft het team drie concepten ontwikkeld, waarvan er één gekozen is en inmiddels in productie gaat.

'De creatievelingen van The Good Shop kunnen initiatieven zoals BuurtBuik een enorme boost geven. Het geeft ons de kans om nieuwe mensen te bereiken en een nóg grotere maatschappelijke impact te creëren', zegt Roel Raterink, oprichter van BuurtBuik.

Open Embassy is een online platform waar vluchtelingen met een verblijfstatus 24/7 vragen kunnen stellen over het opbouwen van een leven in Nederland. Zij willen graag nog meer statushouders helpen aan een fijn leven in Nederland. De teams die werkzaam zijn op de projecten worden gevormd door reclamemakers van verschillende bureaus als We Are Pi, Achtung! mcgarrybowen en AKQA.      

Meer weten over The Good Shop en de projecten? Vrijdag 21 juli hosten ADCN en The Good Shop samen de eerste editie van ADCN FriYAY

Redactie Bureaus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken