Merktroubadour stopt: 'Opgeven is het nieuwe opstarten'

Merktroubadour stopt: 'Opgeven is het nieuwe opstarten'
  • Bureaus
  • 31 jul 2018 @ 12:31
  • 11485 x gelezen
  • Link
  • Lucas Boon
  • PRInterviewPersonalia

Merktroubadour sluit 'na dik vier jaar knallen' zijn deuren. Tijd voor nieuwe avonturen, vindt oprichter Rianne de Vries. We vroegen naar haar hoogtepunten en learnings bij het pr-bureau uit Amsterdam en wat haar ambities voor de komende tijd zijn.

Wat is de voornaamste reden dat Merktroubadour dichtgaat?

Na meer dan tien jaar in het pr-vak heb ik veel verschillende rollen vervuld. Ooit begonnen als stagiaire bij een pr-bureau heb ik in 2014 mijn eigen bureau opgezet. Daar kwamen op een gegeven moment naast mijn taken als strateeg ook werkzaamheden als CEO, CFO, CCO, HR-manager en manusje van alles bij. Ontzettend leerzaam maar het dreef me steeds meer van mijn core business en talenten vandaan. Ik realiseerde me dat ik helemaal geen tijd meer had voor mijn grote liefde: merken met een missie helpen een communicatievraagstuk op te lossen. Maar dat ga ik nu weer doen!

Had je dit zien aankomen? Of wist je bij voorbaat al dat Merktroubadour niet tot het einde der dagen zou voortbestaan?

Ik stap mijn avonturen altijd met volle overtuiging in. Het zit in mijn karakter om vooral kansen te zien en dat is ook mijn kracht. Mede door die kwaliteit heeft Merktroubadour in korte tijd mogen samenwerken met opdrachtgevers als Hema, Anderzorg en Deloitte. Ik doe wat goed voelt in het moment en zo voelt het nu ook goed om te stoppen.

Terugkijkend: wat is een hoogtepunt geweest? Welk merk heb je met Merktroubadour echt op de kaart gezet?

Ik werk in de pr omdat ik wil bijdragen aan initiatieven die positiviteit realiseren. Ik vind het een mooie ontwikkeling dat grote corporates hun invloed steeds meer inzetten om precies dat te doen. Zo vond ik het mooi om namens Pernod Ricard voor whiskeymerk Chivas Regal de verhalen van social entrepeneurs te verspreiden. Maar ook de pr-campagne rondom de parade van Ieder1 en het taboe rondom burn-outs namens Anderzorg doorbreken waren voor mij waardevol. Naast het feit dat we met deze campagnes veel coverage hebben gehaald doet het me nog veel meer dat deze partijen echt een positieve bijdrage aan de maatschappij hebben geleverd. Hoe tastbaar wil je je vak maken?

Wat is je grootste learning geweest?

Dat kwetsbaarheid laten zien het beste is dat je kunt doen, maar ook het moeilijkste. Door kwetsbaar te zijn, open je deuren. Binnen een team, in samenwerkingen met opdrachtgevers, met media. Door kwetsbaar te zijn ben je ineens een mens en niet alleen -in mijn geval- een pr-dame met een missie. Ik heb dat geleerd door te lang door te gaan met keihard werken en niet willen toegeven dat ik niet alles (alleen) kan. Toen ik eenmaal die drempel over was en onvolmaaktheid liet zien, kwam het vanzelf naar me toe. Ik leer nog steeds, maar voel ook dat hierin een mooie sleutel tot (werk)geluk ligt.

Wat ga je nu doen? En je collega's?

Mijn collega's zijn de afgelopen maanden één voor één vertrokken op zoek naar nieuw avontuur in de pr en influencer marketing, maar ook andere richtingen zoals reizen of een nieuwe studie oppakken staan voor hen op de planning. Je kunt deze parels vinden via LinkedIn, doe dat vooral! En ik ga lekker op vakantie. Ik neem een paar maanden vrij en ga daarna als interim en freelance pr-specialist aan de slag. Ook ben ik aan het kijken naar hoe ik met andere freelancers kan samenwerken om als collectief te opereren. Voor wie nieuwsgierig is, houd mijn website in de gaten.

Wat ik maar wil zeggen is: opgeven is het nieuwe opstarten. Neem af en toe tijd om stil te staan en te voelen of wat je doet nog wel bij je past. Ik geloof dat wanneer je doet waar je hart ligt, je met plezier naar je werk blijft gaan en zo ook een waardevolle bijdrage kunt leveren aan de maatschappij.

 

Bekijk op de Facebook-pagina van Merktroubadour throwbacks van de afgelopen jaren.

Bekijk hier de nieuwe website van Rianne de Vries.


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie
Blauw Research

Marktonderzoekbureau in Rotterdam. Marktonderzoek, zowel kwantitatief als kwalitatief onderzoek met als expertises research community's


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken