[interview] 'Marketeer, laat je stem horen'

[interview] 'Marketeer, laat je stem horen'
  • Bureaus
  • 13 apr 2018 @ 11:51
  • 17596 x gelezen
  • Link
  • Lucas Boon
  • InterviewPersonalia

Marketeers moeten zich meer opstellen als ambassadeur, stelt Stefanie van Rootselaar, managing director Europe bij FinchFactor. Dat vraagt om een toelichting.

'We zitten echt in het jaar van vertrouwen en transparantie. Het is de tijd van fake news, data lekken en privacy schending. Niemand zal ook de ontwikkelingen bij Facebook zijn ontgaan… Kortom, merken moeten meer proactief denken om relevant te zijn, nu meer dan ooit.' In de filosofie van Van Rootselaar doen merken en marketeers er verstandig aan zich anno 2018 meer op te stellen als ambassadeurs. Merken die een stem hebben zijn succesvoller, stelt ze. 'De consument wil zich kunnen identificeren met het merk dat hij aanschaft, en dus ook met de mensen die dat merk vertegenwoordigen. Het is eenvoudiger om het vertrouwen van de consument te winnen als hij het verhaal achter jouw merk kent. Dat maakt het ook geloofwaardiger.'

Er zullen neem ik aan marketeers zijn die daar niet in geloven. Die willen gewoon puur en alleen een product of dienst aan de man brengen.

Er zijn marketeers die inderdaad niet veel hebben met een term als thought leadership. Zij spreken ook hun twijfels uit over bovenstaande. Durven we het wel? Creëert het niet juist afstand?

En daar is een rol voor FinchFactor weggelegd?

Wij leggen ze uit: het is niet zo dat je nu ineens een predikant of iets dergelijks bent. We brengen marketeers gewoon bij dat ze meer op zoek moeten gaan naar de menselijke connectie tussen merk en doelgroep. En dat je die connectie makkelijker maakt als je je stem laat horen over onderwerpen die jouw doelgroep aangaan.

FinchFactor werkt onder meer voor Airbnb, vanuit Los Angeles. Interessante klant lijkt me, zeker gezien de kritiek die het merk het afgelopen jaar te verduren heeft gekregen.

Kijk, als pr-bureau is een positief daglicht voor onze klanten altijd het doel. Er moet erkenning zijn. In het geval van kritiek vind ik: die moet gebaseerd zijn op feiten. En als die kloppen, dan moet je als bedrijf die fouten ook erkennen en zodoende het vertrouwen van de consument behouden of terugwinnen.

Een goed voorbeeld vind ik wel Samsung (klant van reclamebureau Cheil, waar FF actief mee samenwerkt. In 2016 ontplofte een Galaxe Note 7-toestel, red.). Die hebben gewoon ruiterlijk excuses aangeboden. Hun verantwoordelijkheid genomen, zelfs onderzoeksresultaten gedeeld over hoe dit had kunnen gebeuren. En je merkte dat de consument dat goed oppikte.

Wat is de rol van pr in jouw opinie?

Ik geloof sterk in een win/win-situatie. Dus dat pr-adviseur en journalist elkaar helpen. Toegegeven: veel pr-bureaus doen dat niet, die houden de doelgroep van het betreffende medium niet in het achterhoofd. En ik begrijp dat dat door de journalist in kwestie dan als irritant wordt beschouwd. Door de strot duwen heeft geen zin, als pr-adviseur ben je geen persberichtenmachine. Kijk, ik wéét dat een redactie gemiddeld soms zo’n honderd persberichten per dag ontvangt. Dus wij proberen daar als FinchFactor slim op in te spelen, mee te denken over interessante verhalen.

Tot slot: je bent nu een klein jaar aan boord bij FinchFactor. Hoe bevalt de job tot dusverre?

Op zich heel goed. Het is even een wat andere organisatie dan de Persgroep (waar Van Rootselaar voorheen ruim acht jaar in dienst was, red.). Een stuk kleiner vooral, we zitten hier in Amsterdam met een club van vijftien man, wat maakt dat je snel kunt schakelen. Ik geloof erin dat als je als team sterk in je schoenen staat, je meer erkenning van de klant krijgt, wat weer leidt tot meer sales van die klant. In mijn rol neem ik ook nieuwe collega’s aan, een stukje hr management. Ook houd ik me bezig met of ons aanbod nog past bij wat de markt zoekt en ben ik medeverantwoordelijk voor new business. Ik zie mezelf niet als keiharde salestijger, ben eigenlijk altijd op zoek naar een oprechte connectie met mensen waar ik voor en mee werk.


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie
Blauw Research

Marktonderzoekbureau in Rotterdam. Marktonderzoek, zowel kwantitatief als kwalitatief onderzoek met als expertises research community's


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken