Duurzaam dansen met Heineken op Coachella

Duurzaam dansen met Heineken op Coachella
  • Bureaus
  • 20 mei 2018 @ 12:27
  • 21555 x gelezen
  • Link
  • Redactie Bureaus
    Redactie Bureaus

    Redactie
    MarketingTribune
  • ConceptenEntertainmentEvenementMVOActivatie

Het festivalseizoen staat op het punt om te beginnen, maar een belangrijk festival zit er al op: Coachella in Californië. Het Nederlandse bedrijf Energy Floors was er opnieuw actief met de Sustainable Dance Floor in het Heineken House.

Coachella is hot. Letterlijk en figuurlijk. Het festival vond afgelopen maand plaats op het terrein van de Empire Polo Club in de Coloradowoestijn en tussen twaalf en drie brand je er praktisch weg onder de hete middagzon. Coachella is de Champions League voor brand activations gericht op millennials. Vorig jaar kon je er een festival-outfit shoppen in een interactief H&M-huis, je aura laten lezen in de Angel Oasis van Victoria’s Secret of – alleen voor genodigden – naar het festival-in-een-festival van Revolt, wat dé hotspot van Coachella werd.

Merken werken er volop samen met sterren en influencers. Op het festival in hun achtertuin willen ze – tegen betaling – best even langskomen op een day- of afterparty en daar iets over posten op Instagram. Aandacht gegarandeerd.

'Groene' houseparty

Ilja van Rijswijk, productiemanager van Energy Floors, was dit jaar voor de derde keer aanwezig op Coachella. Niet om te genieten van de muziek en de feestjes (hoewel hij dat heus ook doet – vorig jaar stond hij vooraan bij Klangstof, keek hij op een leeg veld naar de soundcheck van Lady Gaga – “surreal” – en kreeg hij – jawel – een hug van Paris Hilton), maar om namens Energy Floors de Sustainable Dance Floor te installeren in het Heineken House op het festivalterrein.

'De dansvloer is voor het derde jaar op rij geboekt als onderdeel van de merkactivatie van Heineken US, een van de hoofdsponsors van het festival', vertelt Van Rijswijk. 'Het Heineken House is een fan-favorite op Coachella. Ze geven er oldskool houseparty's met een groen tintje en daar vinden ze onze dansvloer goed bij passen.'

Van Rotterdam naar Indio

Hoe komt een dansvloer uit Rotterdam terecht op het grootste festival van de VS? Een aantal jaar geleden werd Energy Floors benaderd door Eric Millner van Corso Agency in de VS. Hij wilde voor zijn klant Heineken een ‘true desert oasis’ creëren op Coachella, en 'old school combineren met new school'. De Sustainable Dance Floor was new school, vond hij, en contrasteerde mooi met de klassieke houseparty die ze in het Heineken House wilden geven. In april 2016 gingen er voor het eerst 16 dansvloermodules uit Rotterdam op transport naar Indio, Californië. In 2017 werd voortgeborduurd op hetzelfde concept, en ook dit jaar zorgt de Rotterdamse dansvloer voor een groen tintje in het Heineken House. 

Dansen als energiebron

Dat groene tintje is belangrijk voor Heineken. De inrichting van het huis wordt volledig opgetrokken uit gerecycled materiaal. Met de Sustainable Dance Floor ging het bedrijf dit jaar weer een stapje verder. Van Rijswijk: 'De vloer fungeert dit keer als energiebron voor de sustainable charging bar voor smartphones. Het is alleen mogelijk om je telefoon op te laden als er gedanst wordt. Is het rustig op de dansvloer? Dan kun je nog snel een appje naar je vrienden sturen dat ze moeten komen helpen dansen, anders is het snel gebeurd met je batterij.'

Het Heineken House is de plek waar mensen even komen afkoelen, vertelt Van Rijswijk. 'Het is een van de weinige plekken op het festival met airco (niet zo duurzaam helaas), de biertjes zijn uiteraard perfect gekoeld, er zijn flipperkasten, bierpong en er is altijd een tof kunstprojecten gaande.' Ditmaal was dat een ‘grammable’ backdrop, verzorgd door graffiti-artiest Adam Lucas, alias Hanksy.    

Exclusieve club

Het Heineken House heeft een enorme aantrekkingskracht op het Coachella-publiek. 'Heineken benadert het heel erg als een exclusieve club met hostesses en een portier en een check bij de deur', vertelt Van Rijswijk. 'Je kunt van buiten niet zien wat er binnen gebeurt, je hoort alleen de muziek door de wanden heen. Er is geen subtiele opbouw in programmering of volume, vanaf 12.00 uur ’s middags is het aan. Of er nu 2 of 500 mensen staan: er wordt maximaal gedraaid. Veel hip hop, EDM en een beetje dubstep. Dit jaar is Busta Rhymes de headliner, vorig jaar ging het los met George Clinton & The Parliament Funkadelic en Grandmaster Flash.'



Redactie Bureaus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie
Blauw Research

Marktonderzoekbureau in Rotterdam. Marktonderzoek, zowel kwantitatief als kwalitatief onderzoek met als expertises research community's


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken