Solved: 'Communicatie begint al voor een merk bestaat'

Solved: 'Communicatie begint al voor een merk bestaat'
  • Bureaus
  • 4 mei 2018 @ 11:29
  • 25262 x gelezen
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • CommunicatieNieuwkomersInterviewStartupReclame

Lukas van de Ven, afkomstig van N=5, en Coen Kamermans (ex-JCDecaux) zijn een eigen reclamebureau gestart: Solved. Ze richten zich speciaal op startups, scale-ups en merken met diezelfde mentaliteit. 'Schilderen op een blank canvas.'

Voorheen werkten jullie voor gevestigde partijen (bij N=5 en JCDecaux). Waar kwam de drang vandaan om voor jezelf te gaan beginnen met een eigen bureau?

'Wij hebben het beiden enorm naar ons zin gehad bij onze vorige werkgevers en we hadden dat nog jaren kunnen blijven doen, maar de toekomst is dan wel betrekkelijk eenvoudig te voorspellen. We hadden een duidelijke missie bij die bedrijven, en dat is aardig gelukt. Dus bepakt met leerzame ervaringen is het nu tijd voor onze eigen onderneming. Dat is voor ons altijd een doel geweest en doelen moet je nastreven. Vandaar.'

Waarom richten jullie je met Solved specifiek op startups en scale-ups?

'Wij werken niet alleen voor startups en scale-ups. Ook voor merken die een productintroductie willen doen, en voor merken met een startup-mentaliteit. Wij richten ons dus op nieuwe merken en merken die willen vernieuwen. Schilderen op een blank canvas is voor ons zoveel leuker dan het restaureren van een oud schilderij. Vanaf het begin betrokken zijn bij een merk is waardevol. Voor de adverteerder omdat de visie en de daarbij behorende missie op alle vlakken consistent doorgevoerd kan worden. Tegenwoordig begint communicatie al voordat een merk bestaat. Crowdfunding is daar een goed voorbeeld van.'

In wat voor soort werk gaan jullie je als bureau specialiseren?

'Wij specialiseren ons in communicatie voor nieuwe merken. Dat gaat verder dan alleen maar de reclame verzorgen. Advies op het gebied van strategie en media is bij ons een heel belangrijk onderdeel van het communicatieplan. Zo hebben wij bijvoorbeeld "starterdeals" voor onze klanten, met verschillende media- en productiepartijen.'

Wat kunnen we op korte termijn van Solved verwachten?

'We zijn met ons fundament bezig. En we gaan eerst maar eens aan de slag met opgerolde mouwen. En dan hopen wij jullie zo spoedig mogelijk mooi nieuws te melden over leuke mensen voor/met wie wij werken.'

Hoe kijken jullie aan tegen het reclamevak anno 2018De vraag over hoe wij denken over het reclamevak in 2018?

'We zijn al op de helft, maar wat we wel kunnen stellen is dat het voor merken steeds meer gaat om "geven" versus "krijgen". Het is niet meer "Koop mij want ik ben goed." Als je dat kan omdraaien naar "Ik vind jou goed dus ik wil je kopen", dan is dat veel meer waard. Dan wordt de consument jouw reclame-medium en iedereen wint. En het mooie van onze focus op nieuwe merken is dat de ondernemer van nu in negen van de tien keer al zo denkt.'

Interview: Jeroen Mirck, senior redacteur van MarketingTribune.

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie
Blauw Research

Marktonderzoekbureau in Rotterdam. Marktonderzoek, zowel kwantitatief als kwalitatief onderzoek met als expertises research community's


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken