Sander Volten (180 Kingsday) ‘Voor ons is net als Ajax in 1995 alles mogelijk’

Sander Volten (180 Kingsday) ‘Voor ons is net als Ajax in 1995 alles mogelijk’
  • Bureaus
  • 9 okt 2018 @ 10:23
  • 8364 x gelezen
  • Link
  • Lucas Boon
  • StrategieInterviewPersonalia

180 bestaat twintig jaar en dat werd groot gevierd tijdens Adnight. Het bureau fuseerde in 2017 met Kingsday en won het afgelopen jaar pitches voor onder meer Lay’s en BMW. Sander Volten, CEO van 180 Kingsday, speelt voor zijn gevoel een Champions League-finale. En die wil hij winnen ook.

Een stukje geschiedenis. In 1998 verlieten vier jonge creatieven (Alex Melvin, Guy Hayward, Chris Mendola en Larry Frey) Wieden+Kennedy om met 180 voor zichzelf te beginnen. Wat begon als wat plannen aan de keukentafel, is anno 2018 een internationaal bureau gevestigd aan de Herengracht in Amsterdam met bijna honderd werknemers. Vorig jaar fuseerde 180 met Kingsday en verwierf daarmee de nodige digitale expertise die bij deze tijd past. De naam werd aangepast naar 180 Kingsday en het bureau won in nog geen jaar tijd pitches voor Lay’s, BMW en Bonprix.


Artwork van twintigjarig jubileum dat 180 Kingsday tijdens Adnight presenteerde.

Het twintigjarig jubileum van 180 Kingsday viel in dezelfde week als Adnight. ‘We wisten dat op 1 oktober de viering van ons bureau zou zijn en dat Adnight op 5 oktober zou plaatsvinden. Vorig jaar hadden we met Adnight 900 man over de vloer en om dit jaar nu twee keer zo'n groot feest te geven leek ons ook wat overdreven. Twintig jaar is een mijlpaal, maar de viering is toch vooral betekenisvol voor (oud-)werknemers en klanten. Voor hen is het echt bijzonder, zij hebben het van dichtbij gemaakt. Later deze week gaan we dus met z’n allen naar Dublin, dat wordt een mooi feestje.'

'De meeste fusies in reclame heb ik zien mislukken'

Sander Volten richtte in 2011 Kingsday (mede) op en is sinds vorig jaar CEO bij 180 Kingsday. Volten was er dus niet vanaf het begin in 1998 bij, wel heeft hij de fusie tussen Kingsday en 180 als managing partner van eerstgenoemde van dichtbij meegemaakt. ‘Ik had vaker fusies binnen de reclame gezien en die zijn vrijwel allemaal mislukt. Ik wist dus dat dit een uitdaging zou worden, maar het is goed uitgepakt.’ Volgens Volten heeft dat te maken met de sfeer en energie binnen het bedrijf. ‘We waren twee bureaus die heel complementair aan elkaar waren. 180 was goed in dingen waar Kingsday niet goed in was – en andersom. Er zat veel talent bij beide bureaus en de werknemers geloofden ook echt in de fusie.’ Het geheim volgens Volten: duidelijk maken wie welke taken gaat uitvoeren en daarin flinke snelheid toepassen. ‘Bij een fusie is het zaak om direct door te pakken. Als bureau speel je in principe twee soorten wedstrijden. Enerzijds heb je de business sense, dus klanten winnen en het bedrijf laten groeien. Anderzijds heb je talent dat je voor je moet winnen en zien te behouden. Wij hebben altijd geïnvesteerd in opleiding en groei. Collega’s die hier binnenliepen als stagiair zijn nu creative director.’

Gevraagd naar zijn toekomstvisie is Volten ambitieus: ‘We willen de Champions League-finale van de reclame winnen.’ Hij ziet het als een wedstrijd dus? ‘Natuurlijk. We spelen gewoon in een hele competitieve markt. Met 180 Kingsday pitchen we tegen de beste bureaus ter wereld. We kunnen nu ook weleens ‘nee’ zeggen tegen grote pitches, en ja, we verliezen ook weleens. Maar we komen wel steeds een stapje verder.’ Volten trekt de vergelijking met Ajax, dat in de (echte) Champions League recent gelijk speelde tegen het sterke Bayern München. ‘Dat is dan misschien geen winst, maar als Ajax het team bij elkaar weet te houden, is volgend jaar net als in 1995 alles mogelijk. Zo gaan wij ook te werk. Daar is stabilisatie voor nodig: klanten laten groeien en de organisatie en cultuur op peil houden.'




Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie
Blauw Research

Marktonderzoekbureau in Rotterdam. Marktonderzoek, zowel kwantitatief als kwalitatief onderzoek met als expertises research community's


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken