Paul Kroef: 'Merkkracht Sire breder inzetten'

Paul Kroef: 'Merkkracht Sire breder inzetten'
  • Bureaus
  • 25 apr 2018 @ 00:50
  • 29975 x gelezen
  • Link
  • Jeroen Mirck
  • MaatschappijReclameInterviewMVO

Wisseling van de wacht bij Stichting Ideële Reclame (Sire): voorzitter Imme Rog stopt en geeft het stokje over aan Paul Kroef, algemeen directeur van reclamebureau Ara. Hoog tijd voor een paar ideële vragen. 'We gaan over naar langere campagnes.'

Behalve de promotie van Kroef tot voorzitter traden afgelopen week ook vijf nieuwe bestuursleden toe tot Sire: Jildou van der Bijl (hoofdredacteur Linda), Lucas Hulsebos (managing partner DVJ Insights), Joanny Lijbers (marketingdirecteur Personal Care Benelux Unilever), Philip Sijthoff (Head of Marketing Benelux van Facebook) en Doeke de Steur, CEO van Grey Benelux.

Je bent benoemd tot nieuwe voorzitter van Sire. Waarom wilde je dit graag zijn?  

'De afgelopen drie jaar zat ik al in het dagelijks bestuur als vice-voorzitter. Die Sire-ervaring wil ik graag gebruiken om in de werkwijze een aantal zaken te veranderen. Het vak verandert, de manier van campagne voeren is ook voor Sire veranderd en daar willen we graag onze werkwijze op optimaliseren.'

Je voorganger Imme Rog zwaait tegelijk af. Ga je haar ervaring niet enorm missen? 

'Uiteraard. Imme heeft het top gedaan. Maar het mooie is dat het bestuur steeds gefaseerd vernieuwt. Dan blijft ervaring behouden en wordt het aangevuld met een nieuw geluid. Bovendien is Lucy van der Helm als directeur en haar team de steady factor bij deze stichting.'

Samen met jouw benoeming treden ook vijf nieuwe bestuursleden aan, die hun sporen hebben verdiend in reclame, marketing en media. Heeft het Sire-bestuur actief moeten werven of dienden deze bekende namen zich zelf aan? 

'Beiden. We zoeken zeer gericht naar de juiste aanvulling in het bestuur. De juiste mix van mensen, expertise, netwerk en achtergrond. We gaan in gesprek met de kandidaten om te polsen of er interesse is. We zijn in de luxe positie dat vrijwel iedereen ja zegt op de vraag of ze vier jaar in het bestuur willen komen. Heel tof.'

Gaat het nieuwe bestuur dingen anders doen dan voorheen? 

'Ja, we willen overgaan naar iets langlopender campagnes. De investering in tijd is dusdanig intensief dat we nog meer rendement willen halen uit de campagnes. We streven naar één thema per jaar. Een thema dat we verder uitdiepen dan we tot nu toe gewend zijn. In het verleden hadden we twee campagnes per jaar.'

Waar staat Sire anno 2018? 

'Best wel op een voetstuk. In positieve zin. We zijn al 50 jaar een stichting die er toe doet. Die nog steeds volgens de grondbeginselen werkt, de maatschappij een stukje mooier wil maken, door specifieke maatschappelijke onderwerpen onder de aandacht te brengen en een podium te geven. Sire is geloofwaardig. Sire opent deuren en verbindt instanties. Die merkkracht willen we nog meer inzetten voor het goede doel. Sire werkt con amore. Naast een aantal donateurs komen alle campagnes "om niet" tot stand. Al meer dan 50 jaar en ruim over de honderd campagnes. De gezamenlijke communicatiebranche staat volledig achter Sire.'

Wat is jouw grote ambitie als voorzitter voor de komende tijd?  

'Zorgen dat het bestuur en het geweldige Sire-bureau met plezier en inspiratie kunnen werken aan een toffe nieuwe campagne in 2018.  En een ambitie is om te zorgen dat de merkkracht van Sire wellicht breder ingezet kan worden. Bijvoorbeeld endorsen van initiatieven op ons maatschappelijk domein.'

Zijn er thema's waar Sire hoognodig eens zijn tanden in zou moeten zetten? 

'Ieder jaar hebben we een "Issue-dag" waar alle mogelijke onderwerpen aan de orde komen. Dat is best een lange lijst met onderwerpen. Hieruit kiezen we er een aantal, die vervolgens onderzocht worden. De lijst van urgente onderwerpen is lang en het is best een proces om hier ieder jaar de beste keuze in te maken. Gelet op de explosieve aandacht van afgelopen jaren maakt het bestuur goede keuzes. Maar het is ieder jaar weer spannend.'

Wat gaan we op korte termijn van Sire horen? 

'Wederom een prachtig onderwerp, waar ik volgens een goede Sire-traditie nog even niets over onthul. Maar een campagne dus met een voor onze begrippen lange campagne-periode: een heel jaar.' 

Interview: Jeroen Mirck, senior redacteur MarketingTribune


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie
Blauw Research

Marktonderzoekbureau in Rotterdam. Marktonderzoek, zowel kwantitatief als kwalitatief onderzoek met als expertises research community's


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken