Procter & Gamble bezuinigt op online reclame
- Bureaus
- 3 aug 2017 @ 11:31
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - MerkenOnline advertisingMarketingReclame
- 3 aug 2017 @ 11:31
- Jeroen Mirck
Procter & Gamble heeft afgelopen kwartaal fors gesnoeid in de eigen uitgaven aan online reclame. De multinational, bekend van merken als Ariel, Always, Gillette en Pampers, heeft er de afgelopen drie maanden 85 miljoen euro minder aan uitgegeven, zonder serieus effect op de verkoop van de eigen producten. 'We laten share of voice los.'
Volgens CFO Jon Moeller van P&G is een groot deel van de advertenties op internet niet effectief. Zo beklaagt hij zich in The Wall Street Journal over fake-traffic: advertenties op sites die vooral worden bezocht door bots, niet door echte mensen. Dit soort trucs zijn goed voor bezoekcijfers van uitgevers, maar slecht voor het rendement van adverteerders.
Daarnaast vindt P&G dat het te veel adverteert op sites die niet aansluiten bij de doelgroep van een product. Pijnlijk voor reclame- en vooral mediabureaus: al met al had de bezuiniging op online adverteren nauwelijks gevolgen voor de verkoopcijfers.
Twijfel over share of voice
P&G-topman David Taylor ziet het snijden in de online reclame-uitgaven als onderdeel van een groter project dat draait om effectiever werken. Voor de marketeers binnen het bedrijf betekent het dat de dwingende macht van het geloof in share of voice wordt losgelaten. Taylor: 'We’re not going to follow a formula of how much you spend or share of voice. We want every dollar to add value for the consumer or add value for our stakeholders.'
Het bedrijf wil sneller ingrijpen als iets niet werkt. Niet alleen bij reclame, maar ook bij productontwikkeling. Daarnaast gaat P&G snijden in overhead en stelt het de bureau-fees ter discussie. Kortom: dit is echt een enorme steen in de reclame-vijver.
Multinationals heroverwegen marketing
Vorig jaar maakte P&G al bekend dat het zou stoppen met gerichte reclame op Facebook. Reclame maken voor een heel specifieke doelgroep blijkt te weinig op te leveren. Overigens is P&G nog wel actief op Facebook met algemene advertenties.
Procter & Gamble is een van de grootste adverteerders wereldwijd. Vorig jaar gaf het bedrijf ruim 6 miljard euro uit aan reclame. Ook concurrent Unilever onergaat een marketing-reorganisatie, maar die bestaat vooral uit het reduceren van het aantal bureaus waarmee de multinational zaken doet.
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
- reclame
- Gillette
- Ariel
- online
- multinational
- bezuiniging
- P&G
- Always
- Pampers
- merk
- Procter & Gamble
- banners
- marketing
- advertising
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Esprix jury bekroont vijfentwintig cases
- AI creëert nieuwe reclamestem voor Aldi
- [Cannes Lions 2024] Nederlandse (en alle andere) juryleden...
- Vriendschap centraal in Koningsdagcommercial Staatsloterij 2024
- branded content Weg met lelijk Laat je raken door Onwijs...
- Kinesso lanceert Performance Solutions
Laatste Nieuws
- Sunny Cars creërt Sunny Car-figuren 19-04-2024
- De marketingtransfers van week 16,... 19-04-2024
- Verzekeraar Zzuper en Indie schudden... 18-04-2024
- OrangeValley, MvH Media, AdResults... 18-04-2024
- [branded content] Crisp wil groter... 18-04-2024
- Flexa Creations zet droomhuis in in... 18-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing