DDB & Tribal strikt topfotografe voor campagne van lingeriemerk Wolford

DDB & Tribal strikt topfotografe voor campagne van lingeriemerk Wolford
  • Bureaus
  • 29 nov 2018 @ 11:01
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • MerkenCreatieBrandingCampagnes

DDB & Tribal Amsterdam geeft Lingeriemerk Wolford een nieuw gezicht met de 'Spring/Summer 2019'-campagne, die is ontwikkeld door DDB & Tribal Amsterdam. Het bureau strikte topfotografe Ellen von Unwerth voor een excentrieke shoot.

Om relevant te blijven in de steeds veranderende modewereld heeft Wolford, het toonaangevende lingerie- en beenmodemerk uit Oostenrijk, gevraagd aan DDB & Tribal Amsterdam om te helpen bij een nieuwe strategische koers en een hedendaags gezicht.

Het resultaat is een nieuwe wereldwijde campagne voor Spring/Summer 2019 met de titel ‘True Character’. Een multimediale campagne, geschoten door de iconische fotograaf Ellen von Unwerth onder de creatieve directie van Joris Kuijpers.

Wolford mikt op jonger publiek

DDB & Tribal Amsterdam bouwt in de nieuwe campagne verder op de rijke historie van Wolford als luxury brand, maar verandert duidelijk de toon en vorm van de laatste jaren. De campagne moet wereldwijd jongere doelgroepen aanspreken zonder de huidige doelgroepen te verliezen.

Gwenda van Vliet, Global Brand & Marketing Director bij Wolford: 'We wilden trouw blijven aan de kwaliteitsproducten waar we zo trots op zijn. Maar we merkten dat we ook gezien werden als een koel, formeel en emotioneel afstandelijk merk, gericht op de oudere consument. Om te groeien, moesten we veranderen. Want de wereld is veranderd. Merken moeten meer dan ooit relevant zijn voor een jongere consument die op zoek is naar merken die echt iets te vertellen hebben. Gelukkig heeft Wolford veel te vertellen.'

Het idee achter de campagne is eigenlijk heel simpel en bovendien een waarheid, zegt Joris Kuijpers, executive creative director van DDB & Tribal Amsterdam. 'Wolford heeft fantastische producten van topkwaliteit die elke vrouw er goed uit laten zien. Tegenwoordig lijkt het vooral door social media alsof iedereen alleen maar blij en relaxed moet zijn. Maar zo werkt het natuurlijk niet. Soms zijn we ook gewoon niet op ons best. In deze campagne spelen we met de schoonheid van deze imperfectie.'

Met Wolford kun je er fantastisch uitzien, zelfs als je teleurgesteld, wanhopig, boos of jaloers bent, betoogt Kuijpers. 'Om dit allemaal niet te zwaar te maken, hebben we het een beetje over the top en theatraal uitgevoerd.'

Iconische fotografie

In de afgelopen zestig jaar is Wolford bekend geworden om zijn iconische fotografie, onder andere gemaakt door de legendarische fotograaf Helmut Newton. Om de ‘True Character’ campagne tot leven te brengen heeft DDB & Tribal Amsterdam samengewerkt met topfotograaf Ellen von Unwerth, bekend om haar portretten van sterke, sexy, zelfverzekerde en onafhankelijke vrouwen.

'In deze campagne hadden we uitgesproken emoties en karakters nodig', legt Joris Kuijpers uit. 'En ik vind dat Ellen dat beter vast kan leggen dan wie dan ook. In veel high-end modefotografie van vandaag wordt juist alle emotie uit het model geperst. Ik vind dat zonde en bovendien enorm hetzelfde allemaal.'

Het was volgens Kuijpers trouwens een feest om met Von Unwerth te werken. 'Ze is niet alleen een van de allerbeste fotografen ter wereld, maar vooral ook een superleuk mens. Ze heeft jaloersmakend veel energie en ervaring, een geweldig oog, ze is slim en heeft een aanstekelijk gevoel voor humor. Verder wil ze dat elke foto een klein verhaaltje vertelt. Waardoor zij, Joris Kang’eri en ik al snel op een lijn zaten en er dus ruimte overbleef om te spelen en te improviseren.'

Het resultaat: in totaal zijn 60 foto’s, 40 video’s en een aantal GIF’s en boomerangs geschoten.

Met een mediamix van outdoor, print, online, social, instore en influencers, gaat de ‘True Character’-campagne van start in grote Europese steden (zoals Londen, Parijs, Milaan, Amsterdam en Berlijn), maar ook in New York, LA en Shanghai.

De hashtag #truecharacter wordt in de hele campagne en in de collectie gebruikt als call-to-action met hashtags over gevoelens zoals boos, knorrig, klungelig, verveeld en charmant, gericht op specifieke tijden en weekdagen. Wie klikt op een product, gaat direct naar een online retailer of de Wolford-homepage.

Wolford AG is opgericht in 1950 en heeft zijn hoofdkantoor in Bregenz, aan het Bodenmeer. Het heeft zestien dochterondernemingen en verkoopt zijn producten in ±60 landen, via ±267 merkboetieks (eigen winkels en partnerwinkels) en via 16 online winkels. Sinds 1955 staat Wolford genoteerd op de Wiener Börse; het had een verkoopomzet van € 149.07 miljoen in het fiscale jaar 2017/2018. Met ongeveer 1433 medewerkers is Wolford een toonaangevend wereldwijd modemerk voor duurzame beenmode, lingerie en bodywear van topkwaliteit. Wolford ontwerpt en maakt zijn producten exclusief in Europa (Oostenrijk en Slovenië) en houdt zich naar eigen zeggen aan de strengste milieueisen in de textielbranche.

Credits

Opdrachtgever:  Wolford

Gwenda van Vliet, Global Brand & Marketing Director

Claudia Kolb, Producer / Brand Marketing

Bureau: DDB & Tribal Amsterdam

Executive creative director: Joris Kuijpers

Joris Kang’eri                                       Creative Director

Linda de Graaff                                    Business Director

Renate Ebbenhorst                              Senior Producer

Fotograaf:                                           Ellen von Unwerth

DOP:                                                    Alexander Seiler

 



Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken