'Adnight geeft marketeer bredere kijk op creativiteit'

'Adnight geeft marketeer bredere kijk op creativiteit'
  • Bureaus
  • 21 sep 2018 @ 08:57
  • 16800 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • Evenement

Op vrijdag 5 oktober is de jaarlijkse Adnight, het creatieve event waarbij vijftig Amsterdamse bureaus hun deuren voor publiek openen. Adnight streeft ernaar een inkijk te geven in de rijkheid en diversiteit van de Amsterdamse creatieve industrie, vooral voor marketeers. Wij vroegen drie marketeers waarom ze naar Adnight gaan.

Xavier Feliu Blanch, Head of Brand Engagement and Sponsorships bij VodafoneZiggo, vindt Adnight een ‘fantastische kans’ om bureaus te bezoeken waar hij normaal gesproken niet mee werkt en om nieuwe mensen te leren kennen in de industrie. ‘We zien de namen van bureaus heel vaak voorbij komen, hun werk nog vaker, maar je leert het team en de mensen achter dat werk niet kennen. Dus ik hoop dat ik die mensen ga ontmoeten. Het type mensen waarvan je denkt: daar zou ik graag mee willen samenwerken.’

Hij denkt dat het delen van ideeën met elkaar de kwaliteit van werk op dagelijkse basis enorm kan versterken. ‘Alle bureaus in Amsterdam hebben het potentieel om fantastisch werk te leveren omdat de pool van talent enorm is. Echter, om fantastisch werk te leveren moet je als team samen kunnen werken. Je moet elkaar begrijpen en eenzelfde visie hebben. Adnight helpt je om mensen bij bureaus te leren kennen, een goed gesprek met ze te voeren - op professioneel en persoonlijk vlak - en om te zien met wie je een klik hebt. Zo kun je uiteindelijk beter werk maken samen.’ Tegen marketeers die nog twijfelen zou hij willen zeggen: ‘Stap uit je bubbel en ga kijken wat er daarbuiten gebeurt. Je kan zomaar iets interessants ontdekken wat je vooraf niet had verwacht.’

Sjors van Drie, Senior Brand Manager bij Hertog Jan, is 5 oktober ook van de partij. ‘Tijdens Adnight wil ik binnenkijken bij de bureaus. Dat betekent dus ook: zien hoe zij werken, waarin zij geloven, wat er speelt en wat de trends zijn. Wat is het bureau-perspectief op met klanten werken, briefings aannemen, creativiteit stimuleren? Een andere kijk op waar wij dagelijks mee bezig zijn. Tijdens Adnight kun je bij meer dan 40 bureaus binnenkijken. Ik ga er vooral heen om verrast te worden en natuurlijk om een glas bier te drinken.’

Van Drie juicht het initiatief zeer toe. ‘Het is een supermooi initiatief om iedereen samen te brengen die geïnteresseerd is in marketing, er dagelijks mee bezig is, of er juist meer over wil leren. Adnight maakt het op een laagdrempelige manier mogelijk om kennis te maken met de mooiste bureaus in Amsterdam. Als marketeer werk je dagelijks aan je eigen merk en met vaste bureaus. Het is goed om de tijd te nemen om breder dan dat te kijken en die inzichten - in de samenwerking met bureaus, maar ook voor je campagnes in het algemeen - mee te nemen. We staan te weinig stil bij wat er speelt, omdat we daar simpelweg de tijd niet voor nemen.’

Ed Walsh, Nike Brand Communications EMEA, gaat omdat het voor hem een mooie kans is om te zien waar creatief talent in de reclame mee bezig is. ‘We proberen op de hoogte te blijven van fris nieuw werk via verschillende media, maar het is veel interessanter om het werk te kunnen bespreken met de mensen die het gemaakt hebben. En om dieper op het werk in te gaan dan alleen het persbericht.’

Walsh zoekt vooral inspiratie en frisse ideeën tijdens zijn ronde langs de creatieve bureaus. ‘Ik hoop dat ik werk vind dat ik nog niet heb gezien. Nieuwe benaderingen en oplossingen waarvan ik nog niet heb gehoord. Er zijn veel verschillende soorten bureaus betrokken, ook voorbij de traditionele reclame. Ben benieuwd hoe specialisten briefings benaderen en op ideeën komen.’ Hij omarmt het initiatief zeer, mede omdat het een geweldig idee is. ‘Zo simpel dat je jezelf afvraagt waarom het niet eerder is geïnitieerd in een of andere vorm ergens anders. Het is een viering van creativiteit in de stad. Het laat de diversiteit van bureaus in Amsterdam zien en het werk dat de stad produceert. We blijven praten over Amsterdam als een belangrijke creatieve hub, maar dat blijft een vaag begrip. Adnight maakt dat in een nacht inzichtelijk en toegankelijk voor marketeers.’

Hij roept dan ook alle marketeers op om vooral te gaan kijken, luisteren en discussiëren. ‘Waarom zou je niet geïnteresseerd zijn in een viering van creativiteit in een van ‘s werelds creatiefste hubs?’

Kaarten voor Adnight en de afterparty in Paradiso zijn te bestellen op adnight.nl.

 

 

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie
Blauw Research

Marktonderzoekbureau in Rotterdam. Marktonderzoek, zowel kwantitatief als kwalitatief onderzoek met als expertises research community's


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken