Eneco kopieert 'stukje zon' van concurrent Vrijopnaam
- Bureaus
- 28 mei 2018 @ 11:08
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - BrandingCampagnesMerkenReclame
- 28 mei 2018 @ 11:08
- Jeroen Mirck
Relletje in energieland: duurzame stroomleverancier Vrijopnaam reageert verrast op de nieuwe productnaam 'StukjeZon' van concurrent Eneco. De pay-off van Vrijopnaam is namelijk 'Je eigen stukje zon'. Is hier sprake van plagiaat?
Twee jaar geleden introduceerde Vrijopnaam als start-up ‘zelf zonnestroom opwekken in een Nederlands zonnepark’. Dit gebeurde onder de noemer ‘Je eigen stukje zon’. Licht spottend meldt Vrijopnaam: 'Wij hadden nooit durven dromen dat een groot bedrijf als Eneco ons idee zo zou omarmen dat ze zelfs onze slogan één op één hebben overgenomen. Alleen ‘je eigen’ hebben ze - best grappig in deze context - weggelaten. Wat ze wel hebben toegevoegd is ‘TM’, oftewel Trade Mark, om te voorkomen dat er nog een slimmerik komt die wil stralen met een stukje zon.'
De milde reactie doet vermoeden dat Vrijopnaam niet direct stappen gaat ondernemen tegen Eneco. 'Imitatie is de hoogste vorm van vleierij', zegt de kleine speler. Om vervolgens in een blogpost wel te verwijzen naar de voordelen van beide diensten. 'Waar de vergelijking mank gaat, is wanneer we kijken naar de financiën.' Vrijopnaam is goedkoper en levert meer winst op, zowel qua stroom als in je portemonnee, zo becijfert het bedrijf.
'Hier kan Eneco nog wel wat van ons opsteken. Toch zijn we als Vrijopnaam hartstikke blij met dit enorme compliment. Want hoe meer aandacht voor zelf zonne-energie opwekken, des te meer mensen ervoor zullen kiezen. En dat is waar wij in ieder geval opgewekt van worden. Eneco bedankt voor dit stukje waardering!'
Eneco was niet direct bereikbaar voor commentaar.
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Albert Heijn, Praxis en Kruidvat elk 4 keer genomineerd voor...
- Kruidvat wil autoriteit op gebied van beauty worden
- [interview] Merkexpert Van Leeuwen: markt voor 'good food'...
- Woedend wint Samsung Climate Solutions pitch
- Chocomel aast op samenwerking met Hak
- ING-campagne rond en in Schiphol draait om ‘unieke verhalen’
Laatste Nieuws
- Landelijke preventiecampagne moet... 28-03-2024
- [branded content] Somnox wil... 28-03-2024
- Swinkels start campagne voor... 28-03-2024
- Glasnost volgt NewsLab op als pr... 28-03-2024
- Shortlist SAN New Kids on the Block... 27-03-2024
- On kiest voor Gardeners27-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing