89 goede doelen kiezen voor Roorda

89 goede doelen kiezen voor Roorda
  • Bureaus
  • 20 nov 2017 @ 08:33
  • Link
  • Redactie Bureaus
    Redactie Bureaus

    Redactie
    MarketingTribune
  • FondsenwervingCommercials

Negenentachtig CBF erkende goede doelen starten een gemeenschappelijke campagne met als doel mensen te inspireren het gesprek over nalaten aan te gaan. Roorda Reclamebureau won het account na een pitch en ontwikkelde de strategie, campagne en het online platform.

Mischa Stubenitsky, woordvoerder van de samenwerkende goede doelen: 'We zien dat steeds meer mensen een deel van hun nalatenschap schenken aan een goed doel. Het is een mooie manier om wat jij belangrijk vindt tijdens je leven een vervolg te kunnen geven als je er zelf niet meer bent. Met de campagne willen we mensen inspireren het gesprek over nalaten aan te gaan.'

Uit onderzoek van onderzoeksbureau The Choice blijken Nederlanders maatschappelijk betrokken te zijn. Vier op de vijf Nederlanders zijn actief als vrijwilliger en/of doneren aan een maatschappelijk doel. Twee op de drie Nederlanders overwegen na te laten aan een goed doel. Tegelijkertijd vinden mensen het soms moeilijk om hun wensen te bespreken met familie en vrienden. Dit is met name een gevoelskwestie. Mensen willen nalaten, omdat ze het werk van goede doelen ‘belangrijk vinden’ (74 procent) of het een ‘mooi idee vinden’ (58 procent) dat hun idealen voortleven. Tegelijkertijd toont het onderzoek aan dat deze groep Nederlanders het soms moeilijk vindt om persoonlijke motieven en wensen kenbaar te maken. 28 procent vindt nalaten aan een goed doel geen geschikt onderwerp om met familie en vrienden te bespreken.

Joeri Jansen, Creative Director Roorda Reclamebureau: 'Voor de 89 goede doelen hebben we een merk ontwikkeld dat een lastig onderwerp bespreekbaar maakt. Het merk ‘toegift’ heeft een positieve lading. Roorda heeft ervaring in het bespreekbaar maken van lastige onderwerpen en het daadwerkelijk omzetten van intentie in gedrag. Denk bijvoorbeeld aan de met EFFIE’s bekroonde BOB en NIX18 campagnes. Voor ons was dit weer een mooie uitdaging om samen met de 89 goede doelen een nieuwe sociale norm te introduceren.'

Credits

Verantwoordelijk bij klant: Marjolein Blank (Dierenbescherming), Camille Boyer en Kolja Urban (KWF), Jos Willems (Greenpeace), Suzanne Morten-Taylor (Hartstichting) en Marielle Coster | Strategie en creatie: Roorda Reclamebureau | Mediabureau: Mediaxplain*

TVC

Regie: Bill Tanaka (Smarthouse films) | Producers Smarthouse films: Danielle Guirguis en Anouk Scheffens | Camera: Mike Fugers | Edit: Gert-Willem Visser | Post productie: The Compound | Muziek: Nando Eweg en Melcher Meirmans | Sounddesign: Recsound

Social content

Regie: Joeri Jansen | Camera: Jeroen Simons | Geluid: Gregoor van de Kamp | Edit en grading: The Compound | Sounddesign: Recsound

Website www.toegift.nl 
Design: Dino Kho (Roorda Reclamebureau) | Realisatie: No Protocol

Redactie Bureaus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken