Sven Huberts (Isobar): 'NowLab activeert innovatie'

Sven Huberts (Isobar): 'NowLab activeert innovatie'
  • Bureaus
  • 3 okt 2018 @ 11:01
  • 11857 x gelezen
  • Link
  • Jeroen Mirck
  • StrategieInnovatieInterviewCreatie

Isobar heeft in Amsterdam een vestiging van NowLab gelanceerd, samen met Studio Kraftwerk. MarketingTribune vraagt meer over dit innovatielab aan Sven Huberts, director Strategic Growth EMEA bij Isobar. ‘Intrapreneurs en corporate ventures hebben externe impulsen nodig.'

Wat is NowLab precies?

Sven Huberts, Director of Strategic Growth EMEA Isobar (rechts op foto): ‘NowLab is een initiatief van Isobar en Studio Kraftwerk. Samen bieden we een programma aan dat innovatie versnelt door middel van workshops en innovatiesprints in een speciaal hiervoor ingericht innovatielab. Door een abonnement op NowLab te nemen, krijgen klanten toegang tot een team van designers, creatieven, strategen en technologists die gespecialiseerd zijn in het ontwikkelen van digitale producten en innovaties.’

Waarom lanceert Isobar wereldwijd meerdere innovatielabs?

‘Door technische ontwikkelingen verandert de wereld sneller dan ooit. We zien dat startups in staat zijn om deze ontwikkelingen razendsnel te omarmen en te vermarkten terwijl onze klanten (vaak grotere organisaties) meer moeite hebben om creativiteit en innovatie een plek te geven binnen hun bedrijfscultuur. Met NowLab zorgen we voor verse innovatieve ideeën die aansluiten bij strategische doelen en vertalen we deze in innovatiesprints van een of twee weken tot tastbare prototypes die direct met klanten getest kunnen worden. Samen met veertien andere markten zorgt dit voor een enorme databank aan ideeën en learnings die zorgen voor concurrentievoordeel.’

Verlegt Isobar zijn bureaustrategie van reclame naar innovatie?

‘Isobar is al voor veel merken een strategische partner die zich met zowel communicatie als innovatie bezig houdt. Onze ambitie is om voor onze klanten "experience agency of record" te worden. Dat houdt in dat we ons bezig houden met alle elementen die de klantervaring beïnvloed. Daar is innovatie een belangrijk onderdeel van.’

Wat is de rolverdeling tussen Isobar en Studio Kraftwerk?

‘Studio Kraftwerk heeft zich vorig jaar aangesloten bij Isobar om de propositie uit te breiden met digitale producten en innovatie. NowLab is één van de voorbeelden van deze samenwerking.’

NowLab levert innovatie als abonnement. Leent zoiets complex als innovatie zich wel voor een abonnementsvorm?

‘Innovatie is pas succesvol als het een sterke rol heeft binnen de organisatie waar we voor werken. We zien dat dit wordt georganiseerd door middel van intrapreneurs, innovatielabs of corporate ventures. Die groepen zijn uiteindelijk onmisbaar voor het slagen van innovatie-initiatieven. Tegelijkertijd hebben ze behoefte aan externe impulsen in de vorm van verse ideeën en een team van talent dat in staat is om die ideeën tastbaar te maken. Omdat we samenwerken aan strategische thema’s is het juist belangrijk om continuïteit in dat proces te waarborgen.’

Jullie claimen binnen een week een tastbaar prototype te kunnen opleveren. Is dat wel altijd haalbaar?

‘Jazeker. We gebruiken een prototype om wenselijkheid en haalbaarheid te testen. Met de juiste focus kan dat binnen een week. We gebruiken onze eigen vorm van de design sprint-methode om snel tot een tastbaar resultaat te komen.’

Het eerste project waar NowLab Amsterdam aan werkt is voor Karwei: een instore touch-interface. Les eens uit wat dat precies is en wat Karwei en zijn klanten daarmee kunnen in de retailpraktijk?

‘Karwei positioneert zichzelf als bouwmarkt met een sterke focus op styling en decoratie. Toen we onderzoek deden onder klanten kwamen we er achter dat men het lastig vindt om zich voor te stellen hoe bepaalde producten of makeover-plannen er uitzien. Daarom hebben we een digitaal moodboard ontwikkelt waarmee kleuren en materialen gevisualiseerd kunnen worden op een 3D-weergave van iemands huis.

De techniek die dit mogelijk maakt is aan de ene kant een app waarmee in Augmented Reality kamers opgemeten kunnen worden. Daarnaast maken we gebruik van fysieke stalen (van vloeren, verf, behang en stoffen) die zijn uitgerust met RFID zodat men een digitaal moodboard kan samenstellen op basis van fysieke voorbeelden.’

Voor welke klanten werken jullie nog meer of gaan jullie binnenkort aan de slag?

‘Naast Karwei werken we al voor Volkswagen en internationaal voor Diageo en Philips.’

Wat zijn de doelstellingen van NowLab Amsterdam?

‘NowLab is een wereldwijd Isobar-initiatief dat geïnitieerd is om een inclusieve cultuur rondom innovatie te creëren. Dat is onderhand een community van zo’n duizend mensen, grofweg 15 procent van onze mensen. Wanneer het je lukt die cultuur te activeren en kan laten samenwerken om ideeën, code, processen, R&D-projecten, prototypes en onderzoek beter te maken, dan wint de hele keten. Dan kunnen nieuwe ideeën en IP nog sneller een weg vinden naar de consument en bedrijven. We hebben onszelf een ambitieus doel gesteld dat we ongeveer 50 procent van de ideeën die uit NowLab komen ook op schaal kunnen gaan ontwikkelen.’

Interview: Jeroen Mirck, redacteur MarketingTribune


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie
Blauw Research

Marktonderzoekbureau in Rotterdam. Marktonderzoek, zowel kwantitatief als kwalitatief onderzoek met als expertises research community's


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken