[update] Adnight17: padvinders, reclamefiguranten en truffelkroket voor Afrika

[update] Adnight17: padvinders, reclamefiguranten en truffelkroket voor Afrika
  • Bureaus
  • 11 okt 2017 @ 10:11
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Reclame

De 2e editie van Adnight op vrijdagavond 6 oktober wist meer dan 4.000 nieuwsgierige marketeers, studenten, klanten en creatievelingen op de been te brengen. De 50 deelnemende bureaus hadden dit keer dan ook alles uit de kast getrokken om het publiek te ‘vermaken’. De vijf oprichters van deze massale kijk in de reclamekeuken Claire Daemen, Denise Willigers, Dirk Jan de Krom, Rose Zandvliet en Wybe Sallows waren dan ook meer dan happy. MarketingTribune maakte een rondje langs de velden.

‘We zijn erg trots dat de deelnemende bureaus zoveel energie hebben gestoken in het creatief uitdragen van hun DNA en propositie’ vertelt Denise Willigers (Account Director bij Virtue, Vice). ‘Vorig jaar hadden deelnemers nog geen idee wat, maar vooral wie ze konden verwachten. Achteraf bleek dat 40% van onze bezoekers uit marketeers bestond en nog eens 40% uit vakgenoten.’ Wybe Sallows vult aan: ‘Reden om dit jaar nog meer de inhoud op te zoeken met een breed scala aan talks, workshops en activiteiten. Denk aan interactieve workshops bij Isobar in samenwerking met Hyper Island, een heus animatiemuseum bij Woodwork of color grading en typografie-cursussen bij Ambassadors en Grrr.’

Reclamespotje

Voor deze keer besloten redactie en sales van MarketingTribune met elkaar op te trekken en maakten van tevoren ten kantore van MacGyver – pizza, bier en natuurlijk goede muziek  - een ambitieus lijstje van ‘15 bureaus die we echt niet mochten overslaan’. Overal zouden we ongeveer 15 minuten blijven, tenzij de cocktails en de snacks zo goed zouden zijn dat we zouden besluiten te blijven hangen. Dat ging natuurlijk al meteen mis. Bij bureau Khanna/ Reidinga aan de Herengracht konden we direct in de make up en make over en voor we het wisten stonden we voor de camera om een remake van een reclamespotje over hoestdrank te shooten. Bovendien waren de gin-tonics erg lekker.

 

No pitch

Maar goed, de maag knorde en Joe Public had aangekondigd de tent om te bouwen naar een Febo met culinaire hoogstandjes ‘uit de muur’. Niks te veel gezegd, heerlijke truffelkroketjes en broodjes kreeft voor 1 euro van de chef-kok van Het Bosch. De opbrengst was overigens voor One School At A Time in Zuid-Afrika. Antoine Houtsma van Joe Public – ‘ik zie vooral veel jonge mensen, klanten en een verdwaalde student’- gaf een kijkje in de keuken met een 'talk' over het unieke niet-pitch beleid, onder de noemer '99 problems, but a pitch ain’t one.’ Houtsma kon verder melden dat ze druk bezig zijn met nieuwe spotjes voor Ohra en een geheim herfstproject…

 

Akela, akela

Goed, inmiddels al ver achter op schema op weg naar Selmore waar we terecht kwamen in een diep donker bos met kampvuur, hertjes, akela’s, padvinders en vosjes. Op het menu: bier en leverworst. In een heuse tent werd je door onder meer strateeg Gijs de Bruijn in 5 minuten bijgepraat over wat Selmore allemaal te bieden heeft. Plus fotobooth in een kano op een wild stromende rivier. Zen en zo.

Disco

Opzij, opzij, opzij en op weg naar TWBA/Neboko waar na de banenspeeddates en bureau talks de disco in alle hevigheid was losgebarsten. Veel marketeers gezien? Rik Ledder: ‘Nou nee, dat niet, vooral jonge talenten die een baan zoeken. Ik schat dat wij ongeveer 200 mensen binnen hebben gehad.’ Goede snacks en bier, altijd goed.

Bij Alfred trok net de rook op van de jaren-70 disco. 175 vermeldde de teller van de dame bij de deur. Na een snelle cola en zakje snoep bij de uitgang nog een bitterbal en gin-tonic gescoord bij Ogilvy waar een quizmaster de overgebleven 40 mensen prima wist te vermaken.

Uiteindelijk bij Kokoro hadden net 2 studenten een nachtje overblijven met uitgebreid ontbijt in een riante slaapkamer gewonnen. Bij de cocktailbar was het rond 23.00 uur nog flink druk. Knus en vrolijk. De afterparty in de Marktkantine hebben we daarom maar voor een keer overgeslagen.  

   

Vaste waarde

De organisatie kijkt, met dit succes op zak, voorzichtig naar een volgende editie. ‘Ik denk dat we hebben aangetoond dat ADNIGHT een vaste waarde kan zijn op de reclame-evenementenkalender.’ zegt Claire Daemen (Account Manager, Isobar), ‘We willen vooral dat dit een echt kijkje in de keuken blijft én een kans om als vakgenoten en marketeers van elkaar te blijven leren.' Rose Zandvliet (Format Lead, Talpa Radio) voegt daaraan toe: ‘Over een paar maanden starten we de productie voor de volgende editie op. Dan hopen we samen met bureaus weer een slag te slaan op een nog spannender programma. Suggesties zijn natuurlijk welkom!’

Sluiten ook partners als WeTransfer en VIRTUE weer aan voor de opening en sluiting? ‘Dat hopen we zeker!’ zegt Dirk Jan de Krom (Concept Producer, Achtung! McGarryBowen) ‘Samen met WeTransfer hebben we een mooie afterparty neergezet, waarbij bezoekers van ADNIGHT konden samenkomen om hun ervaringen van de avond met elkaar te delen. Ook de opening in samenwerking met VIRTUE, het creatieve bureau van VICE, was heel inspirerend.’

ADNIGHT is volgend jaar terug op vrijdag 5 oktober.

 

 

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken