Oud-reclameman Willem van der Mee overleden

Oud-reclameman Willem van der Mee overleden
  • Bureaus
  • 13 dec 2018 @ 15:20
  • 11475 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Personalia

Willem van der Mee, ex voorzitter van de BVA, is op 8 december jl. overleden. Zijn broer Walter heeft dit de redactie laten weten. Morgen vindt er een besloten bijeenkomst plaats in Kasteel Maurick in Vught, waarna de crematie zal plaatsvinden.

Het in memoriam hieronder is van de hand van broer Walter van der Mee.

Willem van der Mee ( 1942-2018) is geboren in ’s Hertogenbosch als oudste zoon in een gezin met 4 jongens. Na de HBS ging hij naar Nyenrode. Zijn eerste baan was exportmanager bij Unox in Oss, waarna verschillende marketingfuncties bij Unlever volgden. Daarna werd Willem directeur bij Verbunt Tilburg, destijds onderdeel van Douwe Egberts, gevolgd door een periode als CEO bij Sara Lee-dochter Intradal Nederland.

BVA

Willem werd met name bekend in de reclame- en mediabranche in de periode 1988 – 1993 , toen hij CEO van de Smiths Food Group was. In  die periode was hij  ook Voorzitter van de Bond van Adverteerders/BVA en uit dien hoofde werd hij in 1991 benoemd tot  “Reclameman van het Jaar”. Het waren de gouden jaren voor de branche en als BVA Voorzitter zette hij reclamebureaus en mediaexploitanten onder druk om meer transparantie te tonen.

Bij de start van commerciële televisie mobiliseerde hij de adverteerders-achterban om steun te geven aan  dit initiatief. Hij onderkende het belang van verbreding van de communicatiemogelijkheden en het werd een belangrijk wapen om  het rigide, monopolistische beleid van de Ster te doorbreken.

Veilingen

Vervolgens werd Willem CEO van een nieuw opgericht bedrijf; The Greenery International; een fusie  van de 11 grootste Nederlandse Groenteveilingen. Een uitdagende, maar ook moeizame periode in zijn loopbaan.

Vanaf 2000  was  Willem actief als adviseur en commissaris . Eind 2005 werd hij Voorzitter van de Stichting Reclame Code;  in de volksmond onze reclamewaakhond . Een belangrijke functie, omdat de maatschappij steeds kritischer naar reclame en communicatie-uitingen kijkt. Bijna 12 jaar vervulde hij die functie en in die periode reorganiseerde hij ondermeer de financiering van de Stichting via uiterst solide afspraken en contracten. .

Pragmaticus

Tijdens zijn hele loopbaan stelde hij zich op als een pragmaticus. Hij had vastomlijnde plannen en concrete doelen en hield daar aan vast. Dat was vaak lastig voor de opponenten, maar het gaf een grote mate van zekerheid en vertrouwen aan zijn eigen achterban. Je wist bij Willem waar je aan toe was.

Hij  kwam sterk rationeel over, maar de gevoelens en de emoties waren er zeker, hoewel hij die moeilijk uitte. Op sportief gebied was hij actief in een wielerclub, waartoe ook de te vroeg overleden Gerrie Knetemann behoorde. Willem hield van Brabant en met name van ’s Hertogenbosch. Hij was er geboren, hij ging er 20 jaar geleden weer wonen en is er op 8 december overleden aan de gevolgen van kanker. Zijn partner, Anne en de zoons Willem Jan en Roeland hebben samen met de broers en familie de laatste periode intensief met Willem meegeleefd.

 

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie
Blauw Research

Marktonderzoekbureau in Rotterdam. Marktonderzoek, zowel kwantitatief als kwalitatief onderzoek met als expertises research community's


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken