Fresh Air Challenge: veel meer dan het geijkte rondje abri's

Fresh Air Challenge: veel meer dan het geijkte rondje abri's
  • Bureaus
  • 23 apr 2018 @ 12:32
  • 17516 x gelezen
  • Link
  • Lucas Boon
  • Communicatie

De winnaars van de Fresh Air Challenge zijn bekend. Lees hier het commentaar van de jury.

ADCN, Kinetic en Grey Amsterdam hebben de Fresh Air Out Of Home Challenge ontwikkeld in partnership met Exterion Media, Clear Channel Nederland en BlowUp Media. Doel is om bureaus, adverteerders en exploitanten jaarlijks de nieuwste mogelijkheden van OOH zelf te laten exploreren en om meer creativiteit en innovatie te stimuleren.

De prijsuitreiking vond plaats op 15 maart in de Zuiderkerk te Amsterdam. Hier werden alle deelnemende concepten tentoongesteld en werden de drie winnaars bekendgemaakt. De jury, onder leiding van Caroline Pay (joint chief creative officer, Grey London), heeft alle inzendingen beoordeeld.

Met een innovatieve pitch voor de Nationale Vacaturebank bleek Energize de winnaar. De tweede en derde plaats gingen naar N=5 (voor het Nationale Verzetsmuseum) en Bureau Loos (voor Domino's).

Positieve impact

Dinesh Sonak, namens ADCN mede-organisator van de challenge: 'Als club voor creativiteit is het onze missie om impactvolle creativiteit en innovatie in marketing en communicatie te stimuleren en vernieuwing en samenwerking in de creatieve industrie aan te jagen. Het liefst met meer relevantie voor gebruikers en positieve impact voor de omgeving, steden en het publiek.’

Thecla Schaeffer, ADCN-bestuurslid en CMO bij G-Star: 'Outdoorreclame is onderdeel van onze dagelijkse omgeving. Outdoor uitingen zijn niet alleen creatiever, ze maken de omgeving ook een beetje leuker en mooier. Het is één van de belangrijkste en meest effectieve media om mensen te bereiken. Goed als marketeers op de hoogte zijn van de nieuwe mogelijkheden en dat het veel meer kan zijn dan het geijkte rondje abri's.'

Nederland loopt voorop

Jurylid en initiatiefnemer Dennis Kuperus (CEO Kinetic Benelux) over de inzendingen: 'We zijn de challenge gestart met een inspiratie kick-off waarbij we vanuit verschillende disciplines (technologie, architectuur, street art, social, mobile en data) inzichten hebben aangereikt aan de 31 creatieve teams die bij de kick-off aanwezig waren. Het is inspirerend om te zien dat alle creatieve teams deze inzichten hebben meegenomen in hun concepten en dat er in alle inzendingen verder wordt gedacht dan alleen een poster op straat.’

Evengoed lijkt OOH een wat ondergeschikt medium te zijn. Hoe ziet Kuperus dat? 'De realiteit is dat we de afgelopen jaren wereldwijd de bestedingen in OOH sterker zien stijgen dan alle andere media met uitzondering van online/mobile. Adverteerders lijken in toenemende mate het medium te kiezen voor steeds meer verschillende campagnes. Er vindt op het moment veel verandering plaats in de markt van OOH. Van geoptimaliseerde abricampagnes tot realtime ingekochte programmatic DOOH campagnes. Het mooie is: Nederland loopt hier vaak in voorop.’

Jurylid Thijs Biersteker is wat kritischer gestemd. Hij vindt niet alle inzendingen even innovatief genoeg. 'Er wordt bij OOH nog teveel vanuit de ouderwetse billboard gedacht, maar met een beetje geluk verdwijnen die op den duur uit het straatbeeld en krijgen we AR-layers die informatie geven waar je echt iets aan hebt. Nu is het nog niet zover, maar over een paar jaar als we allemaal een Magic Leap-brilletje op hebben... Dat is óók OOH. En het creëert ook meer rust in de stad.'

‘Evengoed is Energize de terechte winnaar. Met image recognition hebben zij echt de grens opgezocht van wat mogelijk is in OOH en dat toegepast op een merk [Nationale Vacaturebank, red.] waarbij dat niet makkelijk is. Een combinatie die je graag wilt zien.'

 

Nationale Vacaturebank / Energize (Barry Bol, Joris Bellemakers, Robin Pas)

'Een van de grootste vacaturebanken in Nederland, maar hoe laten we zien dat dit online platform de meeste banen en de beste service biedt? Met de Jobscanner-app moet de doelgroep meer betrokken raken bij de vacaturebank.’

Nationale Verzetsmuseum / N=5 (Tom Rentmeester, Marlou Wirken, Jesse Moes, Renoud Netjes, Jan Jesse Bakker)

'Kunnen we DOOH inzetten en zodoende de verhalen uit WOII tot leven brengen? Op 4 mei worden DOOH-schermen in Nederland omgetoverd tot interactieve monumenten.’

Domino's / Bureau Loos

‘Pizza bezorgen is een aantrekkelijke en avontuurlijke job. Bezorg jezelf een baan met de Domino's Drop Off, te zien op billboards verspreid over Amsterdam. YouTubers StukTV zorgen voor de nodige PR en rumoer.’

 

Beeld boven artikel via Unsplash (Nicolai Berntsen).

Dit artikel verscheen eerder in MarketingTribune #8.


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken