Eneco kopieert 'stukje zon' van concurrent Vrijopnaam

Eneco kopieert 'stukje zon' van concurrent Vrijopnaam
  • Bureaus
  • 28 mei 2018 @ 11:08
  • 15046 x gelezen
  • Link
  • Jeroen Mirck
  • BrandingCampagnesMerkenReclame

Relletje in energieland: duurzame stroomleverancier Vrijopnaam reageert verrast op de nieuwe productnaam 'StukjeZon' van concurrent Eneco. De pay-off van Vrijopnaam is namelijk 'Je eigen stukje zon'. Is hier sprake van plagiaat?

Twee jaar geleden introduceerde Vrijopnaam als start-up ‘zelf zonnestroom opwekken in een Nederlands zonnepark’. Dit gebeurde onder de noemer ‘Je eigen stukje zon’. Licht spottend meldt Vrijopnaam: 'Wij hadden nooit durven dromen dat een groot bedrijf als Eneco ons idee zo zou omarmen dat ze zelfs onze slogan één op één hebben overgenomen. Alleen ‘je eigen’ hebben ze - best grappig in deze context - weggelaten. Wat ze wel hebben toegevoegd is ‘TM’, oftewel Trade Mark, om te voorkomen dat er nog een slimmerik komt die wil stralen met een stukje zon.'

De milde reactie doet vermoeden dat Vrijopnaam niet direct stappen gaat ondernemen tegen Eneco. 'Imitatie is de hoogste vorm van vleierij', zegt de kleine speler. Om vervolgens in een blogpost wel te verwijzen naar de voordelen van beide diensten. 'Waar de vergelijking mank gaat, is wanneer we kijken naar de financiën.' Vrijopnaam is goedkoper en levert meer winst op, zowel qua stroom als in je portemonnee, zo becijfert het bedrijf.

'Hier kan Eneco nog wel wat van ons opsteken. Toch zijn we als Vrijopnaam hartstikke blij met dit enorme compliment. Want hoe meer aandacht voor zelf zonne-energie opwekken, des te meer mensen ervoor zullen kiezen. En dat is waar wij in ieder geval opgewekt van worden. Eneco bedankt voor dit stukje waardering!'

Eneco was niet direct bereikbaar voor commentaar.


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie
Blauw Research

Marktonderzoekbureau in Rotterdam. Marktonderzoek, zowel kwantitatief als kwalitatief onderzoek met als expertises research community's


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken