Slechtste Slogan 2017: worst verslaat poes en gleuf

Slechtste Slogan 2017: worst verslaat poes en gleuf
  • Bureaus
  • 31 dec 2017 @ 13:30
  • 37354 x gelezen
  • Link
  • Redactie Media
  • MerkenBrandingCopywritingAward

De slogan ‘Van kop tot kont, worst in de mond’ is verkozen tot de slechtste slogan van 2017. De leus op de verpakking van de worstenbroodjes van Millse molen De Korenbloem versloeg met ruime meerderheid van alle stemmen de slogans ‘Voor iedere gleuf een doos’ van verpakker Moniss en ‘Alles om uw poes mee te verwennen’ van kattenspeciaalzaak 4 Cats.

De winnaar van deze dubieuze eretitel kreeg de Blauwe Tegel van platform Slechte Slogans uitgereikt tijdens De Avond van Taal op zaterdag 30 december bij NPO 2.

Het is voor de zesde maal dat het platform Slechte Slogans de jaarverkiezing van de slechtste slogan organiseerde. Tussen 8 tot en met 14 december konden mensen hun stem uit brengen op Sloganverkiezing.nl, op de tien genomineerde slogans van een deskundige jury. Dit jaar brachten 7.757 stemmers in totaal 12.193 stemmen uit. De volledige uitslag ziet er als volgt uit:

  1. Van kop tot kont, worst in de mond (Millse molen De Korenbloem)
  2. Voor iedere gleuf een doos (Moniss Verpakkingsmaterialen)
  3. 'Alles om uw poes mee te verwennen. Ook als u een kater heeft' (kattenspeciaalzaak 4 Cats uit Amsterdam)
  4. Haring is caring (Visboer Vis en Meer, op Camping Bakkum, Castricum)
  5. Wij zeggen geen chardo-nee tegen de borrel (Café Lokaal De Ruyter, Nijmegen)
  6. 'Wat knort mijn mage! 50 jaar Bram Ladage!' (Patatproducent Bram Ladage, Rotterdam)
  7. Een doos is een doos is nooit zomaar een doos (Smurfit Kappa Van Dam Golfkarton, Helmond)
  8. Goed dakonderhoud is geen pre maar een feit (Maarssen Onderhoudsbedrijf, Maarssenbroek)
  9. We make it transpossible (Transportbedrijf H. Essers, België/Nederland)
  10. Wees geen domme gans, steun de Dierenambulance! (Dierenambulance Amsterdam)

Winnaar Ramon Ligthart van Millse molen De Korenbloem was zeer in zijn nopjes met de prijs. Tijdens de verkiezingstijd heeft hij zijn nominatie flink gepromoot, onder meer door het nieuws prominent op zijn website te zetten. Waarom deze leus? 'Ik ben al mijn hele leven een worstenbroodjesfanaat, maar de meeste broodjes zijn niet goed gevuld. Vandaar onze slogan: het broodje zit helemaal vol met worst. Daar krijgen we veel reacties op, vrijwel altijd positieve.'

Met zakken vol worstenbroodjes was hij naar de uitreiking tijdens De Avond van Taal gekomen en die vonden gretig aftrek in het aanwezige publiek, waaronder zanger Dave von Raven van The Kik.

'Met slogan randje opzoeken'

De andere twee kanshebbers waren ook blij met de nominatie. 'Eerste worden was leuk geweest, maar we gingen nergens vanuit', aldus Jelle Jeths namens Moniss verpakkingsmaterialen. Met de slogan over de gleuf en een doos zegt hij het randje te willen opzoeken, 'en er nét niet overheen te gaan'. 

Ook kattenwinkel 4 Cats had de prijs graag binnengesleept. 'Ik vind het wel een beetje jammer dat we niet gewonnen hebben', aldus eigenaar Lioni Valentien. 'Als je bij de eerste drie hoort wil je winnen ook.' Ze heeft zich voorgenomen komend jaar met een nog slechtere slogan te komen. 'We gaan in ieder geval hard ons best doen en hebben er al een paar die in aanmerking komen. Met poezen en katers kun je veel kanten op.'

Eerdere winnaars

De Verkiezing van de Slechtste Slogan van 2017 vindt dit jaar voor de zesde maal plaats. Vorig jaar ging de Blauwe Tegel naar hairsalon en barber Local Heroes uit Utrecht met ‘Zit je haircut’. De jaren daarvoor wonnen heibedrijf Steenman uit Oosterblokker met ‘Iedere paal gaat erin’, aannemer Leon Braak uit Velsen-Noord met zijn slogan ‘Een timmer timmert, een tandarts boort… maar wij zitten lekker in Velsen Noord’ en modezaak Jan de Cock met ‘It’s De Cock that makes the man’. Hema de musical met ‘De worst musical ever’ was winnaar van de eerste verkiezing.

De verkiezing is geïnitieerd door het platform slechteslogans.nl, dat op basis van crowdsourcing slogans verzamelt. Inmiddels zijn er bijna 1500 slogans ingestuurd. Initiatiefnemers Tefke van Dijk en Christine Liebrecht bespreken in hun boek Ik verf tot ik sterf terugkerende patronen bij (slechte) slogans. Liebrecht: 'Veel slogans bevatten woordgrappen en bedrijven zijn daar niet altijd origineel in. Daar komt bij dat humor echt een kwestie van smaak is.'

'Ons initiatief is niet bedoeld als opgeheven vingertje wat goed of fout is', vult Van Dijk aan. 'We willen mensen laten inzien hoe gevarieerd je met taal kunt omgaan en hoe dicht een goede en een foute leus bij elkaar liggen. Met de verkiezing willen we bedrijven wel bewustmaken van het effect van hun slogan. Want, tenenkrommend of niet, slogans trekken de aandacht.'

Alle ingezonden slogans zijn te vinden op Slechteslogans.nl.


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie
Blauw Research

Marktonderzoekbureau in Rotterdam. Marktonderzoek, zowel kwantitatief als kwalitatief onderzoek met als expertises research community's


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken