Hoofdstad wil af van citymarketing-campagne 'I Amsterdam'

Hoofdstad wil af van citymarketing-campagne 'I Amsterdam'
  • Bureaus
  • 11 okt 2018 @ 11:02
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • MerkenCampagnesMarketingBranding

De gemeenteraad van Amsterdam wil de befaamde letters 'I Amsterdam' in de ban doen. GroenLinks vindt de wereldberoemde citymarketing-campagne van KesselsKramer symbool staan voor het massatoerisme en heeft voldoende steun voor een motie om er per direct mee te stoppen.

Coalitiepartij GroenLinks lijkt steun te krijgen van D66, PvdA en SP om de populaire letters I Amsterdam weg te halen uit de hele stad en te stoppen met de citymarketing-activiteiten onder de vlag van I Amsterdam.

In 2015 werd er al eens een uitvaart georganiseerd voor de I amsterdam-letters op het Museumplein. De stad had de marketing niet meer nodig, vond een groepje activisten, die bloemen legden en kaarsjes brandden bij de drie meter hoge letters. Nu, bijna vijftien jaar na de start van de campagne, neemt ook de linkse coalitie in het stadhuis afscheid van de slogan, zo meldt Het Parool

De aankondiging kwam op de dag dat NBTC, het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen, nieuw onderzoek presenteert waaruit blijkt dat het toerisme sneller groeit dan gedacht. De komende jaren zal het aantal toeristen in Nederland met 50 procent toenemen, van zo'n 40 miljoen in 2017 tot 60 miljoen in 2030.

'Marketingverhaal'

Voor Femke Roosma, fractievoorzitter van GroenLinks, gaat het bij I Amsterdam niet alleen om de toeristische aantrekkingskracht van de letters. 'I Amsterdam staat voor het individualisme, terwijl wij in deze stad solidair en divers willen zijn', zegt ze tegen Het Parool. 'Bovendien reduceert deze slogan de stad tot een achtergrondje bij een marketingverhaal.'

De stad hoeft wat Roosma betreft ook niet op zoek naar een andere citymarketing-campagne. 'Amsterdammers willen de greep op de stad terugkrijgen, citymarketing staat juist voor de stad als product, en de greep van het grote geld.'

Onder leiding van toenmalig wethouder Frits Huffnagel (VVD) werd de campagne geselecteerd. Tot die tijd was de zin 'Amsterdam heeft 't!' in gebruik, maar die voldeed niet aan de verwachtingen. Vijf pr-bureaus presenteerden hun ideeën, KesselsKramer won met I Amsterdam. Huffnagel reageert teleurgesteld. Ook KesselsKramer lijkt not amused.



Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken