Ivo Roefs nieuwe voorzitter Dutch Digital Agencies

Ivo Roefs nieuwe voorzitter Dutch Digital Agencies
  • Bureaus
  • 6 apr 2018 @ 08:29
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

Ivo Roefs (DDB & Tribal Amsterdam) neemt de voorzittershamer van Adjan Kodde (Mirabeau) over. DDA is de branchevereniging en kennisorganisatie van inmiddels ruim 130 digitale bureaus.

Na vijf jaar een bestuursfunctie bekleed te hebben binnen de Dutch Digital Agencies (DDA) neemt Kodde afscheid. Onder leiding van hem onderging de organisatie een substantiële groei en verandering, waaronder het samengaan met Dutch Digital Design. Roefs, co-CEO van DDB & Tribal Amsterdam, is sinds 2016 bestuurslid en neemt het stokje over van Kodde.

Focus

Een totale ommezwaai in beleid zal het niet worden volgens de kersverse voorzitter. Daarvoor gaat het gewoon te goed, vindt Roefs. ‘We houden ons vast aan de beleidskaders die we als bestuur anderhalf jaar geleden hebben vastgelegd. Dat wil zeggen dat DDA zich focust op een viertal speerpunten, te weten (digitale) talentontwikkeling, kennisoverdracht, internationalisering en belangenbehartiging.’

Talent

Roefs benadrukte vooral de noodzaak voor talentontwikkeling. ‘Dat is niet voor niets. Je zou het een keerzijde van het succes kunnen noemen. De ‘war on talent’ is losgebarsten en de digitale industrie zal haar uiterste best moeten doen om voldoende talent aan te trekken. Wie nu talent uit buitenland wil aannemen, moet aan allerlei regels voldoen. De overheid wil op deze manier oneerlijke concurrentie op de arbeidsmarkt voorkomen. En wij zitten juist te springen om die mensen. Wij pleiten voor een losser regime, waarbij een uitzonderingspositie wordt gecreëerd voor sectoren met schaarste. Per definitie zal de belangenbehartiging richting de overheid met duidelijke focus worden opgepakt.’

Trots

Adjan Kodde kijkt met trots terug. Volgens hem staat er een brede vereniging voor bureaus met digital in het DNA. ‘We helpen hen om snel en makkelijk te professionaliseren. Op een aantal speerpunten is er ook nog werk te doen. Alhoewel we daar ook zichtbaarheid beginnen te krijgen. Allereerst bij de overheid. Aaandacht voor digitale trajecten binnen overheid. Het besef begint door te dringen dat IT-projecten echt op een andere manier moeten worden gedaan.’ Kodde memoreerde ook de invetsering in onderwijs. ‘Als DDA hebben we geholpen bij de totstandkoming van de Master Digital Design en organiseren we ieder jaar talentendagen voor derde- en vierdejaarsstudenten van de landelijke Communication and Multimedia Design-opleidingen. We hebben een goede samenwerking met HBO ICT en zijn zichtbaarder als werkgever. Ik heb er alle vertrouwen in dat Ivo deze twee belangrijke punten nog verder zal brengen tijdens zijn voorzitterschap.’

Bestuur

Het bestuur van DDA bestaat uit Hans Maltha (Burst), Alex Otten (Estate Digital) en Jan-Willem van Beek (Greenberry). Annemieke Deering, Sabine Ottervanger en Anne de Man zijn verantwoordelijk voor de dagelijkse leiding.

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken