Simone Noordegraaf (iPEC Coaching): 'Goede dienst krijgt vanzelf ambassadeurs'

Simone Noordegraaf (iPEC Coaching): 'Goede dienst krijgt vanzelf ambassadeurs'
  • Bureaus
  • 10 mei 2018 @ 15:30
  • 21491 x gelezen
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • MerkenPromotieZakelijkInterview

iPEC, een prestigieuze Amerikaanse coaching-opleiding, is in Nederland nog vrijwel onbekend. Simone Noordegraaf, voormalig topmanager van Akzo Nobel, gaat daar verandering in brengen. Op 13 juli opent zij een vestiging in Amsterdam. Hoe maak je een Amerikaans instituut net zo groot in Nederland?

Hoe gaat u iPEC hier net zo groot maken als in de VS?

‘Nee, dat gaat ook niet zomaar, maar toch hoeven we het wiel hier zeker niet helemaal opnieuw uit te vinden. De training zelf is er, die is Engelstalig en daar beginnen we mee. Maar we zijn er ons wel van bewust dat Amerikanen anders zijn dan Europeanen en bijvoorbeeld op internet anders zoeken. In Amerika weten we welke AdWords goed werken, maar dat kun je niet één-op-één vertalen. Er wordt hier op andere woorden gezocht. Loopbaancoach is bijvoorbeeld een betaalbaar woord in de VS, maar in Europa is het duurder. Ook is het aankoopproces hier anders voor een klant. In Amerika is het normaal dat je je potentiële klant nog even belt om er nog eens te praten. Hier wordt dat niet altijd op prijs gesteld. Daarnaast de manier van communiceren. “It’s so nice to talk to you and so happy to see you” is in Amerika normaal, maar hier over de top. We moeten de klanten hier meer rust gunnen in hun besluit om deel te nemen aan de opleiding.’

Maar met andere zoekwoorden en rustig communiceren ben je er toch nog niet?

‘Nee, onze marketing behelst uiteraard veel meer. We hebben onder anderen Fair Focus Communicatie ingehuurd om ons bekend te maken bij de pers en de voordelen van onze opleiding uit te lichten. Zoals het feit dat 90 procent van onze studenten betalende klanten heeft aan het einde van de opleiding. Dat je als coach weliswaar geen beschermd beroep uitoefent, maar dat je door onze Europese en wereldwijde certificeringen je wel degelijk positief onderscheidt. Verder gaan we evenementen organiseren en schakelen we oud-studenten in als ambassadeurs. Dat zijn mensen die onze opleiding hebben gedaan en enthousiast vertellen over wat het hen heeft opgeleverd.’

Maar die ambassadeurs zitten toch in Amerika?

‘Niet allemaal. En bovendien wonen hier ook Amerikanen. We hebben een groot netwerk waarbij we contact houden met elkaar na de studie. We hebben een hechte community. Bij de evenementen die we organiseren geven we ook aanvullende content en netwerkmogelijkheden om elkaar nog succesvoller te maken en elkaar business toe te spelen. Oud-studenten kunnen dan bekenden meenemen naar het evenement.’

Willen die ambassadeurs dat wel? Of betaalt u ze?

iPEC is meer dan een opleiding want je ontwikkelt jezelf echt. Wie dat heeft meegemaakt wil dat graag met anderen delen. Ambassadeurs krijg je vanzelf als je iets bijzonders levert en de verwachting overtreft. Oud-studenten gunnen hun vrienden of relaties ook hetzelfde succes. Dus dan neem je ze mee naar een bijeenkomst. Als je een auto koopt, neem je toch ook iemand mee? Wij maken hier qua marketing op een positieve manier gebruik van. We denken dat we ongeveer een derde van onze klanten op die manier kunnen verwelkomen. De rest gaat via andere marketing zoals PR, digital marketing, blogs, events en dergelijke. Het zal best wat tijd kosten, maar we zijn blij dat we in juli kunnen starten en ik heb er alle vertrouwen in.’ 

Interview: Jeroen Mirck, redacteur MarketingTribune 



Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie
Blauw Research

Marktonderzoekbureau in Rotterdam. Marktonderzoek, zowel kwantitatief als kwalitatief onderzoek met als expertises research community's


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken