The Zooooo ontwikkelt 'user-friendy justice' voor HiiL

The Zooooo ontwikkelt 'user-friendy justice' voor HiiL
  • Bureaus
  • 30 nov 2018 @ 10:28
  • 13302 x gelezen
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • StorytellingCampagnesMerkenBranding

Wereldwijd ervaart een miljard mensen jaarlijks een rechtsprobleem. The Hague Institute for Innovation of Law (HiiL) zet zich hiervoor in, maar is mondiaal nog erg onbekend. The Zooooo ontwikkelde een marketing-concept voor ‘user-friendy justice’.

Elk jaar hebben ongeveer één miljard mensen wereldwijd een rechtsprobleem. Bijna 76 procent vindt geen bevredigende oplossing of voelt zich onrechtvaardig behandeld. Een onacceptabel hoog percentage, zeker wanneer je beseft dat ook de VN rechtvaardigheid essentieel vindt voor een vreedzame samenleving.

Sinds 2005 zet HiiL zich in om samen met overheden, advocaten en rechters hier verandering in te brengen met behulp van data en innovaties. Daarbij focust HiiL zich op landen in onder andere Afrika, het Midden-Oosten, maar ook Oekraine en Bangladesh. ‘Friendly rebels with a passion for social impact’, zo ziet HiiL zichzelf. Het was tijd dat de rest van de wereld dat ook ging zien.

User-friendy justice

The Zooooo werd uitgedaagd om een marketingconcept te ontwikkelen dat recht doet aan dit verhaal en in staat is om een veel groter publiek te bereiken. Het bureau adviseerde HiiL om meer te focussen op het menselijke verhaal achter onrechtvaardigheid, hun gewenste persoonlijkheid duidelijker te laten horen en om hun innovatiekracht veel zicht- en voelbaarder te maken.

Het resultaat was een shift van hun oude belofte ‘innovating justice’ naar een propositie die daar op het eerste gezicht heel dicht tegenaan lijkt te zitten maar in wezen een totaal andere wereld opent: ‘user-friendly justice’. Of zoals The Zooooo dat zelf formuleert: ‘User-friendly maakt van HiiL de Tesla van internationale justitie, een organisatie die ervoor zorgt dat toegang tot recht goedkoop, eenvoudig en gebruiksvriendelijk is.’

Dit gegeven komt goed tot uitdrukking in de eerste zin van een door het bureau geschreven manifest voor HiiL: ‘It is nice that we can make vacuum-cleaners user-friendly, but we think justice is a little bit more urgent.’

Design Thinking

Met user-friendly justice wil The Zooooo laten zien dat human-centered design thinking niet alleen de oplossing is voor gebruiksvoorwerpen maar ook voor de grote uitdagingen van deze tijd zoals transport, gezondheid en in het geval van HiiL rechtvaardigheid en vrede.

Voor de communicatie is samengewerkt met de Griekse ontwerpster Katarina Kamprani (‘The Uncomfortable’). Zij ontwikkelde metaforen voor user-friendly justice.

Naast de ontwikkeling van het concept verzorgde het team van The Zooooo ook de implementatie, positionering en strategie, inclusief de website en het beeldmateriaal voor onder meer fondsenwerving-materialen.

Sam Muller, CEO van HiiL: ‘Het is het team van The Zooooo gelukt om eenvoudig en begrijpelijk onder woorden te brengen wat wij doen. Ons werk is complex, het veld waarin we werken kent vele facetten en wij worstelen al jaren om de kern van wat we doen helder over het voetlicht te krijgen. We hebben er vele experts op los gelaten en veel geld aan besteed. Met dit team zijn we er gekomen: qua concept, qua visuals en ook qua implementatie.’

Credits

Opdrachtgever: . The Hague Institute for Innovation of Law (HiiL)

Bureau: The Zooooo

Verantwoordelijk bij HiiL: Ellen Tacoma (Director Justice Accelerator), Sam Muller (CEO), Paulina Kozlowska (Inhouse Graphic & Web-Designer)

Marketingstrategie en merk-regie: Irene Koel

Concept en creatie: Sikko Gerkema en Jeroen van Zwam

Designer: Katarina Kamprani

Website: Jeroen Hessing

Online advies: Remco van Nieuwenhoven

Copy training: Joep Luycx / De Joepie Academie

Art direction fundraising: Johanna Koelman

DOP: Kevin Kimman

Regie: Sikko Gerkema

Productiemaatschappij: Wenneker

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie
Blauw Research

Marktonderzoekbureau in Rotterdam. Marktonderzoek, zowel kwantitatief als kwalitatief onderzoek met als expertises research community's


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken