Adverteerders besteden miljoenen aan Black Friday
- Bureaus
- 6 dec 2018 @ 00:20
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - WinkelenReclameOnderzoekE-commerce
- 6 dec 2018 @ 00:20
- Jeroen Mirck
Nederlandse adverteerders hebben dit jaar nog massaler ingehaakt op Black Friday. Adfact registreerde circa 16 miljoen euro aan non-digital reclamebestedingen die direct aan Black Friday waren gerelateerd. Dat is ruim 6 miljoen euro meer dan in 2017.
Deze stijging van 60 procent is vooral te danken aan telecomadverteerders. Koopjedeal.nl, een koopjes-website, besteedde met 1,8 miljoen de meeste reclame-euro’s, gevolgd door Telfort (1,6 miljoen) en Ziggo (1,1 miljoen). Er werd vooral ingezet op televisie, radio en dagbladen. Vorig jaar was online retailer About You met 1,9 miljoen euro nog de grootste Black Friday-adverteerder.
In totaal haakte er 105 adverteerders in op het thema (vorig jaar 68). Opvallende nieuwkomers zijn Telfort (1,6 miljoen euro), Albert Heijn (0,5 miljoen), Aldi (0,4 miljoen) KPN (0,4 miljoen), en Corendon (0,3 miljoen).
Vaker koopjes-activatie
'De mediabestedingen aan activatie/prijs-campagnes hebben nog steeds het grootste aandeel binnen de totale ‘above-the-line’-campagnes. Opvallend is dat thema’s als Black Friday, Singles Day en Valentijnsdag steeds vaker worden aangegrepen voor grote activatiecampagnes', zegt Lars de Vries, managing director van Adfact.
Retailers besteedden net als in 2018 het meeste geld aan reclame rondom Black Friday, maar het aandeel binnen de totale bestedingen is flink gedaald. In 2017 waren de retailers goed voor 78 procent van de totale bestedingen aan Black Friday-reclame. In 2018 is dat nog slechts de helft. Dit is vooral te danken aan de stijging van de bestedingen binnen de categorie Telecom: van 9 procent bestedingsaandeel in 2017 (0,9 miljoen euro)naar 26 procent (4,1 miljoen euro) in 2018. Ook auto-importeurs en reisaanbieders hebben het koopjesfestijn als thema omarmd.
Top-3 ‘Black Friday’-adverteerders (bruto,non-digital media)
- Koopjedeal.nl 1,8 miljoen euro
- Telfort 1,6 miljoen euro
- Ziggo 1,1 miljoen euro
Bruto mediabestedingen van non-digital media tussen 13 t/m 27 november 2018.
Adfact maakt in een tot voorheen monopolistische markt mediabestedingen binnen de Nederlandse advertentiemarkten inzichtelijk. Het uitgangspunt voor de data-analyse vormt altijd de reclame-uiting. Op basis daarvan wordt de categorisering bepaald: wat is het merk, product, productgroep, soort campagne, propositie, doelgroep, thema, etc. Vervolgens wordt gekeken wanneer en waar de reclame-uiting is aangetroffen en welke bruto mediawaarde dit vertegenwoordigt. De bruto mediawaarde is gekoppeld aan meerdere criteria. Dit biedt de mogelijkheid om alles te kwantificeren.
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Ruikt ‘t naar McDonald’s? Dat is hun nieuwe billboard
- Esprix jury bekroont vijfentwintig cases
- AI creëert nieuwe reclamestem voor Aldi
- [Cannes Lions 2024] Nederlandse (en alle andere) juryleden...
- Odido Business wil met B2B-campagne grote én kleine...
- Vriendschap centraal in Koningsdagcommercial Staatsloterij 2024
Laatste Nieuws
- OrangeValley, MvH Media, AdResults... 18-04-2024
- [branded content] Crisp wil groter... 18-04-2024
- Flexa Creations zet droomhuis in in... 18-04-2024
- Foodafdeling Hema krijgt... 18-04-2024
- Nederlandse handelsmissie aan de bar... 17-04-2024
- Bifi terug op TV met campagne... 16-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing