Zeperd voor Dove door 'witwas-commercial'
- Bureaus
- 10 okt 2017 @ 11:31
- Link
-
Redactie Bureaus
Redactie
MarketingTribune - Social mediaReclameMerken
- 10 okt 2017 @ 11:31
- Redactie Bureaus
Unilever-merk Dove heeft opnieuw publieke verontwaardiging geoogst met een reclame-campagne. Het cosmeticamerk moest excuses maken voor een inmiddels verwijderd minifilmpje waarin te zien is hoe een donkere vrouw haar shirt uittrekt en verandert in een blanke vrouw.
Na massale kritiek op social media ('Moeten zwarte vrouwen wit worden gewassen?') kwam Dove dit weekend met een verklaring: 'De campagne moet de voordelen van Dove-zeep voor elk huidtype laten zien.' Op Twitter en Facebook volgden excuses: 'We hebben de plank misgeslagen door gekleurde vrouwen onzorgvuldig weer te geven.'
In 2011 kwam het Unilever-merk ook al in opspraak door een reclame met vrouwen in verschillende huidtinten. Drie modellen waren gerangschikt van donker naar licht. Boven de donkerste vrouw stond het woord 'voor', boven de lichtste 'na'. Na kritiek haastte Dove zich om te weerspreken dat het hiermee suggereerde dat het douchespul de donkere huid wit wast.
Borstvoeding en vrouwenvormen
Eerder dit jaar trok Dove een Britse campagne voor babyproducten in. 'Of je nu voor of tegen borstvoeding in het openbaar bent, wij zijn er voor jou', luidde de reclametekst. Critici stoorden zich aan de steun voor tegenstanders van borstvoeding.
Eerder dit jaar ging Dove ook al in de fout: de 'Real Beauty Bottles' (een campagne, dus geen echte zeepflacons) moesten uitbeelden dat elk vrouwenfiguur er mag zijn, maar werd als seksistisch ervaren. Verder klinkt er ook kritiek op de tekst 'Voor de normale tot donkere huid' op een fles Dove-bodylotion, die zou suggereren dat een donkere huid niet normaal is.
-
Redactie Bureaus
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/bureaus/
- Profiel »
- vrouw
- kritiek
- diversiteit
- Unilever
- wit
- discriminatie
- campagne
- racisme
- Dove
- witwassen
- commercial
- zwart
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Esprix jury bekroont vijfentwintig cases
- AI creëert nieuwe reclamestem voor Aldi
- [Cannes Lions 2024] Nederlandse (en alle andere) juryleden...
- Vriendschap centraal in Koningsdagcommercial Staatsloterij 2024
- branded content Weg met lelijk Laat je raken door Onwijs...
- Kinesso lanceert Performance Solutions
Laatste Nieuws
- Sunny Cars creërt Sunny Car-figuren 19-04-2024
- De marketingtransfers van week 16,... 19-04-2024
- Verzekeraar Zzuper en Indie schudden... 18-04-2024
- OrangeValley, MvH Media, AdResults... 18-04-2024
- [branded content] Crisp wil groter... 18-04-2024
- Flexa Creations zet droomhuis in in... 18-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing