Laten we het eens over NIX hebben
- Bureaus
- 17 dec 2018 @ 10:26
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
hoofdredacteur
MarketingTribune - Campagnes
- 17 dec 2018 @ 10:26
- Sjaak Hoogkamer
Op 1 januari 2019 is het precies vijf jaar geleden dat de leeftijdsgrens voor roken en drinken werd verhoogd naar 18 jaar. In deze periode is er veel veranderd, blijkt uit een recente peiling in opdracht van het ministerie van VWS. De nieuwe NIX18-campagne loopt nu.
Ouders en tieners praten volgens reclamebureau Roorda – verantwoordelijk voor de nieuwe campagne - sinds de introductie van de NIX18-campagne vaker over roken en drinken (groei van 18,6% vergeleken met 5 jaar geleden). Ook vindt zo’n driekwart van de ouders en tieners het ‘normaal’ dat je pas mag roken en drinken vanaf 18 jaar. 78,2% van de ouders heeft deze mening tegenover 75,4% van de jongeren. Maar er is volgens Roorda en VWS nog veel winst te behalen. Daarom start vandaag de campagne “iedereen heeft het over NIX” omdat drinken en roken onder minderjarigen ook de aankomende jaren verder terug te brengen.
Blokhuis
‘Het is goed te zien dat NIX zo is ingeburgerd in de afgelopen vijf jaar,’ zegt staatsecretaris Paul Blokhuis van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. ‘Helaas zijn er nog steeds minderjarigen die roken of drinken, soms ook overmatig. Een verandering van de sociale norm kost natuurlijk ook tijd. Met de campagne “Iedereen heeft het over NIX” streven wij ernaar het percentage van drinkende of rokende jongeren verder terug kunnen dringen. Een van belangrijkste succesfactoren hiervoor is dat ouders en hun kind(eren) blijven praten over roken en drinken.’
Discussies
De nieuwe NIX18-campagne geeft ouders een steuntje in de rug. De campagne laat zien dat praten over niet roken en drinken onder de 18 heel vanzelfsprekend is. Iedereen heeft het er immers over en vaak zijn kinderen al meer op de hoogte dan de ouders zelf. Joeri Jansen (creatief directeur Roorda): ‘In de films zien we ouders op een creatieve manier hun kinderen herinneren aan de afspraak van NIX. In de radiocampagne horen we hoe ouders tijdens soms pittige discussies, hun mondige pubers gevat van repliek kunnen dienen. Hierdoor ontstaan grappige dialogen waarin ouders en pubers aan elkaar gewaagd zijn.’
Achtergrond
In de eerste jaren van NIX was het voor ouders nog wel eens onwennig om het gesprek over roken en drinken te openen. Dat is duidelijk niet meer het geval: 98,3% van de ouders heeft er geen probleem mee. We zijn in Nederland inmiddels zo gewend om over het onderwerp te praten, dat het vaak terloops ter sprake komt (40%). Voor veel gezinnen blijkt aan tafel tijdens het eten het populairste moment om over drinken te praten (38%). Daarnaast valt de grote eensgezindheid van de ouders op: minder dan 1 op de 10 gezinnen verschilt onderling van mening als het gaat om drinken onder de 18 jaar (9,2%).
Over de peiling
De peiling is uitgevoerd door PanelWizard in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Het veldwerk is uitgevoerd in november 2018 onder 1.044 Nederlandse ouders met thuiswonende kinderen tussen de 12 en 17 jaar.
CREDITS
Bureau: Roorda Reclamebureau |
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: hoofdredacteur
- Website:http://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- NS laat reizigers aan het woord in... 23-04-2024
- Xelion kiest Fightclub 23-04-2024
- Nieuwe campagne... 23-04-2024
- Shortlisten SAN ABC Accenten 2023... 23-04-2024
- Bar-le-Duc richt nieuwe campagne op... 22-04-2024
- Sunny Cars creërt Sunny Car-figuren 19-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing