Ook Pearle strikt Donnie voor Knalplanga

Ook Pearle strikt Donnie voor Knalplanga
  • Bureaus
  • 13 dec 2018 @ 11:59
  • 15888 x gelezen
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • ActivatieInfluencermarketingCampagnesMerken

In navolging van de Rijksoverheid heeft ook Pearle Opticiens rapper Donnie ingeschakeld om veilig vuurwerk afsteken te promoten. Bovendien biedt Pearle ook echt de ‘knalplanga’ (opgehipte vuurwerkbril) aan in zijn winkels.

De campagne, waarbij Donnie als influencer wordt ingezet, richt zich op generatie Z en heeft als doel om de jeugd aan te sporen hun ogen beter te beschermen tijdens oud en nieuw. De 50.000 knalplanga’s, beter bekend als vuurwerkbrillen, zijn tussen 12 en 31 december gratis op te halen bij een van de ruim 320 winkels.

Pearle introduceert de knalplanga in navolging van de Rijksoverheid-campagne met Donnie, met een gelijknamige track en videoclip 'Knalplanga'. Hoe kwam deze inhaker tot stand? MarketingTribune vroeg het aan Pearle.

Daphne Rehm, marketingmanager Pearle Opticiens Nederland: 'De campagnes bestaan naast elkaar. Tijdens het opzetten van de campagne kreeg Achtung van Donnie’s management te horen dat ze ook benaderd waren door reclamebureau Roorda in opdracht van de overheid met een dergelijk idee. Omdat beide campagnes hetzelfde doel dienen en elkaar aanvullen, kunnen ze goed naast elkaar bestaan. Waar de overheid voor bewustwording zorgt, biedt Pearle een gratis vuurwerkbril als oplossing.'

Onderzoek naar vuurwerkbrillen

Uit eerder onderzoek van Pearle blijkt dat een op de vijf jongeren een vuurwerkbril heeft, maar deze niet opzet, omdat anderen dat ook niet doen. Van de ondervraagden geeft een derde aan geneigd te zijn een vuurwerkbril op te zetten als iemand die ze online volgen dat ook doet.

Via Donnie's Instagram-account, de social kanalen van Pearle en in alle ruim 320 winkels wordt er op een ludieke en positieve manier gewezen op een veilige jaarwisseling. 'Donnie heeft in korte tijd de snelle planga hip gemaakt onder een jonge doelgroep', zegt Rehm. 'Voor ons reden om met hem de vuurwerkbril via social op een toegankelijke manier onder de aandacht te brengen en zo tijdens oud en nieuw zoveel mogelijk ogen te beschermen.'

Vorig jaar werkte de opticien al samen met vlogger Dylan Haegens. Ditmaal dus met Donnie, die de actie zelf als volgt omschrijft: 'Ik ben getikt met mijn uurwerk, maar met deze ga ik ‘no fear’ door het vuurwerk. Met oud en nieuw zijn de mogelijkheden oneindig: zet hem op en je bent direct in 2055.'

Rebranding van vuurwerkbril

De knalplanga is de opvolger van de 'snelle planga', waarmee rapper en social media-fenomeen ‘Maradonnie’ afgelopen zomer een hype creëerde. Door de vuurwerkbril ‘knalplanga’ te noemen en met de rapper zelf aandacht te vragen voor de vuurwerkbril wil Pearle het imago van de bril veranderen en daarmee zorgen dat de jeugd hun ogen beter beschermt tijdens oud en nieuw.

Afgelopen zomer onderging Pearle Opticiens zelf ook een nieuwe positionering. In samenwerking met Achtung McGarryBowen ontwikkelde ze een strategie, waarbij het merk meer nadruk legt op de zorg voor ogen: ‘Happy Eyes’.

Bekijk hieronder de campagne met Donnie die de Rijksoverheid eerder deze week lanceerde.



Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken