Rik Ledder over vertrek Simon Neefjes: 'TBWA verandert altijd mee'

Rik Ledder over vertrek Simon Neefjes: 'TBWA verandert altijd mee'
  • Bureaus
  • 13 sep 2018 @ 17:02
  • 16271 x gelezen
  • Link
  • Jeroen Mirck
  • StrategiePersonaliaInterviewReclame

Een van de grootste reclamemannen van Nederland stapt op. Simon Neefjes verlaat TBWA\Neboko en wil iets anders gaan doen. Hoe gaat het Reclamebureau van het Jaar nu verder? Een gesprek met Rik Ledder, die hem opvolgt als CEO van TBWA.

Kwam het vertrek van Simon Neefjes voor jou en de organisatie als een verrassing? 

'Ja en nee', zegt Rik Ledder, opvolger van Neefjes als CEO bij TBWA\Neboko Groep. 'Simon heeft er nooit een geheim van gemaakt dat er eens een moment zou komen om het stokje over te dragen. De ruimte die hij steeds meer creëerde voor het management was daar het bewijs van. Deze zomer heeft Simon voor zichzelf de beslissing genomen, en die zagen wij uiteraard niet precies aankomen.'

Wat maakte hem tot zo'n invloedrijke en succesvolle bureaudirecteur? 

'Simon is reclame. Hij verenigt creativiteit, strategie en commercie inéén. Gevolg is dat hij uitdagingen tot de essentie kan terugbrengen. Dat levert een enorme springplank op voor creatie. Daarnaast eist hij veel van zijn collega’s, waardoor er constant topkwaliteit geleverd is.'

Is het een aderlating voor TBWA dat zo'n gelouterde man als Neefjes vertrekt? 

'Simon blijft nog sowieso een jaar voor ons beschikbaar als adviseur. Daarnaast is het hem zeer te prijzen dat hij de laatste jaren mij – maar net zo goed de rest van het management – ruimte heeft gegeven. De tijd zal het leren, maar het lijkt de ideale manier om na 20 jaar de leiding van het bureau over te dragen.'

Jij neemt zijn positie over. Elke leider heeft zijn eigen werkwijze en speerpunten. Wat ga jij anders doen dan je voorganger? 

'Ik ga vooral met mijn management-team bouwen aan een structuur die past bij de fase waar het bureau zich in bevindt, en die naadloos aansluit bij onze competenties en persoonlijke uitdagingen. Over een half jaar mag je ons deze vraag nog eens stellen.'

Verliest TBWA Nederland door het vertrek van Neefjes zijn plek in het MT van TBWA Worldwide?  

'In het management van TBWA worldwide zijn de grootste landen, waaronder Nederland, sowieso vertegenwoordigd. Met het vertrek van Simon komt daar geen verschil in.' 

Met Patritia Pahladsingh en Esther Brouwer (en jouzelf) hebben jullie eigen mensen in huis om de gaten te vullen. Is dat een kwestie van goed personeelsmanagement? 

'We zijn een groot voorstander van eigen kweek. We besteden dan ook veel energie aan talentontwikkelingsprogramma’s. Maar ook veel complimenten voor de loyaliteit en het doorzettingsvermogen van Patritia en Esther; ze zijn nooit gezwicht voor ogenschijnlijk leuke aanbiedingen van buiten en gingen forse uitdagingen niet uit de weg. Hard werken en doorzetten wordt uiteindelijk altijd beloond bij TBWA.'

Hoe belangrijk vind jij het persoonlijk dat met de promotie van Pahladsingh en Brouwer het aandeel vrouwen in topfuncties binnen het reclamevak groeit? 

'Geweldig. Het vak moet naadloos intappen op maatschappij en cultuur en met een divers management lukt dat beter. Voor TBWA worldwide is dit bovendien een belangrijk speerpunt. Onze managementfuncties zijn nu voor bijna 50% ingevuld door vrouwen, en dat geldt ook voor de rest van ons personeelsbestand.' 

TBWA heeft zich in de afgelopen twee decennia enorm ontwikkeld onder Simon Neefjes. Wat is volgens jou de grootste verandering die het bedrijf heeft doorgemaakt? 

'Om met creativiteit commerciële impact te maken moet een bureau tegenwoordig een ander spel spelen. Andere kanalen, andere ideeën, andere processen, andere competenties, andere informatie en andere verdienmodellen. Niet voor niets verdwenen concurrenten. TBWA is voortdurend meeveranderd met merk en markt.' 

Welke nieuwe klanten zijn belangrijk voor de nabije toekomst van TBWA? En kun je al iets zeggen over projecten die op komst zijn? 

'TBWA\Neboko heeft een brede selectie van topmerken, waar wij al lang voor werken. Wij koesteren onze klanten: in een hecht partnership hebben wij grote stappen kunnen zetten, die vaak beloond werden met commercieel succes. Dat was zo, dat is zo, en dat blijft zo. En mooie projecten? Wekelijks gaan we live met mooi werk, zoals deze week twee dansende mannequins voor Hudson's Bay.'

Afgelopen jaar is TBWA voor de vierde keer uitgeroepen tot Bureau van het Jaar. Wat gaan jullie doen om dat ook komend jaar te blijven? 

'Ons uiterste best voor onze klanten: samen innoveren, samen successen behalen, samen de tijdgeest omarmen, samen intappen op "modern culture" en nooit genoegen nemen met de status quo.'

Interview: Jeroen Mirck, redacteur MarketingTribune

Simon Neefjes leidde bijna twintig jaar lang TBWA\Neboko.


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie
Blauw Research

Marktonderzoekbureau in Rotterdam. Marktonderzoek, zowel kwantitatief als kwalitatief onderzoek met als expertises research community's


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken