Stefan Vermeul (HP): 'Er wordt meer geprint dan je denkt'

Stefan Vermeul (HP): 'Er wordt meer geprint dan je denkt'
  • Bureaus
  • 5 okt 2018 @ 10:19
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • CampagnesCommercialsProductdesignInterview

HP heeft een nieuwe inktservice genaamd Instant Ink op de markt gebracht. Met een nieuwe campagne ontwikkeld door Herc en met Akwasi in de hoofdrol moet inkt nu meer 'sexy' worden. Marketing manager Stefan Vermeul licht toe. 'Wanneer was de laatste keer dat je dacht: vandaag ga ik eens lekker nieuwe inkt kopen?'

Het idee van de campagne: met Instant Ink zit je nooit meer zonder inkt, want vlak voodat je inkt opgaat krijg je automatisch nieuwe opgestuurd. Het Amsterdamse bureau Herc heeft een kleurrijke campagne ontwikkeld, met spokesperon Akwasi (bekend van o.a. DWDD) in de hoofdrol. De commercial is zowel online als op televisie te zien.

Hoe gaat het met HP? Wat is -naast de campagne met Herc- het laatste nieuws?

Het gaat goed. We zijn de afgelopen tijd flink aan het vernieuwen. Denk aan Instant Ink, maar ook in november de Nederlandse launch van de HP Tango. De eerste printer die je ook echt midden in je woonkamer wil hebben.


Stefan Vermeul, marketing manager bij HP.

Vanwaar de wens om 'sexy' te zijn? Je kunt ook zeggen: schoenmaker blijf bij je leest.

Misschien is sexy niet helemaal het juiste woord. Maar HP is de laatste jaren erg veranderd: met 3D printing, premium laptops en dus ook een nieuwe inktservice. Het is nog steeds kwalitatieve technologie, maar de emotionele betrokkenheid bij wat de producten voor je doen willen we groter maken.

Dit zag je bijvoorbeeld terug bij de HP Sprocket in de #reinventmemories-campagne, waarbij het ging over de emotie rondom foto's printen. Nu, met #reinventexpectations, proberen we de verwachting ten opzichte van printen positief te veranderen. Het vervelende moment van lege cartridges nemen we weg met Instant Ink.

Waarom is voor de nieuwe campagne de keuze op Akwasi (afbeelding hieronder) gevallen? Wat heeft hij met inkt?

Akwasi is een kleurrijk en energiek persoon, met een sterke performance. En hij is likeable voor zowel de millennials als de iets oudere doelgroep. We zijn blij met hoe Akwasi het verhaal draagt en overeind blijft in het visuele spektakel.

Wat is in algemene zin de marketinguitdaging van HP?

Vooral bij print zijn de producten die we verkopen low interest. Wanneer was de laatste keer dat je wakker werd en dacht: vandaag ga ik eens even lekker een nieuwe printer kopen? Of inkt? Nooit. Toch wordt er veel meer geprint dan je denkt. Als je daarnaast wat vaker foto's print en deelt, zul je merken dat het nog hartstikke leuk is ook. De uitdaging is dus om dat on top of mind te krijgen.

Waarom is de keuze op het relatie jonge Herc gevallen? Je had ook voor een bureau kunnen kiezen dat zich al ruimschoots bewezen heeft.

Niels, Rogier en Emilio hebben in het verleden (met Indie Amsterdam, red.) laten zien dat ze een winning team zijn. In de voorgesprekken heb ik met Niels wel besproken dat ondernemen echt iets anders is. Je hebt ineens meerdere petten op, dat is een verschil. Ik vind dat ze dat heel knap doen.

 

Lees ook: HP schakelt Herc in voor nieuwe campagne



Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken