Frenkel Denie (BVA): 'Consument heeft recht op keuze'

Frenkel Denie (BVA): 'Consument heeft recht op keuze'
  • Bureaus
  • 30 apr 2018 @ 10:47
  • 19027 x gelezen
  • Link
  • Jeroen Mirck
  • MarketingInterviewConsumentenDigitaalReclame

De Bond van Adverteerders (BVA) wil een meer actieve en eigentijdse netwerkorganisatie worden. Plannen om dit op korte termijn te bereiken zijn in april aan de leden voorgelegd. MarketingTribune vroeg BVA-voorzitter Frenkel Denie om uitleg. 'Werken in kleine taskforces is efficiënter.'

De BVA wil een actieve netwerkorganisatie worden. Hoe moet ik dat voor me zien en wat betekent dit voor de huidige organisatie?  

Frenkel Denie: 'We gaan onze leden actief betrekken bij de onderwerpen die we gezamenlijk als prioriteit hebben benoemd. Door te werken met kleine actieve taskforces - grotendeels bemand door onze leden - die een onderwerp oppakken, zijn we veel beter in staat om deze onderwerpen snel en efficiënt naar bruikbare content te vertalen.' 

Digitalisering is een heikel punt voor ons vak en dus ook voor de BVA. Hoe willen jullie de ambitie verwezenlijken om meer digitale focus te krijgen?  

'De onderwerpen die we vandaag de dag al oppakken hebben hoofdzakelijk een digitaal karakter. Met verdergaande digitalisering van onze leden zal dit alleen maar toenemen. We doen overigens niet alleen, maar werken steeds meer samen met andere partijen en/of experts. Een goed voorbeeld is bijvoorbeeld GDPR. Dit onderwerp staat al twee jaar op onze agenda. We hebben daar diverse bijeenkomsten en sessies over georganiseerd. Als laatste hebben we samen met Digital Decisions één op één consults georganiseerd waar individuele leden vragen konden stellen over de GDPR. Maar we werken ook veel samen met IAB. Zo zitten we gezamenlijk in de Taskforce Privacy en organiseren we met hen veel bijeenkomsten over digitale onderwerpen.'

De komst van GDPR domineert ons vak. Hoe gaat de Taskforce Privacy om met dit privacy-knelpunt? 

'De komst van de GDPR maakt het voor adverteerders nog crucialer om privacy te integreren in hun strategie en marketingdoelen. Alleen zo verdien je consumentenvertrouwen en behoud je ruimte voor digitale innovatie die reclame relevanter kan maken. Daarbij is samenwerking tussen alle partijen in de digitale reclameketen noodzakelijk. Daarom neemt BVA met onder andere IAB deel aan de Taskforce Privacy. Binnen deze werkgroep zoeken stakeholders uit de digitale reclame-industrie gezamenlijk oplossingen voor de uitdagingen die nieuwe Europese privacywetgeving met zich meebrengt. Dit kan onder meer resulteren in standaard-documenten, voorlichting richting publiek en politiek over het digitale ecosysteem en vormen van industrie zelfregulering.'

Vorig jaar kwamen de BVA en Ebiquity met een modelcontract voor mediabureaus. Hoe is dit door het vak opgepakt?  

'Het modelcontract is goed opgepakt, in zijn originele vorm maar ook als guideline voor contractonderhandelingen of evaluaties. Deze week organiseren we weer een sessie samen Ebiquity om onze leden bij te praten over de laatste stand van zaken en ervaringen uit te wisselen.'

Waar staat BVA anno 2018? 

'BVA staat in 2018 voor een netwerkclub die samen met haar leden zorgt voor een wereld waarin op effectieve en verantwoorde wijze commerciële communicatie kan plaats vinden. We geloven sterk in een model waar de consument het recht heeft op keuze en vergelijk maar wel in betrouwbare omgeving.'

Gaat het vernieuwde BVA-bestuur dingen anders doen dan het vorige bestuur?  

'De verandering die we nu hebben aangekondigd is onderdeel van een proces dat we vorig jaar zomer hebben ingezet.  Als bestuur willen we ons ook meer rondom de meest actuele onderwerpen gaan organiseren en samen met het bureau leden gaan mobiliseren om actief onderdeel te zijn van ons netwerk. De benoemde bestuurswisselingen zijn reguliere wisselingen en zijn als zodanig dus niet ingegeven door onze visie wijziging.'

Wat is jouw grote ambitie als voorzitter voor de komende tijd?  

'Namens het hele BVA-bestuur: we willen weer een levendige club worden, waar adverteerders terecht kunnen met alle uitdagingen die het vak heeft.'

Zijn er thema's waar BVA hoognodig eens zijn tanden in zou moeten zetten?  

'De digitale transformatie bij adverteerders kent veel aspecten en subonderwerpen. We hebben dit thema al van veel kanten belicht maar er zijn nog veel onderwerpen waar we ons de komende jaar op gaan richten. We hebben vorige week tijdens onze algemene ledenvergadering een rondetafeldiscussie georganiseerd om de belangrijkste onderwerpen naar voren te halen. Komende tijd gaan we deze input verwerken en daar met het bestuur de prioriteit te bepalen.'

Wat gaan we op korte termijn van BVA horen?  

'We organiseren samen met de VEA al jaren de Effie Awards. Recent hebben we besloten dit niet alleen een prijsuitreiking  te laten zijn, maar ook de kennis rondom het winnen van een Effie te delen. Tijdens de Effiecampus op 11 juni laten we een groot aantal winnaars en juryleden aan het woord om het verhaal achter de Effie te vertellen.  En in 2018 hebben we nog meer (50% meer!) events voor onze leden, om kennis te halen, delen en verrijken.'

Interview: Jeroen Mirck, senior redacteur MarketingTribune


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune Events

Blauw Research

Marktonderzoekbureau in Rotterdam. Marktonderzoek, zowel kwantitatief als kwalitatief onderzoek met als expertises research community's


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken