Marliek Weldring (KIT): 'Samen eten als bindende factor'

Marliek Weldring (KIT): 'Samen eten als bindende factor'
  • Bureaus
  • 17 aug 2018 @ 07:36
  • 20075 x gelezen
  • Link
  • Jeroen Mirck
  • FoodMarketingEvenementInterview

Umami Park, een foodfestival met Oosterse lekkernijen strijkt 25-26 augustus en 22-23 september neer in de binnentuin van het Koninklijk Instituut voor de Tropen. Een complexe maar leuke marketing-puzzel, aldus KIT-marketeer Marliek Weldring.

Het festival heeft meerdere doelgroepen die redelijk ver uit elkaar liggen. En passant wordt de binnentuin, die pas sinds kort toegankelijk is voor het publiek, gepromoot samen met De Tropen Café en Restaurant. Maar maakt deze veelheid aan doelgroepen en doelstellingen de marketing niet complex? MarketingTribune vroeg het aan Marliek Weldring, verantwoordelijk voor de marketing en communicatie binnen de hospitality-afdeling van het KIT. 

Foodfestival Umami Park heeft verschillende doelgroepen: ondernemers, buurtbewoners, eventplanners en toeristen. Waarom deze verschillende doelgroepen? 

Marliek Weldring: ‘Het Koninklijk Instituut voor de Tropen is een iconisch gebouw in Amsterdam-Oost. Tot voor kort was de binnentuin niet toegankelijk voor het publiek en nu is dat wel zo. Gelukkig maar, want het is een heerlijke groene plek waar je helemaal tot rust kunt komen. Voor toeristen, die bijvoorbeeld in ons Amsterdam Tropen Hotel verblijven, is het een prettige omgeving in het steeds drukkere Amsterdam-Oost. Daarnaast huren meer dan 50 ondernemers, organisaties en NGO’s een kantoor in ons gebouw, tegenwoordig ook bekend als het SDG House. Vaak maken zij voor zakelijke afspraken gebruik van ons terras of tuin. Maar ook eventplanners kunnen er terecht voor meetings, barbecues en borrels in de openlucht of - bij minder mooi weer - in een van de ruimtes van onze congreslocatie. De binnentuin met terras is direct gelegen aan het Oosterpark en is dus voor buurtbewoners op hinkelafstand te bereiken, daarom willen we hen er graag bij betrekken. Deze doelgroepen zijn organisch ontstaan door de omgeving waarin we ons bevinden en die diversiteit zorgt voor een leuke dynamiek.’ 

Hoe ga je je marketing doen als je deze verschillende doelgroepen wilt bereiken?

‘Samen met Jeffrey Spangenberg van Food Council MRA - initiatiefnemer van Umami Park - zijn we daar druk mee bezig geweest. Zo hebben we flyers en posters verspreid, zowel in de buurt als in het SDG House. We hebben lokale media en foodbloggers benaderd en doen veel aan Facebook-advertising vanuit De Tropen. Ook hebben we PR-bureau Fair Focus Communicatie ingezet. Deelnemers aan het evenement - standhouders dus – roepen we op om mee te doen door Umami op hun eigen pagina’s te delen; zo creëren we een breed draagvlak. Het is al de vijfde keer dat we dit organiseren, dus kunnen we profiteren van het succes van voorgaande Umami’s.’ 

Gaat het onderling wel matchen als je toeristen, ondernemers en buurtbewoners bij elkaar zet? Ga je iets doen op het festival om dit te bevorderen?

'Nee, het is bij Umami Park niet nodig om dat actief na te jagen,’ zegt Marliek lachend. ‘Want de verbindende factor is alom aanwezig, namelijk samen eten in de buitenlucht. Bezoekers zijn er met hetzelfde doel: om een gezellige en ontspannen middag te hebben. Gelijkgestemden treffen elkaar vanzelf aan de aanwezige picknicktafels. De sfeer is daardoor open en bruisend. Net zoals in De Tropen willen we dat iedereen zich welkom voelt bij Umami Park.’

Wat zijn je verwachtingen van het evenement? Wat hoop je er uit te halen?  

‘Iedereen die De Tropen bezoekt is er altijd enthousiast over. Je vindt nergens in de stad zo’n prachtig terras midden in het groen, zoals bij ons. Toch merken we dat nog lang niet iedereen het kent. Zelfs Oost-bewoners hoor ik regelmatig zeggen dat ze al jaren in deze buurt wonen en De Tropen nu pas ontdekken. Dat komt omdat de binnentuin nog maar sinds twee jaar toegankelijk voor het publiek. Ik hoop dat een foodfestival zoals Umami Park onze locatie weer nieuwe bekendheid oplevert, zowel als plek waar je lekker kunt eten of drinken als eventlocatie. Zodat mensen nog eens terug komen.’


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie
Blauw Research

Marktonderzoekbureau in Rotterdam. Marktonderzoek, zowel kwantitatief als kwalitatief onderzoek met als expertises research community's


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken