SIRE viert 50-jarig bestaan met jeugdige jubileumcampagne 'Luister naar de toekomst'

SIRE viert 50-jarig bestaan met jeugdige jubileumcampagne 'Luister naar de toekomst'
  • Bureaus
  • 30 okt 2017 @ 18:00
  • Link
  • Redactie Bureaus
    Redactie Bureaus

    Redactie
    MarketingTribune
  • CommercialsPolitiekMaatschappijCampagnes

SIRE viert maandagavond in het Tropenmuseum zijn 50e verjaardag met als speciale gast koning Willem-Alexander. Tijdens deze bijeenkomst is ook een jubileumcampagne geïntroduceerd, ontwikkeld door Dawn in samenwerking met Halal en Het PR Bureau. Deze SIRE-campagne laat zien welk vooruitzicht de nieuwe generatie schetst. Jongeren zijn over het algemeen positief gestemd. Hun verfrissende kijk op economie, duurzaamheid en inclusiviteit staat centraal in de campagne.

Eva Jinek presenteert de avond. SIRE-voorzitter Imme Rog zoomt in op het SIRE van nu. SIRE-oprichter Frits Baylé blikt terug. Prof. Dr. Kim Putters, directeur van Sociaal en Cultureel Planbureau verzorgt de keynote-speech en neemt de aanwezigen mee naar de stand van het land. Tot slot geeft SIRE-directeur Lucy van der Helm het startsein voor de jubileumcampagne.

Imme Rog, SIRE-voorzitter: 'Al 50 jaar lang houdt SIRE de Nederlanders een spiegel voor. Direct, onverbloemd, confronterend, verrassend. In beelden en verhalen die soms ook schuren en ongemakkelijk zijn. Stevig stelling nemen, voor- en tegenstanders. Soms stevige discussies. Dat is goed, want alleen zo komen we verder met elkaar.'

Lucy van der Helm, directeur van SIRE: 'Wij zijn onwaarschijnlijk trots op het feit dat SIRE de afgelopen jaren het maatschappelijk debat in Nederland mede heeft aangejaagd. Ons 50-jarig bestaan is een mooi moment om het woord aan de nieuwe generatie te geven: 17-jarigen. Deze generatie bepaalt hoe onze maatschappij er straks uit komt te zien. Een toekomst die er wat hun betreft rooskleurig uitziet. Deze 17-jarigen hebben echt wat te zeggen, ze verdienen het podium.'

Prof. Dr. Kim Putters, directeur van Sociaal en Cultureel Planbureau: 'De afgelopen 10 jaar zie ik een kentering: jongeren stellen weer wat vaker vragen en denken na over wat van waarde is in het leven. Veel instituties zijn niet gewend om vanuit jongeren te denken, terwijl zij juist scherpe observaties hebben en met creatieve oplossingen komen. Het is goed om daar serieus naar te luisteren.'

Luister naar de toekomst

Zij staan aan de vooravond de maatschappij in te stromen, om te kiezen hoe ze willen leven en hoe ze gaan bijdragen aan het Nederland van morgen. Dit is de generatie die de komende 50 jaar kleur geeft aan de maatschappij. Onder het motto ‘Wij zijn 17 en we hebben je wat te zeggen’ laat SIRE zien hoe 17-jarigen naar de toekomst van Nederland kijken.

In een mini-documentaire komen ze aan het woord over onderwerpen als klimaat, zorg, immigratie, sociale zekerheid, arbeid en alles wat hen bezighoudt. De campagne geeft stof tot nadenken en houdt iedereen een spiegel voor.

De mini-documentaire is onderdeel van de SIRE-jubileumcampagne, die vanaf vandaag overal te zien zal zijn. De campagne is ontwikkeld door reclamebureau Dawn en gerealiseerd in samenwerking met Halal. Ook zijn er 30 video’s geproduceerd met uitgebreide interviews met de 17-jarigen, te zien op Luisternaardetoekomst.nl.

SIRE roept jongeren op om met #wijzijn17 via social media hun kijk op de toekomst te delen. Wat hebben de 17-jarigen zoal te zeggen? Noa Peart, 17 jaar: 'Het komt goed hoor met Nederland. Wij komen eraan en wij gaan Nederland verbeteren!' Of Bibi Joó: 'Die vrouwelijke premier? Die komt er hoor!' Verder denken jongeren dat ouderenzorg kleiner en persoonlijker wordt en dat optimisme loont. 

SIRE, 50 jaar jong 

Stichting Ideële Reclame (SIRE) is een onafhankelijke stichting, opgericht in 1967. Sindsdien heeft zij 112 campagnes gevoerd voor belangrijke maatschappelijke onderwerpen. SIRE schudt mensen wakker, zet hen aan het denken, maakt lastige zaken bespreekbaar en jaagt het debat aan. Met haar campagnes wil SIRE de maatschappij een beetje mooier maken. De campagnes zijn primair gericht op het Nederlandse publiek, maar ook weet SIRE besluitvormers en opinieleiders met haar campagnes te raken. SIRE heeft geen banden met de overheid of andere organisaties. Alle SIRE campagnes komen tot stand middels de belangeloze medewerking van de communicatiebranche.

Ook voor deze campagne heeft SIRE samengewerkt met een groot aantal partijen, die ‘om niet’ hebben meegewerkt. Dawn is de bedenker van de campagne. Verder werkten mee: Halal (Anna van ’t Hek, regisseur minidocu, Caroline Koning, regisseur TVC), Lotte van Raalte (fotografie), De Grot en Captcha (postproductie), Haaifaai Deluxe en Soundcircus (geluid) en Raven Aartsen (muziek). Realisatieluisternaardetoekomst.nl (Van Jim), social (Digined), PR (Het PR Bureau), onderzoek, (Kien en UvA Antropologie), campagnemonitoring (Monalyse).

Het jubileumevent is mede mogelijk gemaakt door: Het Tropenmuseum, Het Koninklijk Instituut voor de Tropen, Sightline Productions, De BankGiro Loterij, Maison van den Boer, Faber en Ampco Flashlight.



Redactie Bureaus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken