Kim de Vries (Franx): 'Fintech-markt opschudden, best sexy'

Kim de Vries (Franx): 'Fintech-markt opschudden, best sexy'
  • Bureaus
  • 9 mei 2018 @ 11:10
  • 25970 x gelezen
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • CampagnesOnline betalenInterview

Een aansprekende B2B-campagne over innovatief betalingsverkeer. Daarmee probeert fintech-bedrijf Franx de MKB-markt te veroveren. Marketingmanager Kim de Vries legt uit hoe je dat doet.

De Vries is sinds september manager van het marketingteam van Franx, dat onderdeel uitmaakt van ABN Amro. Franx is in januari gelanceerd. Het online platform richt zich op het midden- en kleinbedrijf. Daar zou een doelgroep van zo’n 50.000 MKB'ers te vinden moeten zijn die zaken doen met vreemde valuta. 

Epidemie ontwikkelde de lanceringscampagne, onder het motto ‘Let’s be Franx, dat kan toch veel beter.’ En wat is er dan beter? Franx biedt ondernemers de mogelijkheid om vanaf één multi-valutarekening in 26 valuta’s internationale betalingen te doen en daarbij zelf het valuta-risico af te dekken. Eén IBAN-rekening en één digitaal platform voor vreemde valuta-transacties en betalingen waarbij de MKB-ondernemer zélf aan de knoppen zit. 

Waarom is Franx het gat in de financiële markt voor MKB'ers?  

Kim de Vries: ‘Klanten van Franx kunnen vanaf één rekeningnummer internationale transacties in 26 verschillende valuta’s doen, tegen heldere en scherpe tarieven. Dit is uniek in de Nederlandse markt. En dit alles via één digitaal platform.’

Franx is een digitaal platform voor valutatransacties en internationaal betalingsverkeer. Geen sexy onderwerp dat ook de nodige uitlegt behoeft. Hoe lastig is het om daar de marketing voor te doen? 

‘De uitdaging ligt voornamelijk in het lanceren van een nieuwe fintech-onderneming door op te vallen met humor en daarbij vertrouwen te geven aan onze doelgroep. We willen daarbij de markt opschudden met FX-innovaties die het zakelijke leven van internationale ondernemers aanzienlijk makkelijker en beter gaan maken. Best wel sexy, toch?’

Hoe kwamen Franx en Epidemie op elkaars pad? 

‘Franx was op zoek naar een partij die dezelfde passie deelt voor het begrijpen van de zakelijke doelgroep. En dit met de juiste klik en vol met energie en ideeën. Voor B2B is dit lastig te vinden. Maar Epidemie heeft deze combinatie wel.’

Franx wil een recht-voor-z'n-raap merk zijn dat innoveert en zaken ter discussie stelt. Hoe komt dat tot uiting in de nieuwe campagne? 

‘We stellen zaken ter discussie en geven daarbij een oplossing.’

Wat zijn de doelstellingen en ambities van Franx? 

‘Onze ambitie is om in drie jaar tijd de beste fintech in FX en payments te zijn in de ogen van de ondernemer.’  

Franx is een dienst van ABN Amro, dat momenteel ook succesvol is met de app Tikkie. Pakt de bank hiermee een digitale voorlopersrol in de financiële sector?

‘Tikkie is zeer succesvol, de bank heeft daarnaast ook succesvolle initiatieven gelanceerd zoals New10 en Prospery. Door Franx als fintech-onderneming te lanceren en snel in te springen in de behoeftes van de klant neemt ABN Amro zeker een voorlopersrol in de markt.’ 

Welke trends voorzie jij in bancaire dienstverlening? Hoe gaat de bank van de toekomst eruit zien?

‘De meeste aankomende trends blijven toch wel blockchain en crypto-currency, maar ook de regelgeving van PSDII. Dit geeft derde partijen toegang tot de betaalrekening. Hoe de bank van de toekomst eruit gaat zien is afhankelijk van het succes van de fintech-partijen.’ 

Interview: Jeroen Mirck, redacteur MarketingTribune

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie
Blauw Research

Marktonderzoekbureau in Rotterdam. Marktonderzoek, zowel kwantitatief als kwalitatief onderzoek met als expertises research community's


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken