Kamervragen over Qrtsjing-campagne van SuperRebel

Kamervragen over Qrtsjing-campagne van SuperRebel
  • Bureaus
  • 4 mei 2018 @ 15:50
  • 29241 x gelezen
  • Link
  • Jeroen Mirck
  • CampagnesAppsPolitiekOnline betalen

Opmerkelijk: er zijn Kamervragen ingediend naar aanleiding van een artikel op MarketingTribune.nl. Lammert van Raam, Kamerlid namens de Partij voor de Dieren (PvdD), heeft vragen gesteld over de Qrtsjing-campagne die reclamebureau SuperRebel heeft ontwikkeld voor CM.

De vragen van Van Raan, eind april ingediend, zijn gericht aan minister Wopke Hoekstra van Financiën en hebben betrekking op de betaal-app Qrtsjing die CM heeft gelanceerd. MarketingTribune schreef hier medio april over: 'Qrtsjing claimt het betalingsgedrag voorgoed te veranderen. De dienst rekent af met bankpasjes, identifiers, acceptgiro’s, pinapparaten en cash. Het is kassa voor iedereen die factureert, afrekent of betaalt.' 

De vragen van Van Raam luiden als volgt:

  1. Kent u het bericht "CM en SuperRebel lanceren Qrtsjing"?  
  2. Deelt u de mening dat het onnodig gecompliceerd is dat de Belastingdienst, het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) en andere overheidsinstanties bij elke betaling verplicht stellen dat er een 16-cijferige code als betalingskenmerk dient te worden overgetikt, met alle risico’s op fouten van dien? 
  3. Deelt u de mening dat een klantvriendelijker betaalsysteem door de overheid ontwikkeld zou moeten worden voor betalingen die door ondernemers en burgers aan de overheid moeten worden gedaan? Zo nee, waarom niet? Zo ja, heeft u een dergelijke vereenvoudiging in voorbereiding en op welke termijn valt die te verwachten? 
  4. Deelt u de mening dat voor bijvoorbeeld mensen met dyscalculie het overnemen van lange cijferreeksen als betalingskenmerk een terugkerende beproeving is met aanzienlijke kans op fouten? Zo nee, waarom niet? Zo ja, op welke termijn en wijze wilt u daarin verandering brengen? 
  5. Kunt u aangeven hoe vaak betalingen bij de Belastingdienst en bij het CJIB als fout gerapporteerd worden door incorrecte overname van het betalings-kenmerk? Zo nee, bent u bereid daarnaar onderzoek te doen verrichten? Zo ja, kunt u deze gegevens met ons delen? 
  6. Deelt u de mening dat het zeer gedateerd is dat mensen bij betalingen naast een IBAN van achttien karakters ook nog een betalingskenmerk van zestien cijfers moeten intikken? Zo ja, bent u bereid daarvoor op zo kort mogelijke termijn een gebruiksvriendelijk alternatief te ontwikkelen, waarbij het gebruiksgemak bevorderd wordt en de kans op fouten verkleind? Zo nee, waarom niet? Zo ja, op welke termijn en wijze? 

Reclamebureau SuperRebel is aangenaam verrast door deze free publicity vanuit het Binnenhof. 'Als reclamebureau word je afgerekend op het creëren van vraag', laat bureaudirecteur Lodewijk Varossieau weten. 'Zeker in het geval van een nieuw product of een nieuwe dienst. Zo introduceerden wij onlangs in samenwerking met CM de nieuwe manier van betalen Qrtsjing. De campagne is net begonnen, maar er is al volop vraag naar. Niet alleen vanuit de markt, zelfs in de Tweede Kamer is de campagne doorgedrongen.'

De lancering van Qrtsjing heeft een Kamerlid van de Partij voor de Dieren geïnspireerd tot het stellen van Kamervragen aan de Minister van Financiën, meldt Varossieau trots op zijn website. 'Het Kamerlid in kwestie wilde ondere andere weten of de minister Qrtsjing kent en of het iets is voor het Centraal Justitieel Incassobureau en de Belastingdienst. Wij weten niet of de minister de vraag al heeft beantwoord, maar kunnen hem alvast melden dat Qrtsjing kassa is voor de Belastingdienst. Want factureren en afrekenen gaat nog makkelijker en vooral zonder fouten met Qrtsjing. Dus ouderwets belasting ontduiken zit er straks niet meer in. Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker. Helaas.'


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie
Blauw Research

Marktonderzoekbureau in Rotterdam. Marktonderzoek, zowel kwantitatief als kwalitatief onderzoek met als expertises research community's


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken