Roorda lanceert broertje van Bob: Mono

Roorda lanceert broertje van Bob: Mono
  • Bureaus
  • 14 sep 2018 @ 08:58
  • Link
  • Redactie Bureaus
    Redactie Bureaus

    Redactie
    MarketingTribune
  • MaatschappijOverheidCommercialsCampagnes

Smartphone-gebruik in het verkeer is een levensgroot probleem. Zestien jaar geleden was rijden onder invloed de grootste boosdoener. Roorda Reclamebureau introduceerde toen Bob. Tien jaar later volgde NIX18. Nu lanceert Roorda opnieuw een merk: Mono.

De Mono-campagne voor het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft als doel fietsers en automobilisten te bewegen hun smartphone zo in te stellen dat er tijdens het rijden geen berichten doorkomen en dat verzenders van berichten geen berichten sturen als ze weten dat iemand onderweg is. 

Minister Cora van Nieuwenhuizen: ‘Vroeger dacht je bij slingerende auto’s aan dronken bestuurders. Nu weet je dat iemand bezig is met zijn mobieltje. We denken dat we kunnen multi-tasken, maar we kunnen het niet. Appen en rijden gaat niet samen. Neem het risico niet. Rij Mono, fiets Mono’.

Bewust niet de gevaren tonen

Mono staat letterlijk voor één of alleen. Oftewel focus onderweg op één ding, namelijk het verkeer. De campagne toont bewust niet de gevaren van het gebruik van de smartphone. Onderzoek door gedragswetenschappers heeft aangetoond dat deze zogenaamde Fear Appeal niet of zelfs averechts werkt. Bovendien zijn de mogelijke gevaren al bekend en hebben deze tot nu toe geen enkele invloed gehad op het vaak onbewuste gedrag. In de campagne wordt daarom alleen het juiste gebruik van de smartphone getoond. 

Joeri Jansen, creative director Roorda: 'Uit eigen onderzoek en co-creatie sessies (samen met Tabula Rasa) bleek dat bestuurders zich wel voornemen de smartphone onderweg niet te gebruiken, maar dat het niet meevalt om de verleiding van binnenkomende berichten te weerstaan. Dit leidde tot het inzicht dat het effectiever is om naast het veranderen van het gedrag tijdens het rijden, ook de binnenkomende berichten te stoppen. Dit kan op twee manieren: door je telefoon zo in te stellen dat je tijdens het rijden geen berichten ontvangt en door verzenders op te roepen geen bericht te sturen wanner je weet dat iemand onderweg is. Uit hetzelfde onderzoek bleek namelijk dat niet alleen de bestuurders zelf, maar ook de verzenders niet willen dat de bestuurder tijdens het rijden wordt afgeleid.'

Eén situatie, meer gezichtspunten

De campagne wordt afgetrapt met een serie commercials waarin diverse bestuurders elkaar ontmoeten op één druk kruispunt. Elke film toont deze ontmoeting vanuit een ander perspectief. Alle bestuurders lijken juist op dit precaire moment gestoord te gaan worden door een binnenkomend bericht. Het kruispunt komt in alle middelen terug en staat symbool voor Nederland in het klein. We komen elkaar dagelijks tegen in het verkeer en dragen hiermee ook verantwoordelijkheid voor elkaar. 

In de online campagne vertellen de hoofdpersonen uit de campagne hoe zij hun telefoon hebben ingesteld en kan direct worden door geklikt om zelf ook Mono te gaan.

In 2017 tekenden ruim 40 organisaties het Convenant Veilig gebruik smartfuncties in het verkeer. Dit convenant kwam tot stand op initiatief van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, ANWB, Team Alert, Veilig Verkeer Nederland, Fietsersbond en Nederland-ICT. De Mono-campagne is in samenwerking met deze organisaties ontwikkeld en zal ook door de partners worden verspreid. 

Credits

Bureau: Roorda  Reclamebureau en Tabula Rasa 

Strategie: Christine Swankhuisen, Daniëlle Broeze (Tabula Rasa), Paul Sijtsma (Roorda)

Concept: Joeri Jansen, Roy Frencken en Edward van der Veen

Creatie: Joeri Jansen, Roy Frencken, Edward van der Veen, Marco de Jong, Jurriaan Noij

Account: Hans Bauman en Donna Zweevel

Producer bureau: Marcel Ossendrijver 

Regie: Sven Super (InCaseOfFire)

Producer: Arjan Oosterveer (InCaseOfFire)

Camera: Rutger Storm

Edit: Martin Heijgelaar (MRTN)

Postproductie:The Compound

Grading: Crabsalad

Sound design:Soundcircus

Muziek:Merlijn Snitker

Design:Raphael Bartels 

Fotografie: Jeroen Hofman

Uitwerking:Dino Kho en Jacqueline Krijnen

Regie digital content:Hetty de Kruijf (InCaseOfFire)

Verantwoordelijk bij klant: Marije Slagboom, Michiel Dammen, Maarten Ederveen, Monique Taal

Media inkoop: Initiative



Redactie Bureaus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken