Wat zijn jouw Creative Superpowers?

Wat zijn jouw Creative Superpowers?
  • Bureaus
  • 2 aug 2018 @ 18:33
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • MakersInspiratieCreatieConcepten

‘Equip yourself for the Age of Creativity.’ De flaptekst maakt precies duidelijk wat het boek ‘Creative Superpowers’ beoogt en in wat voor tijd we leven. Het boek werd deze week gepresenteerd door Daniele Fiandaca, een van de auteurs.

Creativiteit is een hedendaagse grondstof waar we niet meer zonder kunnen. Dat is het uitgangspunt van Daniele Fiandaca, mede-oprichter van het creatieve bureau Utopia, gevestigd in Londen. Hij is een goedlachse, positief ingestelde spreker, wiens betoog helder en concreet is. Bij hem komen tips niet gedrieën, maar in viertallen. Hij trapt af met de vier zaken die drijvende krachten zijn van die zogenoemde Age of Creativity. Welke technologieën zijn over een paar jaar dominant in ons creatieve denken en doen? Hij noemt AI, neuroplasticity, nieuwe platforms en de ‘ideeëneconomie’. 

‘Creativiteit is de meest verlangde skills van de toekomst’, zegt Fiandaca. ‘Ze zeggen wel eens dat je een oude hond geen nieuwe trucjes kunt leren, maar het is echt mogelijk om onze hersenen te herprogrammeren. We outsourcen onze herinneringen al lang aan onze smartphones. Technologie creëert nieuwe platforms, maar het is aan onze creativiteit om er iets mee te doen. Ook emotionele intelligentie is belangrijker dan ooit.’

Vier superkrachten

Vervolgens landt Fiandaca direct aan bij de hoofdboodschap van zijn boek: wat zijn de vier Creative Superpowers? Hij onderscheidt vier rollen: maker, hacker, teacher en thief. Aan zijn publiek vraagt hij in welk van de vier rollen men zich herkent. De meeste aanwezigen (veelal werkzaam in de bureauwereld, we zijn immers bij een ADCN-meeting) voelt zichzelf een maker. ‘Om echt creatief te zijn, moet je al deze vier rollen vervullen’, reageert Fiandaca. ‘Anders ben je fucked.’

Reden genoeg om eens nader in te zoomen op deze vier superkrachten. Een maker is volgens Fiandaca niet hetzelfde als een doener. ‘Je moet echt een ontdekker willen zijn. Making is thinking. Het is leren met je handen.’ 

Dat de aanwezigen zich niet snel een hacker noemen, snapt Fiandaca wel. ‘Iedereen denkt bij dit woord aan een computer-hacker, maar we moeten eigenlijk dat woord ‘computer’ (of ‘software’) schrappen uit de definitie van Wikipedia. Dan is het ineens een veel breder toepasbare term. Feitelijk was Marie Curie ook een hacker toen ze in ziekenhuizen bedacht dat het slim was als artsen en verpleegkundigen hun handen zouden wassen en hun instrumenten schoonmaken na elke operatie. Door deze hygiëne-hack heeft ze het aantal doden in ziekenhuizen enorm teruggedrongen.’

‘What would Trump do?’

Een leraar zijn is volgens Fiandaca een evidente eigenschap. Iedereen leert immers dingen aan anderen. Het is een vorm van elkaar helpen, maar je helpt ook jezelf. Hij haalt futurist Alvin Toffler aan: ‘De ongeletterden van de 21eeeuw zullen niet degenen zijn die niet kunnen lezen of schrijven, maar zij die niet kunnen leren, ontleren en herleren.’

Tot slot is daar de dief. Iedereen is een dief. ‘Originaliteit bestaat niet. Je bouwt altijd voort op wat al is gedaan. Dat is helemaal niet erg. De bekende chirurg Martin Elliott wilde zijn operatiekamer efficiënter laten functioneren en haalde zijn inspiratie uit... de Formule 1. Door daar gesprekken te voeren, leerde hij om zijn eigen proces aan te passen.’ 

Stelen is nieuwe dingen creëren met meer plezier, zei communicatie-adviseur Mark Earls ooit. We stellen ons niet voor niets geregeld de vraag: ‘What would Google do?’ Die vraag werd onlangs aangepast tot: ‘What would David (Bowie) do?’ En wat betreft Fiandaca maken we ervan: ‘What would Trump do?’ Een immer actuele vraag, al is het volgens de Utopia-oprichter verstandig om juist het tegenovergestelde te gaan doen dan waar de Amerikaanse president voor zou kiezen. ‘What would Tesla do?’ zat ook in Fiandaca’s hoofd, maar daar komt hij door al het gedoe rond Elon Musk toch maar op terug.

Fietsend paneldebat

Na deze compacte schets waar het boek ‘Creative Superpowers’ over gaat, volgde een paneldebat onder leiding van organisator Kerrie Finch. Drie deelnemers, waaronder twee marketeers van fietsen: Dave Schoemack (VanMoof) en Thecla Schaeffer, net overgestapt van G-Star naar Accell Group. Het derde panellid, strateeg Jessica Perri (Superheroes, 180, We Are Pi), bleek ook nog eens voor fietsenmerk Giant te werken, dus de cirkel (of het wiel) was rond. 

Qua superkrachten voelde Schaeffer zich echt een hacker en hechtte Schoemack veel belang aan focus – een eigenschap die vraagt om laserogen, aldus Finch. Als uitdaging noemde Perri het vinden van balans tussen vrijheid en structuur. De VanMoof-man zocht iets vergelijkbaars: creativiteit aanjagen door soms juist even níet te focussen. 

Schaeffer zoekt creativiteit juist in samenwerking met andere partijen. Ook zij wil soms even loskomen van de allesoverheersende drang naar structuur: ‘Een onderdeel van marketing waar ik niet van hou, is de berekening die bepaalt dat een geweldig idee wellicht toch niet haalbaar is. Ik werk graag heel intuïtief.’

Het boek ‘Creative Superpowers’ is te bestellen via www.creativesuperpowers.info 

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken