De Wolven zet zich in voor eerlijke koffie

De Wolven zet zich in voor eerlijke koffie
  • Bureaus
  • 15 mei 2018 @ 12:39
  • Link
  • Redactie Bureaus
    Redactie Bureaus

    Redactie
    MarketingTribune
  • ActivatieCampagnesMVOPR

Het Amsterdamse PR-bureau De Wolven zet zich in voor eerlijke koffie. Via media-aandacht en influencers spoort het bureau namens Fairfood koffieliefhebbers aan om steun te geven via de actie #WakeCupCall.

Samen met koffieliefhebbend Nederland roept ngo Fairfood op donderdag 17 mei de koffiemerken op om wakker te worden. Twintig miljoen kleinschalige koffieboeren in Afrika, Latijns-Amerika en Azië̈ verbouwen zeventig procent van onze koffie. Zij leven onder de armoedegrens van minder dan 1,90 dollar per dag. Het wordt tijd voor eerlijke koffie.

Koffieliefhebber wil verandering

In Nederland drinken we 30 miljoen kopjes koffie per dag. En als het aan de koffiedrinker ligt, zijn dat armoedevrije bakjes. Bijna de helft van de Nederlandse koffiedrinkers (44%) is bereid om hiervoor meer te betalen. Aan de koffiemerken de taak om de koffieboer een eerlijke prijs te garanderen, aldus 8 op de 10 Nederlanders. Doen ze dat niet, bestaat de kans dat ze overstappen: 41% zou het vertrouwde koffiemerk inruilen voor een eerlijker merk. Dat blijkt uit een representatieve opiniepeiling uitgevoerd door onderzoeksbureau Motivaction in opdracht van Fairfood.

Fairfood zet in op verschillende media-kanalen en influencers om de steun van koffieliefhebbend Nederland voor armoedevrije koffie zichtbaar te maken. Zo verschijnt er een filmpje waarin koffiedrinkers met een candid camera gefilmd worden terwijl ze worden wakker geschud, en zijn er van tevoren specialty koffiemerken en bewuste barista’s gemobiliseerd. Zij geven hun achterban een #WAKEcUPCALL via hun eigen social mediakanalen en in hun koffiezaak met promotiemateriaal.

Blockchainkoffie

Naast de campagne is Fairfood betrokken bij een grootschalig koffie-op-de-blockchainproject. Samen met ID Coffees brengt de ngo blockchainkoffie van Colombia naar Nederland. De partijen maken de reis van koffie volledig inzichtelijk door elke stap te loggen met de blockchaintechnologie. Op deze manier is voor de consument onder meer zichtbaar hoeveel de boeren achter die koffie verdiend hebben. Vorig jaar deed Fairfood hetzelfde met kokosnoten uit Indonesië, waarmee ze de eerste partij in Nederland waren die blockchained eten verkocht.

Redactie Bureaus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken