Nederland grossiert in Lovie Awards

Nederland grossiert in Lovie Awards
  • Bureaus
  • 12 okt 2018 @ 11:16
  • 8786 x gelezen
  • Link
  • Jeroen Mirck
  • CampagnesWebsiteAwardMedia

Nederland heeft goed gescoord bij de Lovie Awards 2018. De Europese internetprijzen worden bij bosjes uitgereikt, en dus ook enkele tientallen aan Nederlandse bedrijven en hun bureaus. MarketingTribune zet de blije reacties op een rij.

De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat er ook wel ontzettend veel te winnen is bij de Lovies. Dat bleek al bij de bekendmaking van de nominaties. 'Everybody's a winner' wordt wel heel erg letterlijk genomen. Evengoed feliciteert de redactie alle winnaars van harte. Hoe reageren ze zelf?

ABN Amro wint met drie campagnes

Met drie campagnes is ABN Amro rijkelijk in de prijzen gevallen. De mobiele AR-escaperoom The Lockdown won goud, tweemaal zilver en drie keer de publieksprijs. Kaan’s Stream Store, ’s werelds eerste online streamstore, sleepte goud én de publieksprijs in de wacht en de mobiele app ‘We’re Moving’ won zilver en de publieksprijs.

Deze uitverkiezingen zijn een mooie bevestiging dat de bank naar eigen zeggen 'in staat is haar marketingstrategie over de volle breedte succesvol te vertalen naar online initiatieven'. Met de campagne ‘The Lockdown’ werd een traditionele wervingscampagne omgevormd naar een nieuw prikkelend concept om nieuw IT-talent te werven. En met ‘Kaan’s Stream Store’ kreeg online klantbeleving een nieuwe impuls door de authenticiteit van een fysieke kaaswinkel tot leven te brengen via het web. Tot slot werd met de inzet van WhatsApp als platform via ‘We’re moving’ in korte tijd een grote doelgroep bereikt via het delen van video’s in verschillende WhatsApp-groepen.

Veel publieksprijzen voor Code d'Azur

Code d’Azur, het bureau achter The Lockdown, heeft maar liefst elf Lovies in de wacht gesleept. Het bureau heeft 1x goud, 4x zilver, 1x brons en maar liefst vijf People’s Lovies Awards gewonnen. Met deze vijf People’s Lovies Awards is Code d’Azur het meest bekroonde bureau door het publiek. Daarnaast is het ook het meest bekroonde bureau van Nederland. Naast de zes prijzen voor The Lockdown won het bureau drie prijzen met KLM BB en twee prijzen met het Verhuisappje.

Zes Lovies voor #Carnavalvrij

Tijdens de 8e editie van de Lovie Awards heeft Blauw Gras samen met Fama Volat maar liefst zes prijzen binnen weten te slepen. Met deze awards overheerste de campagne in de categorie ‘Online Advertising’ als meeste bekroonde Nederlandse campagne.

Binnen de categorie Online Advertising viel Blauw Gras als enige contentmarketingbureau zes keer in de prijzen. Er was goud in de categorie 'Integrated Campaign' en zilver voor de onderdelen ‘Food & Beverage’, ‘Stragey & Planning’ en ‘Social Media Campaign’. Daarnaast kende ook het publiek twee keer zilver toe.

Account Director Isaac Diepenhorst van Blauw Gras: 'De Carnavalvrij-campagne is hét voorbeeld van een geslaagde geïntegreerde samenwerking tussen bureaus in Nederland. Het campagneteam bestond uit Fama Volat, Mindshare, Newslab, Cliff, het Bavaria-brandteam en Blauw Gras.'

Soa Aids Nederland win met VR-campagne

De 360-graden video VR-EXperience van Soa Aids Nederland heeft twee Lovie Awards gewonnen. Het uitgangspunt van deze campagne: vertrouwen in je nieuwe partner 'omdat hij of zij toch geen soa heeft', komt in internationaal onderzoek onder jongeren steeds naar voren als belangrijke reden om geen condoom te gebruiken. Met deze online tool zie je alle ex-partners van jezelf en je nieuwe geliefde in je slaapkamer staan. Door de confrontatie met je seksuele netwerk ontdek je als jongere dat je feitelijk ook de ex van een ex moet vertrouwen om veilig zonder condoom te kunnen vrijen. De VR-EXperience wint de publieksprijs People’s Lovie Award en ontvangt van de vakjury brons in de categorie 360 video (Branded).

Hanneke Roosjen, projectleider bij Soa Aids Nederland: 'Fantastisch dat we de publieksprijs hebben gewonnen. Het feit dat juist jongeren deze EXperience relevant en creatief vinden, is voor ons de grootste eer. Dit laat zien dat Sense.info aansluit bij de vragen over seks die zij hebben.'

Dept wint met Vacanceselect en Philips

Digital agency Dept heeft bij de Lovie Awards vier prijzen in de wacht gesleept. Zo won het werk voor Vacanceselect en Philips Hue elk een juryprijs en een publieksprijs. De case van Vacanceselect won een zilveren award in de categorie ‘Online Advertising’ voor beste digitale campagne. Ook het werk dat Dept voor Philips Hue heeft ontwikkeld, wist een prijs in de wacht te slepen. De case werd in de categorie ‘Websites’ door de jury beloond met een bronzen award voor beste navigatie en structuur. In dezelfde categorie wonnen zowel Vacanceselect als Philips Hue, naast de juryprijzen, ook een People’s Lovie Award.

Hike One en Q42 winnen met Radio 538-app

Er gaat ook een prijs naar de Radio 538-app die is ontwikkeld door Hike One en Q42 in opdracht van Talpa. De app won in de categorie Apps, Mobile Sites & Podcasts, subcategorie News & Entertainment. De 538-app zet de toon voor de toekomst van radio, aldus de makers. Zo kunnen gebruikers live muziek luisteren, maar ook hun favoriete shows streamen, op een moment dat hen uitkomt. Liedjes terugzoeken of bewaren, contact opnemen met dj’s, het kan allemaal met één druk op de knop. Extra leuk is dat al je opgeslagen muziek in een playlist terecht komt die je aan je Spotify-account kunt koppelen.

David van Duinen, projectmanager van Hike One: 'Een Lovie Award is een bijzondere prijs om te winnen. Bovendien krijgen we ‘m als Nederlandstalige app in de Europese categorie Nieuws en Entertainment. Dat betekent dat het niet zo zeer om de content gaat, maar om de achterliggende techniek en bijzondere features. Te gek dus om die erkenning te krijgen.'

De Radio 538-app is een pioniersproject, vertelt Martin Kool, partner bij internetbureau Q42. 'Talpa en Radio 538 hebben het lef om uit te zoeken wat interactieve radio inhoudt.' Volgens Kool is er nog geen enkele andere radiozender die iets soortgelijks mogelijk maakt. 'Shows terugspelen en eigen playlists maken waar en wanneer je maar wilt, is iets unieks.'

Q42 wint in totaal zes Lovies  

Niet alleen met Radio 538 won Q42 een Lovie, maar in totaal met zes verschillende prijzen voor vier verschillende klanten. Het internetbureau met vestigingen in Den Haag en Amsterdam won zilver en de publieksprijs voor de Radio 538-app, brons en de publieksprijs voor de Rijksmuseum-app, brons voor de website Below the Surface en zilver voor de website Hollands Hoop.

De Radio 538-app werd tot winnaar uitgeroepen in de categorie ‘News & Entertainment’ en de website Hollands Hoop in de categorie ‘Television & Film’. De website 'Below the Surface' kreeg de onderscheiding in de categorie ‘Best Navigation & Structure’ en de Rijksmuseum-app in de categorie 'Education & Reference'. In de betreffende categorieën werd geen gouden award uitgereikt.

Ook Powerpeers valt in de prijzen

Het Nederlandse online deelplatform Powerpeers heeft tweemaal gewonnen in de categorie Experimental & Innovation: zowel de publieksprijs als de bronzen juryprijs. Daarnaast is Powerpeers ook nog geselecteerd om te worden uitgelicht in de exclusieve ‘Lovie for Good Gallery’, een plek voor digitaal werk dat een inspirerende bijdrage levert aan verandering.

Oprichter Lars Falch is enorm enthousiast over het winnen van beide awards: 'Geweldig om deze awards te winnen! Voor ons voelt dit als dé kroon op ons werk. Ook het winnen van de publieke award is fantastisch. Samen verleggen we grenzen en willen we de energietransitie versnellen. En dit kan alleen met elkaar.'

Alain Dujardin, creative director van innovatie- en designbureau Greenberry: 'Prachtig dat Powerpeers ook internationaal erkend wordt door professionals en het publiek als innovatieve digitale dienst. We vinden het bijzonder hier als bureau aan mee te mogen werken en te zien dat Powerpeers echt een relevante bijdrage is aan de transitie in de energiemarkt, ook over de Nederlandse grens.'

Uitreiking van Lovie Awards 2018

Hoewel de winnaars al bekend zijn, moeten de bokalen nog worden uitgedeeld. De uitreiking van de Lovie Awards 2018 vindt plaats op 15 november in Londen.


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie
Blauw Research

Marktonderzoekbureau in Rotterdam. Marktonderzoek, zowel kwantitatief als kwalitatief onderzoek met als expertises research community's


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken