Joe Public achter veelbesproken Kordaat-commercial

Joe Public achter veelbesproken Kordaat-commercial
  • Bureaus
  • 31 okt 2018 @ 09:59
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Campagnes

Joe Public is verantwoordelijk voor de nieuwe commercial van Kordaat, het nieuwe biermerk dat alleen bij Lidl verkrijgbaar is. De reclame deed vorige week het nodige stof opwaaien, zo zou de merknaam al in gebruik zijn en de tv-spot vrouwonvriendelijk.

Antoine Houtsma, creative director bij het reclamebureau uit Amsterdam, laat weten aan MarketingTribune: 'Wij hebben inderdaad de campagne gemaakt voor het nieuwe biermerk Kordaat. Dit is exclusief verkrijgbaar bij Lidl.'

Managing strategy director Jeroen van Eck zegt in een LinkedIn-post: 'Na zeven jaar maakt Joe Public dan ein-de-lijk zijn eerste biercommercial.'

Kordaat, bier voor 'alle kordate mannen van Nederland', is gebrouwen door Bavaria en als gezegd alleen verkrijgbaar bij supermarkt Lidl. De reclame is op tv en in bus-abri's te zien. Joe Public is sinds een jaar het vaste reclamebureau van Lidl, voorheen was dat Etcetera.

Vrouwonvriendelijk

De commercial riep vorige week de nodige vragen op. Zo pikte designbureau Studio Kordaat uit Leiden het niet dat Lidl een gelijknamig biertje op de markt bracht. Een jurist zou de supermarkt hebben verzocht om het merk te schrappen.

Ook zou worden gesuggereerd dat de commercial en het product alleen voor mannen bestemd is - en dus vrouwonvriendelijk. Lidl nam de kritiek ter harte en lanceerde als ludieke reactie een nieuwe commercial waarin juist de vrouw op het voetstuk wordt geplaatst. Christine Braun, head of communications bij Lidl, zegt hierover op Distrifood: 'De tv-commercial is inderdaad een ode aan de Kordate man. Deze man wordt met een knipoog neergezet als stoere, zelfverzekerde hoeder van de familie. In media waar je niet kunt reageren is dit een goede boodschap en een sterke manier om het biermerk Kordaat te bouwen.'

Bekijk de (originele) commercial hieronder:



Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken